Laryngorhinootologie 1997; 76(1): 8-13
DOI: 10.1055/s-2007-997378
Rhinologie

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Computertomographie der Nasennebenhöhlen - eine präoperative Checkliste

Computed Tomography of the Paranasal Sinuses - a Preoperative ChecklistD. Simmen1 , B. Schuknecht2
  • 1Klinik für Otorhinolaryngologie, Hals- und Gesichtschirurgie Universitätsspital Zürich (Direktor: Prof.Dr. U. Fisch)
  • 2Institut für Neuroradiologie Universitätsspital Zürich (Direktor: Prof.Dr. A. Valavanis)
Further Information

Publication History

Publication Date:
29 February 2008 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Die Computertomographie der Nasennebenhöhlen zeigt nicht nur die Art und das Ausmaß der Pathologie, sondern sie gibt auch wichtige Hinweise auf die individuelle anatomische Situation der Nasen- und Nasennebenhöhlenregion. Material und Methode: Anhand von 300 Nasennebenhöhlen-CT-Untersuchungen wurden die wichtigsten Landmarken definiert, und hinsichtlich möglicher Varianten und potentiellen Gefahrenzonen analysiert. Die koronare Dünnschnitt-Untersuchung (2-3 mm) mit Kontrastmittelgabe ist Voraussetzung für eine adäquate Untersuchungstechnik, die nur in speziellen Situationen durch eine axiale Schichtung ergänzt werden sollte. Ergebnisse: Es hat sich gezeigt, dass 8 wichtige anatomische Strukturen zu einer Checkliste zusammengefaßt werden können. Das Erkennen der einzelnen Punkte im CT wird erläutert, ebenso wird auf mögliche Varianten hingewiesen. Schlußfolgerungen: Die genaue Durchsicht der 8 Punkte umfassenden Checkliste läßt mögliche Gefahrenquellen bereits präoperativ erkennen und setzt damit wichtige Warnsignale für die vorhergesehene Operation. Diese wichtigen, zusätzlichen Informationen helfen, mögliche potentielle Komplikationen der Nasennebenhöhleneingriffe zu vermeiden.

Summary

Background: Computed tomography (CT) is being used increasingly both to evaluate location and extent of sinus disease and to detect anatomic abnormalities prior to surgery. Analysis of the CT scan should be undertaken in a routine, standardized fashion to ensure that important details are not missed. To aid in this evaluation, a checklist has been developed which focuses on the most salient and potentially dangerous areas of the paranasal sinuses. Regular preoperative analysis using this system may prevent unforseen technical difficulties and excess morbidity. Materials and Methods: Before obtaining a CT scan, the patient is placed on optimal medical therapy including antibiotics, and topical and occasionally systemic steroids. Coronal scans are then performed with 3 mm sections through the frontal and sphenoid sinuses and 2 mm sections through the ethmoid region. Intravenous contrast is used. The study is then analyzed focusing on specific critical anatomic landmarks. When additional information is required due to severe pathology or atypical anatomy, axial sections are added. Results: Out of 300 CT examinations that where analyzed, a preoperative checklist was developed with eight items that must be evaluated preoperatively. Methods for the identification and analysis of this anatomy as well as the types of anatomic Variation are discussed. We have found this evaluation to be extremely usefui and efficacious in preventing morbidity in endoscopic sinus surgery. Conclusions: Evaluation of the preoperative CT examination with a strictiy applied checklist of important details and landmarks allows the recognition of hazardous anatomy and pathology which should increase the safety and efficacy of paranasal sinus surgery.

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