Fortschr Neurol Psychiatr 1998; 66(11): 496-504
DOI: 10.1055/s-2007-995290
ORIGINALARBEIT

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Die Kosten der Schizophrenie

The Costs of SchizophreniaW.  Rössler1 , J.  Salize2 , M.  Knapp3
  • 1Psychiatrische Universitätsklinik Zürich
  • 2Zentralinstitut für Seelische Gesundheit Mannheim
  • 3Institute of Psychiatry und London School of Economics and Political Science
Further Information

Publication History

Publication Date:
08 January 2008 (online)

Abstract

Schizophrenia is regarded as the most expensive mental illness because of its specific symptoms and characteristics (e.g. early onset, often chronic course, high rates of readmission to hospital treatment, high rate of disabilities and extensive rehabilitative interventions), which prove to be extremely costly. Despite this, studies on the financial aspects of schizophrenia or the provision of care for schizophrenic patients has become an issue of psychiatric research only since the beginning of the reform of mental healthcare. Early cost studies had been conducted in the United States (US) during the fifties. Since then, they have grown in number not only in the US and in Great Britain, but also on the Continent of Europe. On an international level, comprehensive literature concerning methodology has attempted to establish cost studies as an integral part of mental health services research.

Germany, however, is far behind international developments. Although the fundamental lack of empirical data on costs both in psychiatry as a whole and in schizophrenia had already been ascertained in a large national survey called ,,Psychiatrie-Enquete" in the mid-seventies, little has changed since then. One reason for these possibly great methodological problems is associated with the assessment of cost data in fragmented community mental health care networks, which in Germany include the additional obstacle - unlike abroad - of non-availability of access to data from case registers. Psychiatric case registers are not permitted in Germany because of very strict data protection laws.

Despite the problems in methodology, there is an urgent need in Germany to remedy the lack of cost data for schizophrenic-patient care. The pressure of curbing costs in health care will probably force the German mental health care services to provide detailed cost data with regular reports in the future.

Zusammenfassung

Die Schizophrenie gilt als die kostenintensivste psychische Störung, weil die spezifischen Krankheitscharakteristika (frühes Ersterkrankungsalter, ein häufig chronischer Verlauf, hohe Rehospitalisierungsraten, hohe Anteile psychischer Behinderungen, aufwendige Rehabilitationsleistungen usw.) besonders kostentreibende Faktoren darstellen.

Trotz der hohen Kostenrelevanz ist die Analyse von finanziellen Aspekten der Schizophrenie bzw. der Versorgung von an Schizophrenie Erkrankten erst seit dem Beginn der Psychiatriereformen ein Thema der empirischen Forschung. International wurden die ersten empirischen Kostenuntersuchungen im Bereich der Psychiatrie in den 50er Jahren durchgeführt. Die Zahl der Kostenstudien ist seitdem vor allem in den angloamerikanischen Ländern, später auch in Kontinentaleuropa kontinuierlich gewachsen. Eine mittlerweile umfangreiche Methodenliteratur versucht international den Forschungsansatz theoretisch zu fundieren und in der psychiatrischen Versorgungsforschung fest zu verankern.

Deutschland liegt dabei deutlich hinter den internationalen Standards zurück. Der fundamentale Mangel an empirischen Kostendaten im Bereich der allgemeinen Psychiatrie wie auch im Bereich der Schizophrenie wurde bereits anläßlich der Psychiatrie-Enquete beklagt, ohne daß sich seither allzuviel an diesem Mißstand geändert hätte. Grund dieses Mangels sind u.a. die großen methodischen Probleme bei der Kostenermittlung in fragmentierten gemeindepsychiatrischen Versorgungsnetzen, die in Deutschland anders als in anderen Ländern zusätzlich der Schwierigkeit ausgesetzt sind, nicht auf Fallregisterdaten zurückgreifen zu können.

Trotz der Schwierigkeiten ist der Mangel an Kostendaten im Bereich der Versorgung schizophrener Patienten in Deutschland dringend zu beheben. Mittelfristig wird der Zwang zur Kostendämpfung im Gesundheitswesen wahrscheinlich die Bereitstellung entsprechender Grunddaten von Einrichtungen und Trägern im Rahmen der Routineberichterstattung fordern.

    >