Anästhesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther 1997; 32(11): 672-677
DOI: 10.1055/s-2007-995134
Originalia

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Dosisabhängige Effekte der oralen Prämedikation mit Midazolam

Dose-Dependent Effects of Oral Premedication with MidazolamP. Biro1 , G. Weidmann1 , S. Pietzsch2 , E. Alon1 , P. Brugger2
  • 1Institut für Anästhesiologie
  • 2Neurologische Klinik, Universitätsspital Zürich
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Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
22. Januar 2008 (online)

Zusammenfassung

Ziel der Studie: Ziel der Untersuchung war es, die psychopharmakologischen Wirkungen wie Sedation, Anxiolyse und Amnesie von klinisch gebräuchlichen oralen Midazolamdosen zur Anästhesieprämedikation zu untersuchen. Material und Methode: Hierfür wurden 80 erwachsene Patienten randomisiert 4 verschiedenen Midazolamdosen (3,75, 7,5, 11, 25 und 15 mg) sowie Plazebo zugeordnet. Die Prämedikation erfolgte doppelblind 60 min vor der Operation. Gemessen wurden Blutdruck, Herzfrequenz, pulsoximetrische Sauerstoffsättigung und Atemfrequenz, sowie subjektive Parameter wie Sedierungsgrad, Kurzzeitgedächtnis sowie anterograde und retrograde Amnesie für auditive und visuelle Stimulationen. Postoperativ wurden die Patienten retrospektiv nach ihrem Gesamteindruck und künftigem Medikationswunsch befragt. Ergebnis: Eine statistisch signifikante Sedierung ließ sich erst nach der Verabreichung von 7,5 mg Midazolam und mehr und nach Ablauf einer Stunde erreichen. Eine retrograde Amnesie war nicht feststellbar, hingegen wirkte Midazolam dosisabhängig anterograd amnestisch vorwiegend für visuelle Eindrücke und bewirkte eine deutliche Abnahme des Kurzzeitgedächtnisses. Eine anxiolytische Wirkung war in keiner der Gruppen nachweisbar bzw. verschieden von Plazebo. Nach Midazolamdosen von 7,5 mg und darüber kam es in einigen Fällen zu Nebenwirkungen wie Ptose, Strabismus, Diplopie, Sprachstörungen, Desorientiertheit und Vertigo. Schlußfolgerung: Innerhalb der aufgezeigten Gewichts- und Altersgrenzen hat eine mittlere Dosis von 7,5 mg p.o. ein günstiges Verhältnis zwischen erwünschten und unerwünschten Wirkungen. Die adäquate Durchführung der Prämedikationsvisite durch den Anästhesisten und seine persönliche Bemühung um den Patienten spielt eine ebenso wichtige Rolle wie die präoperative orale Verabreichung von Midazolam.

Summary

Objective: The aim of this study was to examine the psychological effects, well-being and side effects after various doses of oral midazolam medication. Methods: After informed consent has been obtained and following the approval by the institutional ethical committee, 80 adult patients in the ASA physical status I and II were randomly assigned to one of five different premedication groups: 3.75, 7.5, 11.25, 15 mg midazolam, and placebo. The medication was given in a double-blind fashion 60 min before induction of general anaesthesia for various surgical procedures. At 3 definite stages (before premedication, 30 and 60 min after premedication), blood pressure, heart rate, transcutaneous oxygen saturation and respiratory rate were measured. Sedation and well-being were graded according to a 5-point scale, and the subjective anxiety level was assessed according a visual analogue scale (range 0 - 100 mm). Anterograde and retrograde amnesia were measured by recall of auditive and visual stimuli. Finally, patients were asked whether in case of future surgery they would prefer the same or a different medication. Results: Demographic data were similar in all groups. There was no significant difference in respiratory rate, oxygen saturation, blood pressure or heart rate. Alertness declined only after 60 min in the groups treated with 7.5 mg and more midazolam. During the entire measurement period, anxiolysis was not different from placebo in any of the midazolam groups. In comparison to placebo, all midazolam groups showed a statistically significant and dose dependent anterograde amnesia for visual stimuli. Subjective well-being scores showed no differences between the groups. Only few side effects were seen following doses of 7.5 mg and higher, including ptosis, strabismus, diplopia, speech disorders, disorientation and vertigo. The majority of patients in all groups indicated a wish for the same medication in case of future anaesthesia for surgical interventions. Conclusions: Midazolam administered orally prior to surgical procedures showed marked interindividual variability. Sedation and amnesia were dose-dependent and were evaluated by the patients as acceptable. Anxiolysis was not significantly different from placebo. A dose of 7.5 mg midazolam showed the best relation between desirable and undesirable effects. Adequate attention given to the patient by the anaesthesiologist prior to surgery seems to be as important and beneficial as oral medication with midazolam.

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