Laryngorhinootologie 1998; 77(10): 564-568
DOI: 10.1055/s-2007-997027
Onkologie

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Quantitative Veränderungen im Immunglobulin G Subklassensystem - Ein verläßlicher Tumormarker bei Plattenepithelkarzinomen im Kopf-Hals-Bereich

Shift in IgG-Subclasses - A Reliable, Tissue Non-Specific Marker for Squamous-Cell Carcinoma of the Head and NeckW. Anderhuber1 , W. Steinschifter2 , A. Gotschuli1 , E. Schauenstein2 , K. Schauenstein3
  • 1HNO-Univ. Klinik Graz
  • 2Institut für Biochemie
  • 3Institut für funktionelle Pathologie der Karl-Franzens-Universität Graz
Further Information

Publication History

Publication Date:
29 February 2008 (online)

Zusammenfassung

Fragestellung: Tumormarkerbestimmungen bei Patienten mit Plattenepithelkarzinomen im Kopf-Hals-Bereich zeigten für den klinischen Routinebetrieb bisher zu geringe Sensitivität und Spezifität. In vorangegangenen Studien der letzten 12 Jahre konnte jedoch gezeigt werden, dass Patienten mit malignen Tumoren verschiedenster Lokalisationen und histologischer Typisierung eine hochsignifikante Verschiebung im Subklassenmuster der Immunglobuline G des Blutserums aufweisen. In der vorliegenden Arbeit werden nun erste diesbezügliche Ergebnisse bei Patienten mit Kopf-Hals-Malignomen präsentiert. Material und Methode: Bei insgesamt 111 Patienten mit unbehandelten Plattenepithelkarzinomen im HNO-Bereich unterschiedlicher T-Stadien wurden nach Abnahme von 5 ml venösen Blutes die Subklassen IgG1, IgG2 sowie das Gesamt-IgG affinitätschromatographisch quantitativ bestimmt. Ebenso wurden 35 Patienten mit Rezidivtumoren, sowie 15 Patienten mit Fernmetastasen und 27 Patienten untersucht, die über mindestens ein Jahr nach Behandlung gesichert tumorfrei geblieben waren. Die Ergebnisse wurden einerseits den bei 174 gesunden Spendern, andererseits den bei 33 Patienten mit benignen und chronischen Erkrankungen im HNO-Bereich erhaltenen Werten gegenüber gestellt. Ergebnisse: Bei Patienten mit unbehandelten Plattenepithelkarzinomen, Rezidiven und Fernmetastasen wurden hochsignifikante Abnahmen der Prozentanteile IgG1, begleitet von Zunahmen von%IgG2 am Gesamt-IgG, im Kontrast zu Gesunden, zu Patienten mit benignen HNO-Erkrankungen und tumorfreien Patienten festgestellt. Folgerungen und Bedeutung: Die Abnahme des Prozentanteils von IgG1 am Gesamt-IgG erwies sich als effizienter Marker für Plattenepithelkarzinome des Kopf-Hals-Bereiches, dessen Sensitivitäten und Spezifitäten denen konventioneller serologischer Tumormarker um ein Vielfaches überlegen sind und der affinitätschromatographisch mit höchster Genauigkeit und zudem kostengünstig zu bestimmen ist.

Summary

Aim: Until now no serological markers were available towards the diagnosis of squamous-cell carcinomas of the head and neck (HNSCC) particularly in the detection of posttherapeutic recurrent diseases and metastases. Previous reports described patients with malignant diseases of various tissues exhibiting a characteristic and highly significant alteration in the subclass composition of serum IgG, consisting of a reduction in %IgG1 and an increase of %IgG2. In this study we present for the first time results of this IgG-shift in patients suffering from HNSCC. Patients and Methods: A total of 111 patients was investigated at our clinic, all suffering from primary, histopathologically verified squamous cell carcinomas of the head and neck. These patients were investigated as to %Ig G1/IgG2 prior to any treatment. A second group consisted of 35 patients with local recurrences, 15 patients with distant metastases and 27 patients without tumour at the time of investigation, who were in observation for 1 to 5 years after primary treatment (T0). Thirdly, a total of 33 patients was included who were afflicted with a variety of benign diseases of the head and neck, such as chronic rhinosinusitis, chronic tonsillitis and also lateral or median cysts of the neck. Data of the three groups were compared with those of 174 healthy volunteer controls. 5 ml blood were taken from a forearm vein and the quantitation of subclasses IgG1, IgG2 and total IgG was performed by affinity chromatography. The single values obtained with all experimental groups and healthy controls showed normal distribution for primary cancer patients versus healthy control. Accordingly, significant differences between mean values were calculated with the two-sided students t-test, and cut-off values were calculated as the arithmetic means of mean values obtained from the groups to be compared. Diagnostic sensitivities and specificities were defined as percentages of patients with%IgG1 smaller, and of healthy controls with%lgG1 greater than the cut-off value. Results: We found a highly significant alteration in the subclass composition of serum IgG, consisting of a reduction in%IgG1 and an increase in%IgG2 in our HNSCC groups. The present data suggest the changes in%IgG1 and%IgG2 as a useful serological tumour marker to detect primary or recurrent and/or metastatic squamous-cell carcinomas of the head and neck. Conclusion: The shift in % IgG1/% lgG2 exhibited diagnostic sensitivities and specificities comparable to, or - particulary at early tumour stages - by far higher than conventional serological tumour markers. Whereas conventional serological markers directly correspond to tumourogenically derived products, the shift in %IgG1/IgG2 represents an indirect marker, consisting of a change of the host's immune system due to the presence of malignant tumours.