Zusammenfassung
Unter Verwendung spezieller Oberflächenspulen und Schnittfuhrungen gelang bei einer
Untersuchung an 30 Patienten mit peripherer Fazialisparese in allen Fällen eine Darstellung
von Kontrastmittelaufnahme des Nerven. Eine Optimierung der Darstellung wurde durch
die neu eingeführte 30°-parasagittale Schnittführung für die tympanal-mastoidale Verlaufsstrecke
erreicht. Bei allen Patienten wurden parallel zur kernspintomographischen Untersuchung
auch die gängigen klinischen topodiagnostisehen Tests durchgeführt. Der Vergleich
der prognostischen Aussagekraft der Kernspintomographie mit der Topodiagnostik ergab
deutliche Vorteile für die Kernspintomographie mit Gadolinium-DTPA. Weitere Untersuchungen
müssen zeigen, ob sich die Kernspintomographie als aussagefahige diagnostische Methode
bei Fazialisparese etablieren kann.
Summary
Facial nerve palsy is commonly examined using a variety of topodiagnostic and electrophysiological
tests. More recently, MRI has also been used to study lesions of the facial nerve.
Due to varying time intervals between the onset of symptoms and clinical examination,
however, the diagnostic value of these procedures remains limited. In the present
study, 30 patients with facial nerve palsy of diverse origin were examined with MRI
(1.5 Tesla magnetom) using a special surface coil and 30° parasagittal slices of 3
mm thickness. These special modifications enabled us to visualize the nerve in its
entire course through the temporal bone. After the application of Gd-DTPA the enhancement
of the contrast medium could be verified in all cases. A moderate enhancement in the
geniculate ganglion as well as in the labyrinthine segment correlated with a good
prognosis in terms of complete restoration of facial nerve activity, while an increased
enhancement correlated with a poor prognosis. Our results indicate that MRI is of
superior diagnostic value as compared to clinical and electrodiagnostic tests, at
least in the patients we examined in this study. Still, further evaluations are necessary
to justify a possible routine clinical use of this procedure.
Schlüsselwörter
Fazialisparese - Kernspintomographie mit Gadolinium-DTPA - Prognostische Wertigkeit
Key words
Facial nerve palsy - Gadolinium enhanced MRI - Prognostic value