Zusammenfassung
Der primäre Befall eines M. Hodgkin im Nasopharynx kommt äußerst selten vor. Wir berichten
über 2 eigene Fälle. Ein 27jähriger Patient wies einen großen, glatt begrenzten Tumor
im Nasopharynx auf. Die Untersuchungen des Halses, des Thorax und des Abdomens ergaben
keinen pathologischen Befund. Der Tumor wurde transpalatinal entfernt. Der histologische
Befund entsprach einem lymphozytenreichen M. Hodgkin mit dem Subtyp eines Paragranuloms.
Bei einer 57jährigen Patientin wurde vor 11 Jahren ein Nasopharynxtumor durch eine
Adenotomie entfernt. Die histologische Diagnose lautete damals diffuse Hyperplasie
des lymphatischen Gewebes. 11 Jahre später traten Halslymphknoten auf, im Nasopharynx
fand sich wieder ein tumoröser Prozeß. Die Histologie des Nasopharynxtumors als auch
eines zervikalen Lymphknotens ergab einen lymphozytenreichen M. Hodgkin mit dem Subtyp
des Paragranuloms. Bei erneuter Untersuchung der alten Präparate fanden sich retrospektiv
gleichartige Veränderungen bereits in dem vor 11 Jahren entfernten Nasopharynxtumor.
Die Dignität eines M. Hodgkin des Nasopharynx, speziell des Paragranuloms wird diskutiert.
Die Therapie bestand in der zusätzlichen Strahlentherapie im Sinne einer extendedfield
radiation.
Summary
Primary cases of Hodgkin's disease in the nasopharynx are extremely rare. The authors
report on two such cases: A 27 year old male had a large tumour, lined with a smooth
mucous membrane, in the nasopharynx. The results of examinations of the neck, thorax,
and abdomen were normal. The tumour was removed through the palate. Histological findings
confirmed the diagnosis of lymphocyte-prominent Hodgkin's disease (subtype paragranuloma).
11 years ago a nasopharynx tumour was removed by adenotomy from a 57 year old female.
A diffuse hyperplasia of the lymphatic tissue was diagnosed at that time. Recently
cervical lymph nodes appeared, and a second tumorous lesion was discovered in the
nasopharynx. Histological examination of the tumour and cervical lymph node indicated
lymphocyte-prominent Hodgkin's disease (subtype paragranuloma). On re-examining histological
sections from the tumour removed 11 years ago, the authors again saw the types of
change indicative of Hodgkin's disease. The probable course and outcome of lymphocyte-prominent
Hodgkin's disease of the nasopharynx, especially of the paragranuloma subtype of the
disease, are discussed. Treatment of both patients included adjuvant extended-field
radiotherapy.