Zusammenfassung
Ausmaß und Existenz zervikal induzierter Augenbewegungen, sog. zerviko-okulärer Reaktionen,
werden bei Gesunden und im Vergleich dazu bei Patienten mit einem oberen Zervikalsyndrom
kontrovers diskutiert. Es wurden daher 40 Normalpersonen und 30 Patienten mit einem
oberen Zervikalsyndrom unter labormäßigen Bedingungen einer Halsdrehtestuntersuchung
und einer physikalisch-medizinischen, auch manualmedizinischen Befunderhebung unterzogen.
Da sich die zerviko-okulären Reaktionen in beiden Kollektiven nicht unterschieden,
kann gefolgert werden, dass insbesondere der Zervikalnystagmus nicht als pathognomonisches
Zeichen des zervikal-propriozeptiven Schwindels gedeutet werden darf.
Summary
Cervically induced eye movements consist of a nystagmus and a deviation of the mean
eye position (shift). They show in relation to different neck torsion velocities maximum
reactions at slow velocities. The clinical significance of these cervico-ocular reactions
is discussed controversially. Therefore we investigated 40 healthy subjects without
any neurootological findings, who, in addition, underwent a manual examination. The
neck torsion test was performed automatically with quantifiable stimulus parameters
and a complete head fixation by means of individual dental casts. It could be shown
that at a constant chair velocity of 5°/s every healthy subject exhibits cervical
nystagmus and/or shift deviations. In comparison a group of 30 patients with an upper
cervical spine syndrome also showed similar cervico-ocular reactions without significant
difference. It can be concluded that a muscle hypertonus in the deep neck region does
not lead to pathological, cervically induced eye movements and that the cervical nystagmus
itself is not a pathognomonic sign for cervical, proprioceptive vertigo.
Schlüsselwörter
Halsdrehtest - Zervikalnystagmus - Zervikaler Schwindel - Zervikalsyndrom
Key words
Neck torsion test - Cervical nystagmus - Cervical vertigo - Cervical spine syndrome