RSS-Feed abonnieren
DOI: 10.1055/s-2008-1027883
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Image Quality Analysis to Reduce Dental Artifacts in Head and Neck Imaging with Dual-Source Computed Tomography
Analyse der Bildqualität zur Reduzierung von Zahnartefakten in der Halsbildgebung mittels Dual-Source-CTPublikationsverlauf
received: 18.7.2008
accepted: 11.9.2008
Publikationsdatum:
11. Dezember 2008 (online)

Zusammenfassung
Ziel: Die Darstellbarkeit oropharyngealer Leitstrukturen ist durch Metallartefakte von Zahnimplantaten eingeschränkt. Ziel der Studie war der Vergleich der Bildqualität von multiplanaren Rekonstruktionen (MPR) mit einer zusätzlichen angulierten Spirale in der Halsbildgebung mittels Dual-Source-CT. Material und Methoden: Bei 62 Patienten wurde eine Halsbildgebung mittels DSCT durchgeführt. MPRs des axialen Datensatzes sowie eine zusätzliche angulierte Spirale parallel zum Mundboden wurden akquiriert. Anschließend wurden anatomische Leitstrukturen bezüglich ihrer Überlagerung durch Metallartefakte anhand einer Visualskala von 1 (keine Artefakte) bis 4 (starke Artefakte) analysiert. Ergebnisse: Während 87,1 % der anatomischen Strukturen in den MPRs starke Artefakte (3,12 ± 0,86) aufwiesen, zeigten die Leitstrukturen in der angulierten Spirale lediglich geringfügige Artefakte (1,28 ± 0,46). Der diagnostische Zugewinn durch die angulierte Spirale bezüglich des Schweregrads der Artefakte war signifikant (p < 0,01). Schlussfolgerung: MPRs sind nicht geeignet, um Zahnartefakte ausreichend zu reduzieren. Eine zusätzliche angulierte Spirale ist bei Patienten mit Zahnartefakten, die die anatomischen Leitstrukturen des Oropharynx überlagern, empfehlenswert und sollte in der täglichen Routine eingesetzt werden. Als Folge des statischen Gantryaufbaus des DSCT ist der Einsatz einer flexiblen Kopfschale zur Akquisition einer angulierten Spirale notwendig.
Abstract
Purpose: Important oropharyngeal structures can be superimposed by metallic artifacts due to dental implants. The aim of this study was to compare the image quality of multiplanar reconstructions and an angulated spiral in dual-source computed tomography (DSCT) of the neck. Materials and Methods: Sixty-two patients were included for neck imaging with DSCT. MPRs from an axial dataset and an additional short spiral parallel to the mouth floor were acquired. Leading anatomical structures were then evaluated with respect to the extent to which they were affected by dental artifacts using a visual scale, ranging from 1 (least artifacts) to 4 (most artifacts). Results: In MPR, 87.1 % of anatomical structures had significant artifacts (3.12 ± 0.86), while in angulated slices leading anatomical structures of the oropharynx showed negligible artifacts (1.28 ± 0.46). The diagnostic growth due to primarily angulated slices concerning artifact severity was significant (p < 0.01). Conclusion: MPRs are not capable of reducing dental artifacts sufficiently. In patients with dental artifacts overlying the anatomical structures of the oropharynx, an additional short angulated spiral parallel to the floor of the mouth is recommended and should be applied for daily routine. As a result of the static gantry design of DSCT, the use of a flexible head holder is essential.
Key words
neck imaging - artifacts - image quality
References
- 1
Alberico R A, Husain S H, Sirotkin I.
Imaging in head and neck oncology.
Surg Oncol Clin N Am.
2004;
13
13-35
Reference Ris Wihthout Link
- 2
Castelijns J A, Brekel M W.
Imaging of lymphadenopathy in the neck.
Eur Radiol.
2002;
12
727-738
Reference Ris Wihthout Link
- 3
Curtin H D, Ishwaran van den H, Mancuso A A. et al .
Comparison of CT and MR imaging in staging of neck metastases.
Radiology.
1998;
207
123-130
Reference Ris Wihthout Link
- 4
Hopper K D, Singapuri K, Finkel A.
Body CT and oncologic imaging.
Radiology.
2000;
215
27-40
Reference Ris Wihthout Link
- 5
Merritt R M, Williams M F, James T H. et al .
Detection of cervical metastasis. A meta-analysis comparing computed tomography with
physical examination.
Arch Otolaryngol Head Neck Surg.
1997;
123
149-152
Reference Ris Wihthout Link
- 6
Rumboldt Z, Gordon L, Bonsall R. et al .
Imaging in head and neck cancer.
Curr Treat Options Oncol.
2006;
7
23-34
Reference Ris Wihthout Link
- 7
Baum U, Greess H, Lell M. et al .
Imaging of head and neck tumors – methods: CT, spiral-CT, multislice-spiral-CT.
Eur J Radiol.
2000;
33
153-160
Reference Ris Wihthout Link
- 8
Coppenrath E, Draenert F, Lechel U. et al .
Schnittbildverfahren zur dentomaxillofazialen Diagnostik: Dosisvergleich von Dental
MSCT und NewTom 9000 DVT.
Fortschr Röntgenstr.
2008;
180
396-401
Reference Ris Wihthout Link
- 9
King J M, Caldarelli D D, Petasnick J P.
DentaScan: a new diagnostic method for evaluating mandibular and maxillary pathology.
Laryngoscope.
1992;
102
379-387
Reference Ris Wihthout Link
- 10
Achenbach S, Ropers D, Kuettner A. et al .
Contrast-enhanced coronary artery visualization by dual-source computed tomography
– initial experience.
Eur J Radiol.
2006;
57
331-335
Reference Ris Wihthout Link
- 11
Heuschmid M, Burgstahler C, Reimann A. et al .
Usefulness of noninvasive cardiac imaging using dual-source computed tomography in
an unselected population with high prevalence of coronary artery disease.
Am J Cardiol.
2007;
100
587-592
Reference Ris Wihthout Link
- 12
Di Martino E, Nowak B, Hassan H A. et al .
Diagnosis and staging of head and neck cancer: a comparison of modern imaging modalities
(positron emission tomography, computed tomography, color-coded duplex sonography)
with panendoscopic and histopathologic findings.
Arch Otolaryngol Head Neck Surg.
2000;
126
1457-1461
Reference Ris Wihthout Link
- 13
Brekel M W.
Lymph node metastases: CT and MRI.
Eur J Radiol.
2000;
33
230-238
Reference Ris Wihthout Link
- 14
Brekel van den M W, Castelijns J A.
Imaging of lymph nodes in the neck.
Semin Roentgenol.
2000;
35
42-53
Reference Ris Wihthout Link
- 15
Nakamura van den T, Sumi M.
Nodal imaging in the neck: recent advances in US, CT and MR imaging of metastatic
nodes.
Eur Radiol.
2007;
17
1235-1241
Reference Ris Wihthout Link
- 16
Silverman P M.
Lymph node imaging: multidetector CT (MDCT).
Cancer Imaging.
2005;
5 (Spec No A)
S57-67
Reference Ris Wihthout Link
- 17
Greess H, Lell M, Romer W. et al .
Indications and diagnostic sensitivity of CT and MRI in the otorhinolaryngology field.
HNO.
2002;
50
611-625
Reference Ris Wihthout Link
- 18
Remmert S, Rottmann M, Reichenbach M. et al .
Lymph node metastasis in head-neck tumors.
Laryngorhinootologie.
2001;
80
27-35
Reference Ris Wihthout Link
- 19
Rumboldt Z, Day T A, Michel M.
Imaging of oral cavity cancer.
Oral Oncol.
2006;
42
854-865
Reference Ris Wihthout Link
- 20
Prehn R B, Pasic T R, Harari P M. et al .
Influence of computed tomography on pretherapeutic tumor staging in head and neck
cancer patients.
Otolaryngol Head Neck Surg.
1998;
119
628-633
Reference Ris Wihthout Link
Dr. Dominik Ketelsen
Abteilung für Diagnostische und Interventionelle Radiologie, Eberhard-Karls-Universität
Tübingen
Hoppe-Seyler-Straße 3
72076 Tübingen
Germany
Telefon: ++ 49/70 71/2 98 66 77
Fax: ++ 49/70 71/29 44 78
eMail: dominik.ketelsen@med.uni-tuebingen.de