Z Geburtshilfe Neonatol 2008; 212(2): 53-56
DOI: 10.1055/s-2008-1004709
Originalarbeit

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Leberrupturen bei Frühgeborenen < 28 Schwangerschaftswochen

Liver Rupture in Preterm Infants with a Gestational Age < 28 WeeksR. Haase1 , L. Hinz2 , U. Lieser1 , V. Schmidt3 , M. Milzsch2 , N. Merkel1
  • 1Abteilung für Neonatologie und Kinderintensivmedizin, Universitätsklinik und Poliklinik für Kinder- und Jugendmedizin, Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg
  • 2Universitätsklinik und Poliklinik für Kinderchirurgie, Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg
  • 3Institut für Rechtsmedizin, Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg
Further Information

Publication History

2007

2008

Publication Date:
24 April 2008 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Leberrupturen bei Frühgeborenen werden vor allem in Zusammenhang mit Geburtstraumata, kardiopulmonaler Reanimation, Laparotomie und Gerinnungsstörungen berichtet und sind mit einer hohen Letalität belastet. Die vorliegende Arbeit analysiert die während einer 6-Jahres-Periode an unserer Einrichtung diagnostizierten Leberrupturen bei vor der vollendeten 28. Schwangerschaftswoche (SSW) geborenen Kindern. Patienten und Methoden: Die zwischen 2001 und 2006 auf der neonatologischen Intensivstation behandelten Frühgeborenen < 28 SSW wurden retrospektiv durch Analyse der Patientenakten und der neonatologischen Datenbanken untersucht. Ergebnisse: Alle 113 während des Untersuchungszeitraumes aufgenommenen Frühgeborenen < 28 SSW wurden in die Analyse einbezogen. 4 Kinder mit Leberruptur wurden identifiziert. 3 dieser Kinder hatten eine Herzdruckmassage erhalten. Nur bei einem Patienten war eine Blutungskontrolle möglich. Dieser Patient verstarb im Rahmen eines Pneumoperikards. Die 3 anderen Kinder verstarben im hämorrhagischen Schock. Schlussfolgerung: Bei Frühgeborenen mit sonst unerklärtem hypovolämischen Schock muss die Möglichkeit einer neonatalen Leberruptur in Betracht gezogen werden. Frühgeborene nach kardiopulmonaler Reanimation sollten in dieser Hinsicht spezifisch überwacht werden.

Abstract

Background: Liver rupture is a rare complication in preterm infants and may be associated with birth trauma, cardiopulmonary resuscitation, laparotomy or coagulopathies. Only few patients are reported who have survived neonatal liver rupture. The aim of our study was to identify extremely preterm infants with liver rupture during a 6-year period. Patients and Methods: All preterm infants < 28 weeks gestational age admitted to the neonatal intensive care unit between 2001 and 2006 were studied retrospectively by chart review and screening of electronic files. Results: All 113 infants admitted to the neonatal intensive care unit during the study period were included. 4 infants with liver rupture were identified. In 3 cases the liver rupture was associated with cardiopulmonary resuscitation. Bleeding control was achieved only in 1 patient. All patients died, 3 because of haemorrhagic shock and 1 because of pneumopericardium. Conclusions: Liver rupture should considered in neonates with otherwise unexplained hypovolaemia or anaemia. Neonates with a history of cardiopulmonary resuscitation should be evaluated carefully for possible liver injuries.

Literatur

  • 1 Van der Kolk W E, Kurz P, Daniels J, Warner B W. Liver hemorrhage during laparotomy in patients with necrotizing enterocolitis.  J Pediatr Surg. 1996;  31 1063-1066
  • 2 Charif P. Subcapsular haemorrhage of the liver in the newborn: an inquiry into its causes.  Clin Pediatr (Phila). 1964;  3 428-431
  • 3 French C E, Waldstein G. Subcapsular hemorrhage of the liver in the newborn.  Pediatrics. 1982;  69 204-208
  • 4 Metzelder M L, Springer A, August C, Willital G H. Neonatal hemoperitoneum caused by a congenital liver angioma.  J Pediatr Surg. 2004;  39 234-236
  • 5 Oshio T, Hino M, Nakamizo H, Yoshikawa K, Takano S. A case of subcapsular rupture of liver in a neonate associated with hemophilia A.  J Pediatr Surg. 2006;  41 1470-1472
  • 6 Share J C, Pursley D, Teele R L. Unsuspected hepatic injury in the neonate - diagnosis by ultrasonography.  Pediatr Radiol. 1990;  20 320-322
  • 7 Kloss T, Puschel K, Wischhusen F, Welk I, Roewer N, Jungck E. [Resuscitation injuries].  Anasth Intensivther Notfallmed. 1983;  18 199-203
  • 8 Bush C M, Jones J S, Cohle S D, Johnson H. Pediatric injuries from cardiopulmonary resuscitation.  Ann Emerg Med. 1996;  28 40-44
  • 9 Ryan M P, Young S J, Wells D L. Do resuscitation attempts in children who die, cause injury?.  Emerg Med J. 2003;  20 10-12
  • 10 Davies M R. Iatrogenic hepatic rupture in the newborn and its management by pack tamponade.  J Pediatr Surg. 1997;  32 1414-1419
  • 11 Strear C M, Graf J L, Albanese C T, Harrison M R, Jennings R W. Successful treatment of liver hemorrhage in the premature infant.  J Pediatr Surg. 1998;  33 849-851
  • 12 Biarent D, Bingham R, Richmond S, Maconochie I, Wyllie J, Simpson S, Nunez A R, Zideman D,. European Resuscitation Council . European Resuscitation Council guidelines for resuscitation 2005. Section 6. Paediatric life support.  Resuscitation. 2005;  67 S 97-S 133
  • 13 Breschan C, Kraschl R, Krenn R, Krumpholz R, Jost R, Likar R. Anaesthetic management of liver haemorrhage during laparotomy in a premature infant with necrotizing enterocolitis.  Paediatr Anaesth. 2000;  10 425-428
  • 14 Pumberger W, Kohlhauser C, Mayr M, Pomberger G. Severe liver haemorrhage during laparotomy in very low birthweight infants.  Acta Paediatr. 2002;  91 1260-1262
  • 15 Plunkett J. Resuscitation injuries complicating the interpretation of premortem trauma and natural disease in children.  J Forensic Sci. 2006;  51 127-130
  • 16 Emma F, Smith J, Moerman P H, Devlieger H, Vanhole C, de Zegher F, Eggermont E. Subcapsular hemorrhage of the liver and hemoperitoneum in premature infants: report of 4 cases.  Eur J Obstet Gynecol Reprod Biol. 1992;  44 161-164
  • 17 Abdullah F, Hunter C, Hargrove C, Arnold M, Stein J. Recombinant factor VII a for treatment of massive liver fracture in a premature infant.  J Pediatr Surg. 2006;  41 1764-1767
  • 18 Filan P M, Mills J F, Clarnette T D, Ekert H, Ekert P. Spontaneous liver hemorrhage during laparotomy for necrotizing enterocolitis: a potential role for recombinant factor VII a.  J Pediatr. 2005;  147 857-859
  • 19 Blocker S H, Ternberg J L. Traumatic liver laceration in the newborn: repair with fibrin glue.  J Pediatr Surg. 1986;  21 369-371

Dr. R. Haase

Universitätsklinik für Kinder und Jugendmedizin · Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg

06097 Halle

Phone: 03 45 / 5 57 24 84

Fax: 03 45 / 5 57 26 50

Email: roland.haase@medizin.uni-halle.de

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