Laryngorhinootologie 1993; 72(9): 445-449
DOI: 10.1055/s-2007-997933
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Zur Rekonstruktion der Tränenwege

Reconstruction of Lacrimal DrainageR. Weber, W. Draf
  • Klinik für HNO-Krankheiten, Kopf-, Hals- und Plastische Gesichtschirurgie, Städtisches Klinikum Fulda (Direktor: Prof. Dr. W. Draf)
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Publication Date:
29 February 2008 (online)

Zusammenfassung

Für die Rekonstruktion der ableitenden Tränenwege nach Verletzung und Tumoroperation werden die Indikationen, Operationstechniken und Ergebnisse von 5 Operationsverfahren dargelegt: Direkte Naht der Tränenkanälchen mit Schienung, Konjunktivorhinostomie, endonasale Dakryozystorhinostomie, Einsetzen eines Heermann-Röhrchens, temporäre/permanente Verlagerung des Ductus nasolacrimalis. Die Ergebnisse basieren auf einer retrospektiven Untersuchung mit einer Erfolgsdefinition, die subjektive Beschwerden mit objektiven Befunden kombiniert. Mit Hilfe dieser 5 Verfahren, einzeln oder kombiniert angewandt, konnte nahezu immer eine gute Tränenwegsdrainage erzielt werden.

Summary

For reconstruction of lacrimal drainage after injury of tumour resection indications, surgical technique and results of five surgical procedures are presented: primary suture with splinting, conjunctivorhinostomy, endonasal dacryocystorhinostomy, Heermann tube and mobilisation of nasolacrimal duct. Performing these techniques, solitary or in combination, one achieves almost a good lacrimal drainage. The results of our retrospective study are based upon a combination of subjective and objective findings. Success rate was 96% for direct suturing of the tear ducts with intubation, 100% for conjunctivorhinostomy, 96% forendonasal dacryocystorhinostomy in case of postsaccal stenosis, 83% for Heermann/Jones tube and 100% for relocation of the nasolacrimal duct.

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