Abstract
Neuroleptic-induced akathisia is a clinically important neuropsychiatric syndrome
with mainly subjectively experienced psychic symptoms on the one hand and well-observable
motor signs on the other. There is no general consensus of opinion on the relative
importance of these two aspects for diagnosing akathisia. Hence, differential diagnosis
is difficult and in the absence of a biological marker it depends crucially on clinical
judgement. Systematic investigation of 27 in-patients via a semistructural interview,
a self-assessment scale (20 in-patients) and established akathisia rating scales (Hillside,
Barnes, Prince Henry Hospital and Chouinard) revealed four characteristics of subjective
experience in acute neuroleptic-induced akathisia: 1. perception of a foreign but
nevertheless inner compulsion to move; 2. lack of control over motor behaviour; 3.
feeling of inhibition of purposeful actions and 4. subjectively close or inseparable
relationship between inner restlessness and restless movements. These features are
strongly interrelated and correlate with severity of akathisia. They could be useful
in differentiating akathisia from other states of restlessness. The results of this
study are discussed in context of the literature on clinical phenomenology of akathisia.
We propose a symptom-severity model of akathisia emphasizing psychodynamic aspects
with considerable consequences for diagnosis and quantification of the disorder. The
model points to the relevance of patient exploration for optimizing diagnostic reliability
and should be taken into account when developing new and valid akathisia rating instruments.
Zusammenfassung
Die neuroleptika-induzierte Akathisie ist ein neuropsychiatrisches Syndrom mit vorwiegend
subjektiv erfahrbaren psychischen sowie gut objektivierbaren motorischen Symptomen,
deren jeweilige diagnostische Wertigkeit bisher nicht ausreichend evaluiert ist. In
Ermangelung eines biologischen Markers stützt sich die Differentialdiagnose dieser
Störung von hoher klinischer Relevanz vor allem auf die klinische Beurteilung und
gestaltet sich bislang schwierig. Anhand einer systematischen Untersuchung von 27
respektive 20 Patienten mittels eines semistrukturierten Interviews, einer Selbstbeurteilungsskala
und etablierter Akathisie-Rating-Skalen (Hillside, Barnes, Prince Henry Hospital und
Chouinard) wurden vier charakteristische Merkmale des subjektiven Symptomerlebens
von Patienten mit akuter neuroleptika-induzierter Akathisie identifiziert, die die
differentialdiagnostische Abgrenzung von anderen Unruhezuständen erleichtern könnten.
Die Ergebnisse dieser Pilotstudie werden ausführlich im Kontext der einschlägigen
Literatur zur Symptomatik der Akathisie diskutiert. Hierauf basierend wird ein Symptom-Schweregrad-Modell
der Akathisie mit Betonung psychodynamischer Aspekte vorgeschlagen, das einen wesentlichen
Beitrag zur Diagnose und Quantifizierung dieser Störung leisten könnte und bei zukünftigen
Entwürfen neuer Akathisie-Rating- Skalen berücksichtigt werden sollte.