Laryngorhinootologie 1993; 72(6): 306-310
DOI: 10.1055/s-2007-997906
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Zur klinischen Bedeutung zerviko-okulärer Reaktionen

Clinical Significance of Cervico-Ocular ReactionsS. Holtmann1 , V. Reiman1 , P. Schöps2
  • 1Klinik und Poliklinik für Hals-Nasen- und Ohrenkranke der Ludwig-Maximilians-Universität München, Klinikum Großhadern (Direktor: Prof. Dr. med. E. Kastenbauer)
  • 2Klinik für Physikalische Medizin der Ludwig-Maximilians-Universität München, Klinikum Großhadern (Direktor: Prof. Dr. med. E. Senn)
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Publication Date:
29 February 2008 (online)

Zusammenfassung

Ausmaß und Existenz zervikal induzierter Augenbewegungen, sog. zerviko-okulärer Reaktionen, werden bei Gesunden und im Vergleich dazu bei Patienten mit einem oberen Zervikalsyndrom kontrovers diskutiert. Es wurden daher 40 Normalpersonen und 30 Patienten mit einem oberen Zervikalsyndrom unter labormäßigen Bedingungen einer Halsdrehtestuntersuchung und einer physikalisch-medizinischen, auch manualmedizinischen Befunderhebung unterzogen. Da sich die zerviko-okulären Reaktionen in beiden Kollektiven nicht unterschieden, kann gefolgert werden, dass insbesondere der Zervikalnystagmus nicht als pathognomonisches Zeichen des zervikal-propriozeptiven Schwindels gedeutet werden darf.

Summary

Cervically induced eye movements consist of a nystagmus and a deviation of the mean eye position (shift). They show in relation to different neck torsion velocities maximum reactions at slow velocities. The clinical significance of these cervico-ocular reactions is discussed controversially. Therefore we investigated 40 healthy subjects without any neurootological findings, who, in addition, underwent a manual examination. The neck torsion test was performed automatically with quantifiable stimulus parameters and a complete head fixation by means of individual dental casts. It could be shown that at a constant chair velocity of 5°/s every healthy subject exhibits cervical nystagmus and/or shift deviations. In comparison a group of 30 patients with an upper cervical spine syndrome also showed similar cervico-ocular reactions without significant difference. It can be concluded that a muscle hypertonus in the deep neck region does not lead to pathological, cervically induced eye movements and that the cervical nystagmus itself is not a pathognomonic sign for cervical, proprioceptive vertigo.

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