Laryngorhinootologie 1988; 67(1): 38-40
DOI: 10.1055/s-2007-998443
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Ein seltener Nasopharynxtumor: M. Hodgkin

A Rare Nasopharyngeal Tumour: Hodgkin's DiseaseJ. Strutz, Ch. Zöllner, M. Wannenmacher, W. Mann
  • Univ.-HNO-Klinik Freiburg und Abt. f. Röntgen- und Strahlentherapie der Universität Freiburg
Further Information

Publication History

Publication Date:
29 February 2008 (online)

Zusammenfassung

Der primäre Befall eines M. Hodgkin im Nasopharynx kommt äußerst selten vor. Wir berichten über 2 eigene Fälle. Ein 27jähriger Patient wies einen großen, glatt begrenzten Tumor im Nasopharynx auf. Die Untersuchungen des Halses, des Thorax und des Abdomens ergaben keinen pathologischen Befund. Der Tumor wurde transpalatinal entfernt. Der histologische Befund entsprach einem lymphozytenreichen M. Hodgkin mit dem Subtyp eines Paragranuloms.

Bei einer 57jährigen Patientin wurde vor 11 Jahren ein Nasopharynxtumor durch eine Adenotomie entfernt. Die histologische Diagnose lautete damals diffuse Hyperplasie des lymphatischen Gewebes. 11 Jahre später traten Halslymphknoten auf, im Nasopharynx fand sich wieder ein tumoröser Prozeß. Die Histologie des Nasopharynxtumors als auch eines zervikalen Lymphknotens ergab einen lymphozytenreichen M. Hodgkin mit dem Subtyp des Paragranuloms. Bei erneuter Untersuchung der alten Präparate fanden sich retrospektiv gleichartige Veränderungen bereits in dem vor 11 Jahren entfernten Nasopharynxtumor. Die Dignität eines M. Hodgkin des Nasopharynx, speziell des Paragranuloms wird diskutiert. Die Therapie bestand in der zusätzlichen Strahlentherapie im Sinne einer extendedfield radiation.

Summary

Primary cases of Hodgkin's disease in the nasopharynx are extremely rare. The authors report on two such cases: A 27 year old male had a large tumour, lined with a smooth mucous membrane, in the nasopharynx. The results of examinations of the neck, thorax, and abdomen were normal. The tumour was removed through the palate. Histological findings confirmed the diagnosis of lymphocyte-prominent Hodgkin's disease (subtype paragranuloma). 11 years ago a nasopharynx tumour was removed by adenotomy from a 57 year old female. A diffuse hyperplasia of the lymphatic tissue was diagnosed at that time. Recently cervical lymph nodes appeared, and a second tumorous lesion was discovered in the nasopharynx. Histological examination of the tumour and cervical lymph node indicated lymphocyte-prominent Hodgkin's disease (subtype paragranuloma). On re-examining histological sections from the tumour removed 11 years ago, the authors again saw the types of change indicative of Hodgkin's disease. The probable course and outcome of lymphocyte-prominent Hodgkin's disease of the nasopharynx, especially of the paragranuloma subtype of the disease, are discussed. Treatment of both patients included adjuvant extended-field radiotherapy.

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