Sportverletz Sportschaden 1996; 10(3): 63-66
DOI: 10.1055/s-2007-993401
ORIGINALARBEIT

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Arthroskopische Befunde im instabilen OSG

Arthroscopic Findings in Ankle InstabilityD. Schäfer, B. Hintermann
  • Orthopädische Universitätsklinik, Kantonspital, Basel (Vorsteher: Prof. Dr. D. Dick)
Further Information

Publication History

Publication Date:
12 January 2008 (online)

Zusammenfassung:

Das Ziel dieser prospektiven Studie war die arthroskopische Beurteilung des instabilen oberen Sprunggelenkes im Hinblick auf Band- und Knorpelschäden. 99 konsekutive Arthroskopien wurden in symptomatisch instabilen oberen Sprunggelenken durchgeführt. Es wurden 67 komplette Rupturen des Ligamentum fibulotalare anterius und 45 komplette Rupturen des Ligamentum fibulocalcaneare gefunden. 6 Patienten wiesen eine komplette Läsion des Ligamentum deltoideum auf, dabei lag immer eine Läsion der lateralen Bänder vor. Talare Knorpelschäden fanden sich in 51 instabilen Gelenken und Knorpelläsion der distalen Tibiagelenkfläche in 12. Alle kompletten Rupturen des Ligamentum deltoideum waren mit talaren Knorpelschäden assoziiert. Dagegen waren bei Vorliegen einer kompletten lateralen Ein- oder Zweibandverletzung nur jeweils etwa in der Hälfte der Fälle (11/22) bzw. (21/45) Knorpelschäden am Talus zu sehen. Die Art der lateralen Bandverletzung ließ keine Rückschlüsse auf mögliche Knorpelschäden zu. Die arthroskopische Untersuchung des chronisch instabilen oberen Sprunggelenkes kann deshalb wertvolle Hinweise im Hinblick auf weitere therapeutische Maßnahmen liefern. Knorpelschäden in jedem zweiten instabilen oberen Sprunggelenk weisen darauf hin, daß diesem Verletzungsmuster mehr Beachtung geschenkt werden sollte.

Abstract

The purpose of this prospective study was the assessment of the chronic unstable ankle joint. With regard to cartilage and ligament lesions this was done arthroscopically. 99 consecutive arthroscopies were performed in patients with symptomatic chronic ankle instability. There were 67 complete ruptures of the anterior talofibular ligament and 45 complete ruptures of the calcaneofibular ligament. A complete rupture of the deltoid ligament was found in 6 cases, always combined with lesions of the lateral ligaments. Cartilage damage of the talus was noted in 51 cases and of the tibial pilon in 12 cases. While all complete lesions of the deltoid ligament were associated with talar cartilage damage, this was different for lateral ligament lesions. 11/22 ruptures of the talofibular ligament were associated with cartilage damage of the talus and 11/22 ruptures presented with an intact talar cartilage. Combined ruptures of the talofibular and the calcaneofibular ligament were associated with talar cartilage damage in 21 cases and presented with intact cartilage in 24 cases. This study demonstrated a near equal distribution of intact and damaged articular cartilage in the presence of lateral ligament lesions indicating that the Status of the ligaments allows no conclusion with regard to the cartilage. Arthroscopy therefore can give essential information about the status of the unstable ankle joint concerning operative or conservative treatment.