Klin Padiatr 1986; 198(3): 257-261
DOI: 10.1055/s-2008-1026886
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Kombinationschemotherapie und Chemoembolisation bei der Behandlung primär inoperabler Hepatoblastome*

Combination Chemotherapy in the Treatment of Children with primary unresectable HepatoblastomaF.  Berthold1 , K. -H. Schultheis2 , K.  Aigner2 , F.  Lampert1
  • 1Kinderpoliklinik, Universitätsklinikum Gießen
  • 2Abteilung Allgemeinchirurgie, Universitätsklinikum Gießen
* Herrn Prof. Dr. G. Schellong zum 60. Geburtstag gewidmet
Further Information

Publication History

Publication Date:
13 March 2008 (online)

Abstract

A 33 months old girl and a 5 months old boy presented with unresectable hepatoblastoma (group III) and were treated with combination chemotherapy using Adriamycin, Cyclophosphamide, Cisplatinum (regimen I) and Adriamycin, Etoposide, Ciplatinum (regimen II). In both patients tumor size and alpha-fetaprotein levels decreased remarkably. Tumor regression was considerably enhanced by selective chemoembolization (Ethibloc®, Adriamycin) of the right hepatic artery in one patient. After preoperative chemotherapy hepatoblastomas could be removed surgically. Local recurrence in the older patient was treated again successfully by surgery and chemotherapy. The patients are surviving disease-free 17 and 28 months from diagnosis. The efficacy of the treatment warrants prospective clinical trials in patients with unresectable hepatoblastoma.

Zusammenfassung

Ein 2 Ÿjähriges Mädchen und ein 5 Monate alter Säugling mit primär inoperablem Hepatoblastom wurden mit Kombinationen aus Adriamycin, Cyclophosphamid und Cisplatin bzw. Adriamycin, Etoposid und Cisplatin behandelt. Bei beiden Patienten gingen Tumorgröße und Alpha-Fetoprotein unter der Behandlung stark zurück. Bei dem älteren Kind wurde die Regression durch Chemoembolisation mit Ethibloc® und Adriamycin erheblich verstärkt. Die Hepatoblastome waren danach komplett resezierbar. Ein Lokalrezidiv wurde erneut erfolgreich operativ und chemotherapeutisch behandelt. Beide Patienten sind 28 bzw. 17 Monate nach Diagnose tumorfrei. In prospektiven Studien wird zu klären sein, ob die sonst sehr schlechte Prognose von Kindern mit nichtresezierbarem Hepatoblastom durch die beschriebene Therapie verbessert werden kann.