Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-2007-997174
Zur Malignität der Tumoren der kleinen Speicheldrüsen*
Incidence and Prognosis of Minor Salivary Gland Tumours * Herrn Professor Dr. med. h. c. Adolf Miehlke, em. Direktor der Universitäts-Hals-Nasen-Ohrenklinik Göttingen, in dankbarer Verehrung zugeeignet.Publication History
Publication Date:
29 February 2008 (online)

Zusammenfassung
Tumoren der kleinen Speicheldrüsen sind selten, und die Angaben über ihre Häufigkeit, Dignität, verschiedene histologische Differenzierungen und Ansprechen auf verschiedenartige Behandlungsverfahren sind widersprüchlich. Die vorliegende Arbeit geht der Frage nach, ob das prozentuale Verhältnis benigner zu malignen Tumoren in großen und kleinen Speicheldrüsen differiert, wie sich Tumoren unterschiedlicher Histologie und Dignität auf die verschiedenen Lokalisationen innerhalb des Ausbreitungsgebiets der kleinen Speicheldrüsen verteilen und wie sich die bösartigen Tumoren der kleinen von denjenigen der großen Speicheldrüsen unterscheiden. Dazu wurde das Patientengut der Universitäts-Hals-Nasen-Ohrenklinik Köln retrospektiv für den Zeitraum von 1965 bis 1992 ausgewertet und die eigenen Ergebnisse mit denjenigen in der Literatur verglichen. Die Tumoren der kleinen Speicheldrüsen machten 14,7% aller Speicheldrüsentumoren aus, 13,5% aller benignen und 16,1% aller malignen Speicheldrüsentumoren. Es fand sich eine deutliche Abhängigkeit der relativen Häufigkeit benigner und maligner Tumoren von der Lokalisation. Die adenoid-zystischen Karzinome waren die häufigste Entität unter den bösartigen Tumoren der kleinen Speicheldrüsen. Die Ausdehnung des Primärtumors war das wichtigste prognostische Kriterium. Bei gleichen Tumorstadien wich die Prognose der Tumoren der kleinen Speicheldrüsen offensichtlich nicht von derjenigen der malignen Parotistumoren ab. Malignome der kleinen Speicheldrüsen, insbesondere im Bereich der Nasennebenhöhlen, werden jedoch besonders häufig erst in fortgeschrittenen Stadien entdeckt. Die Behandlung ist, soweit möglich, chirurgisch und wird bei fortgeschrittenen Tumorstadien durch eine postoperative Radiatio ergänzt.
Summary
Tumours of fhe minor salivary glands are rare. Reports in the literature on incidence, histological types, therapeutic modalities, relative eure rates and outcome are controversial. 580 patients with salivary gland tumours of epithelial origin were treated at the Department of Otorhinolaryngology, University of Cologne, Germany, during the 28-year period from 1965 to 1992. 85 (14,7%) of these originated in the minor salivary glands. 41 of them were malignant, with a marked predominance of adenoid cystic Cancer (ACC) (29/41, i.e. 71%). Minor salivary gland tumours are found equally often at the palate, at other oral sites and in the nose and paranasal sinuses. They are rare in the larynx, pharynx and trachea. Whereas only 32% ofthose tumours originating from the hard palate were malignant, 55% of those originating from other oral locations and 88% of those at other sites (mainly nasal cavity and paranasal sinuses) demonstrated malignant growth. 39% of these were staged Ti/T2 and 61% T3/T4 on admission. The average pre-treatment symptomatic interval was 2 years. Response to surgical and additional radiological therapy in advanced stages and survival demonstrated better results as opposed to patients after treatment of malignant parotid gland tumours, if identical stages of the disease were compared. However, the percentage of advanced stages was significantly higher in minor salivary gland tumours as opposed to parotid gland tumours. 82% of 11 patients with T1/T2 ACC of the minor salivary glands survived free of recurrence (median follow-up 11.4 years), while only 36% of 17 patients with T3/T4 ACC had disease-free survival for a median follow-up of 10 years. One patient was lost to follow-up. Of 4722 minor salivary gland tumours found in the literature, 50.3% were malignant. The rate of malignant tumours in minor salivary glands is thus more than double the rate of malignant parotid gland tumours. Location at fhe palate indicates lower malignancy rates and earlier discovery of the tumour, while location in the nose and paranasal sinuses indicates a 93.6% malignancy rate and poor prognosis due to frequently more advanced tumour growth at this location. The size of the primary tumour is the Single most important prognostic factor. There is no standardised therapy for minor salivary gland tumours to date, but radical surgical resection with postoperative radiotherapy has been reported to offer best eure rates. Selective intraarterial cytotoxic therapy has been reported to be effective in the treatment of ACC of the minor salivary glands and may contribute to better local control and survival rates in the future.
Schlüsselwörter
Kleine Speicheldrüsen - Maligne Tumoren - Speicheldrüsentumoren - Adenoid-zystische Karzinome - Inzidenz - Prognose
Key words
Minor salivary glands - Incidence - Prognosis - Adenoid cystic Cancer - Salivary gland tumour