Klin Padiatr 1987; 199(4): 279-282
DOI: 10.1055/s-2008-1026803
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Einsatz der kontinuierlichen arteriovenösen Hämofiltration bei diuretikaresistenter Hypervolämie und Elektrolytstörungen

Continuous Arteriovenous Hemofiltration (CAVH) in Children with Diuretic Resistant Hypervolemia and Electrolyte DisordersG.  Zobel , M.  Trop , E.  Ring , H. -M. Grubbauer
  • Universitäts-Kinderklinik Graz
Further Information

Publication History

Publication Date:
13 March 2008 (online)

Abstract

CAVH was carried out in 10 olig/anuric children with diuretic resistant hypervolemia. In addition, three children had hyperkalcemia and one child hypernatremia. All but one needed artifical ventilation for pulmonary edema and positive inotropic cardiac support. Mean duration of CAVH for correction of fluid- and electrolyte imbalance was 51.5 hours (range 20-144 hours). The mean fluid removal of 1715 ± 1479 (SD) ml decreased mean body weight from 21.4 ± 18.9 (SD) kg to 19.2 ± 17.0 (SD) kg. The electrolyte disorders were corrected within 18- 24 hours. After correction of fluid overload and electrolyte imbalance 7 children could be extubated and cardiac support could be stopped. Two children died because of multiple organ system failure. CAVH was well tolerated by all children, no hemofiltration related complications occurred. CAVH is an effective and safe extracorporal renal replacement therapy system to correct fluid- and electrolyte imbalances in critically ill children. It can be installed easily and quickly, can be performed in every pediatric intensive care unit and is well tolerated even by small children.

Zusammenfassung

Die kontinuierliche arteriovenöse Hämofiltration (CAVH) wurde bei 10 olig/anurischen Kindern mit diuretikaresistenter Hypervolämie zum Flüssigkeitsentzug eingesetzt. Zusätzlich hatten 3 Kinder eine Hyperkaliämie und ein Kind eine hypervolämische Hypernatriämie. Die mittlere Behandlungsdauer bis zum Erreichen der Normovolämie bzw. Elektrolytnormalisierung betrug 51,5 Stunden (20-144 Stunden). Der mittlere Flüssigkeitsentzug von 1715 ± 1479 (SD)/ml führte zu einer Gewichtsabnahme von 21,4 ± 18,9 (SD) kg auf 19,2 ± 17 (SD) kg. Die CAVH ermöglichte die Korrektur der Hypernatriämie und -kaliämie innerhalb von 18- 24 Stunden; sie wurde von allen Kindern gut toleriert. Die CAVH ist ein extrakorporales Nierenersatztherapieverfahren, das rasch einsetzbar, technisch einfach und nebenwirkungsarm ist. Der Flüssigkeitsentzug und die Elektrolytnormalisierung ist mit Hilfe der CAVH gut steuerbar.

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