Zusammenfassung
An der Kieler HNO-Universitätsklinik wurden seit 1988 22 taube Patienten mit einem
22kanaligen Cochlear Implant versorgt. Bei allen Patienten verlief die Operation und
Einheilung des Implantats komplikationsfrei. Nebeneffekte wie Fazialis- oder Schmerzstimulationen
bei der Aktivierung einzelner Elektroden führen nicht zu Nutzungseinschränkungen.
Neben einem individuellen Hörtraining ist die aufwendige Anpassung der Sprachprozessoren
an die speziellen Bedürfnisse des einzelnen Patienten grundlegend für den Rehabilitationserfolg.
Mit Hilfe sogenannter objektiver Verfahren, wie den über das Implantat evozierten
akustischen Hirnstammpotentialen und Mittelohrreflexen, werden Schätzwerte für die
zur Programmierung der Sprachprozessoren benötigten Schwellenwerte gewonnen. Informationen
für die umfangreiche Feinanpassung liefern neben der subjektiven Beurteilung des Lautheitsanstiegs
bei elektrischer Stimulation in Abhängigkeit von den Reizparametern auch die Lautheitsskalierung
im Freifeld präsentierter Schmalbandgeräusche unterschiedlicher Mittenfrequenz und
Intensität sowie sprachaudiometrische Verfahren wie der Kieler Logatomtest und ein
Einsilberreimtest. Zur Dokumentation des Rehabilitationserfolges setzen wir weitere
Sprachteste, wie das Speech Tracking, den Freiburger Sprachverständlichkeitstest und
einen neuen Satztest in Ruhe und im Störgeräusch ein. Bei einem am Sprachverständnis
orientierten Ranking der Patienten erreichten 95% aller postlingual Ertaubten die
höchste Leistungsgruppe.
Summary
Since 1988 22 deaf patients were provided with a 22-channel cochlear implant at the
Kiel University Hospital. No surgical or postoperative complications were seen in
any of the patients. Side effects like facial Stimulation and pain Sensation during
electrode activation do not reduce the Utility. Tinnitus may initially be severe but
usually subsides to preop levels after a few days. A tinnitus masking effect is pronounced
during Stimulation but hardly lasts long after switch off. Besides an individually
arranged hearing training the accurate speech processor fitting to the needs of the
patient remains the cornerstone of successful rehabilitation. Objective intraoperative
measurements such as the electrically evoked brain stem potentials and the middle
ear reflexes yield estimates of the threshold values relevant for initial processor
Programming. Further Information needed for the following extensive fine adjustment
is obtained by subjective evaluation of loudness growth during electrical Stimulation
with variable Parameters, by loudness scaling of narrow band noises with different
middle frequencies and intensities presented under free field conditions and by speech
audiometric procedures. The latter include a monosyllabic rhyme test and a logatom
test developed at this Institution. More speech testing is applied to document the
degree of auditive rehabilitation. The results of speech tracking and the Freiburg
tests as well as a new sentence test in silence and noise are discussed. In the multisyllable
Freiburg test all but two of the adults understand the complete presented material,
in the open set monosyllable test an average of 55% correct is achieved. Speech discrimination-oriented
ranking showed 95% of all postlingually deaf patients in the highest Performance category.
Schlüsselwörter
Cochlear Implant - Sprachprozessoranpassung - Evozierte Potentiale - Stapediusreflex
- Lautheitsskalierung - Sprachaudiometrie
Key words
Cochlear Implant - Speech processor fitting - Evoked potentials - Middle ear reflex
- Loudness scaling - Speech audiometry