Laryngorhinootologie 1994; 73(6): 311-314
DOI: 10.1055/s-2007-997137
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Effekt der kontralateralen Stimulation auf evozierte otoakustische Emissionen bei akutem Hörverlust*

Effects of Contralateral Stimulation on Click-Evoked Emissions in Ears with Hearing LossEva Gunzenhäusser, J. Maurer, A. Beck, W. Mann
  • Johannes-Gutenberg Universität Mainz, Hals-, Nasen-, Ohrenklinik (Direktor: Prof. Dr. W. Mann)
* Vorgetragen auf der 64. Jahresversammlung der Deutschen Gesellschaft für Hals-Nasen-Ohren-Heilkunde, Kopf- und Halschirurgie, 22.-27. Mai 1993 in Münster.
Further Information

Publication History

Publication Date:
29 February 2008 (online)

Zusammenfassung

Bei 23 Patienten mit plötzlicher einseitiger Hörminderung und meßbaren transitorisch evozierten otoakustischen Emissionen (TEOAE) auf beiden Ohren wurde der Einfluß einer kontralateralen Beschallung mit 40 dB HL, 50 dB HL und 60 dB HL weißem Rauschen auf die TEOAE-Amplitude bestimmt. Bei 21 Patienten war die Verringerung der TEOAE-Amplitude sowohl auf dem erkrankten als auch auf dem gesunden Ohr statistisch signifikant geringer als in einer Gruppe von 27 normalhörenden Personen, die unter gleichen Bedingungen gemessen wurden. Bei zwei Patienten wurde auf dem erkrankten Ohr ein Anstieg der TEOAE-Amplitude unter kontralateraler Beschallung beobachtet. Auf dem gesunden Ohr dieser Patienten trat nur ein relativ geringer Anstieg der Amplitude auf.

Summary

23 patients with unilateral hearing loss and presence of TEOAE on both ears were examined with regard to the association between contralateral acoustic Stimulation and evoked otoacoustic emissions. Contralateral white noise of 40 dB HL, 50 dB HL and 60 dB HL decreases the amplitude of TEOAE both at the ear with and without hearing loss. In comparison with a group of subjects with normal hearing, the decrease in the amplitude of TEOAE was less in the group of patients with hearing loss. Two paradoxical cases were found with an increase in the TEOAE amplitude in the ear with hearing loss during contralateral Stimulation. It is assumed that impairment of the efferent synapses on the outer hair cells or of the decussated efferent nerve fibres at the floor of the fourth ventricle contributes to the pathogenesis of hearing loss. Impairment of the efferent System at brainstem level can explain the lower decrease in the amplitude both in the diseased ear and the normal ear. The behaviour of the normal ear during Stimulation of the diseased ear can also be caused by disturbance of the afferent System.

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