Zusammenfassung
Ziel: Ziel dieser Untersuchung war, den Einfluß von positiv endexspiratorischem Druck (PEEP),
des Inspirations-: Exspirationsverhältnisses (I:E), und differenter Lagerungsformen,
(Rücken-(n = 15), „Häschenlage” (HL, n = 19)), auf die Parameter der transkraniellen
Doppler-Sonographie (TCD) bei 34 Patienten in Isoflurannarkose zu quantifizieren.
Methode: Vor Narkoseeinleitung, nach Extubation und zu allen weiteren Meßzeitpunkten erfolgte
die Erfassung der Blutflußgeschwindigkeit (V-MCA) und der Pulsatilität der Arteria
cerebri media. Ebenso wurden arterieller Blutdruck (MAP), Herzfrequenz (HF), zentralvenöser
CO2 -Partialdruck (zv-pCO2 ), zentralvenöser Druck (ZVD) und endexspiratorischer CO2 -Partialdruck (petCO2 ) und die pulmonalen Atemwegsdrücke bestimmt. In Narkose erfolgten die weiteren Messungen
unter einem I:E von 1:2 und PEEP von 0 beziehungsweise 10 cm H2 O und unter einem I:E von 1:1 mit 0 und 10 cm H2 O PEEP. Ergebnisse: Weder eine unterschiedliche Patientenlagerung noch die Veränderung der Beatmungsparameter
zeigten einen signifikanten Einfluß auf die Parameter der TCD. MAP, HF, zv-pCO2 und petCO2 waren während des Untersuchungsablaufs nicht signifikant verändert. Eine Erhöhung
des PEEP bewirkte in beiden Gruppen eine geringfügige Erhöhung des ZVD um durchschnittlich
3 cm H2 O. Weitere Unterschiede ergaben sich lagebedingt bei den Atemwegsdrücken. Diese befanden
sich in der HL-Gruppe, ohne bzw. mit PEEP, auf einem um ca. 5 cm H2 O höheren Niveau. Schlußfolgerung: Nach unseren Ergebnissen führt eine sogenannte „Häschenlagerung” der Patienten unter
Narkose zu keiner Veränderung der V-MCA. Auch nach Modifikation wichtiger Beatmungsparameter,
insbesondere einer PEEP-Erhöhung von 10 cm H2 O, kam es zu keinen signifikanten Veränderungen der TCD-Meßgrößen.
Summary
Objective: Aim of the present study was to quantify the influence of varying respiratory parameters
and different body positionings on transcranial Doppler sonography (TCD) values. With
the approval of the local ethics committee, 34 patients without neurological deficits
scheduled for an operation in supine position (n = 15) and in the so-called ”rabbit-position”
(RP, n = 19) were chosen for a prospective randomised investigation.
Methods: Prior to induction of anaesthesia, during the study and after extubation, the systolic
(Vs), diastolic (Vd) and mean (Vm) of blood flow velocities as well as pulsatility
(Vs - Vd)/Vm of the middle cerebral artery were determined by TCD. In addition mean
arterial pressure and heart rate were monitored. Pulmonary airway pressures were observed
during anaesthesia and CO2- partial pressure and central venous pressure (CVP) were determined by central venous
line and blood samples. Anaesthesia was initiated with 5 mg/kg thiopental and continued
with 0.8-1.2 vol % isoflurane in N2 O/O2 = 2:1. After positioning all variables were recorded at 10-minute invervals with
an inspiratory rexspiratory (I:E) ratio of 1:2, positive endexspiratory pressures
(PEEP) of 0 and 10 cm H2 O and an I:E ratio of 1:1 with 0 and 10 cm H2 O PEEP. The respirator was adjusted to maintain an endtidal pCO2 of 40 mmHg. Results: Neither different positioning of the patients, nor the alteration of respiratory
parameters affected TCD variables in a significant way. No significant alterations
were detected between the two groups of patients. Rising PEEP resulted in a minor
but significant increase in CVP by an average of 3 cm H2 O in both groups. The respective positions produced different respiratory pressures.
These were in the ”RP-group", with and without PEEP, at an approximately 5 cm H2 O higher level. All other parameters did not vary significantly. Conclusion: The findings of this study show that a positioning of patients in a so-called ”rabbit
position" during anaesthesia does not alter the rate of blood flow velocity in the
middle cerebral artery. Moreover, the modification of important respiratory parameters,
especially a rise of PEEP to 10 cm H2 O, had no significant influence on TCD values.
Schlüsselwörter:
Transkranielle Doppler-Sonographie - PEEP - Patientenlagerung - Isoflurananästhesie
Key words:
Transcranial Doppler sonography - PEEP - Body positioning - Isoflurane anaesthesia