Physikalische Medizin, Rehabilitationsmedizin, Kurortmedizin 2008; 18(4): 203-206
DOI: 10.1055/s-2007-992793
Wissenschaft und Forschung

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Sensory Motor Training for Active Completion of Osteopathic Treatment

Sensomotorisches Training zur aktiven Ergänzung der osteopathischen BehandlungM. Maetzler 1 , 2 , T. Bochdansky 1 , L. Cochrane 2 , R. Abboud 2
  • 1Department Physical Medicine & Rehabilitation, University Teaching Hospital Feldkirch, Austria (Prim. Dr. Thomas Bochdansky)
  • 2Institute of Motion Analysis and Research, TORT Centre, Ninewells Hospital Medical School, University of Dundee, UK (Professor Rami Abboud)
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Publikationsverlauf

eingereicht: 26.2.2007

angenommen: 20.10.2007

Publikationsdatum:
27. August 2008 (online)

Abstract

Purpose: The purpose of this study was to investigate the influence of sensory motor training (realised by an unstable shoe construction) on the iliosacral Standing Flexion Test (SFT) in several investigation groups. In a pre-phase study, the functional improvement of the iliosacral suspension system in a patient group with low back pain treated by a combined osteopathic and sensory motor training approach was verified in comparison to controls.

Methods: A single blinded randomised controlled trial was designed for two groups of subjects: a reference group comprising 41 subjects with no history of recent musculo-skeletal problems and a group of 46 diabetic patients with known mild to moderate polyneuropathy. Approximately half of each of the reference and control groups underwent a six week period of sensory motor training with an unstable shoe construction. The remainder acted as controls. The SFT was carried out prior to treatment and after six weeks.

Results: The SFT results indicated that there was a positive effect of sensory motor training on iliosacral function. After a six week period of training, initially positive SFTs were negative in 50% of the reference intervention group and 62% of diabetic intervention cases. There were no SFT changes in either of the control groups.

Conclusion: Sensory motor function is important in the treatment of the iliosacral suspension system. A combination of osteopathic treatment and sensory motor training with an unstable shoe construction seems to improve the long-term results for the SFT in over 30% of cases.

Zusammenfassung

Fragestellung: Ziel dieser Studie war es, den Einfluss des sensomotorischen Trainings auf den iliosakralen Vorlauftest (SFT) in mehreren Probandengruppen zu untersuchen. In einer Vorstudie wurde die funktionelle Verbesserung des iliosakralen Stoßdämpfersystems in einer Patientengruppe mit lumbalen Rückenschmerzen, die osteopathisch behandelt wurden und ein sensomotorisches Training mit einer instabilen Schuhkonstruktion absolvierten, überprüft und mit einer Kontrollgruppe verglichen.

Material und Methoden: Eine einfachblinde randomisierte kontrollierte Untersuchung wurde für zwei Gruppen von Probanden erstellt: eine Referenzgruppe von 41 Probanden ohne muskuloskelettale Probleme und eine Gruppe von 46 diabetischen Probanden mit bekannter milder bis moderater Polyneuropathie. Etwa die Hälfte der Probanden jeder Gruppe absolvierte ein sechswöchiges sensomotorisches Training mit einer instabilen Schuhkonstruktion. Die restlichen Probanden dienten als Kontrollgruppen. Der iliosakrale Vorlauftest wurde vor und nach der Intervention getestet.

Ergebnisse: Die Ergebnisse des Vorlauftests zeigten, dass sensomotorisches Training einen positiven Effekt auf die iliosakrale Funktion hat. Nach sechs Wochen Training waren in der Referenzgruppe mit Intervention 50% der ursprünglich positiven Vorlauftests negativ. In der diabetischen Interventionsgruppe waren es 62%. Es gab keine Veränderungen des Vorlauftests in den beiden Kontrollgruppen.

Schlussfolgerung: Sensomotorische Funktion ist ein wichtiger Aspekt in der Behandlung des iliosakralen Stoßdämpfersystems. Die Kombination von osteopathischer Behandlung und sensomotorischem Training mit einer instabilen Schuhkonstruktion scheint die Langzeitergebnisse des iliosakralen Vorlauftests in über 30% der Fälle zu verbessern.

References

  • 1 Peace S, Fryer G. Methods used by members of the Australian osteopathic profession to assess the sacroiliac joint.  J Osteopath Med. 2004;  7 ((1)) 25-32
  • 2 Fritsch H. Programmierte Untersuchung des Bewegungsapparates. Springer Verlag Berlin 1993
  • 3 Jung J. A Study to Evaluate the Prognostic validity of Three Clinical Tests Serving as an Indicator of Dysfunction of the Sacroliliac Joint and Low Back Pain. Wiener Schule für Osteopathie 2001
  • 4 Klein P, Sommerfeld P. Biomechanik der menschlichen Gelenke: Grundlagen, Becken, untere Extremität. München: Urban & Fischer Verlag 2004
  • 5 Sturesson B, Uden A, Vleeming A. A radiostereometric analysis of movements of the sacroiliac joints during the standing hip flexion test.  Spine. 2000;  1;25 ((3)) 364-368
  • 6 Wurff van der P, Meyne W, Hagmeijer RH. Clinical tests of the sacroiliac joint.  Man Ther. 2000;  5 ((2)) 89-96
  • 7 Vincent-Smith B, Gibbons P. Inter-examiner and intra-examiner reliability of the standing flexion test.  Manual Therapy. 1999;  4 ((2)) 87-93
  • 8 Potter NA, Rothstein JM. Intertester reliability for seleted clinical tests of the sacroiliac joint.  Phys Ther. 1985;  65 ((11)) 1671-1675
  • 9 Egan D, Cole J, Twomey L. The Standing Forward Flexion Test: An Inaccurate Determinant of Sacroiliac Joint Dysfunction.  Physiotherapy. 1996;  82 ((4)) 236-242
  • 10 Badke G. Funktionsstörungen des Iliosakralgelenks – Ausgangspunkt für Veränderungen des motorisch-dynamischen Stereotyps und für die Entstehung von Sportverletzungen. In: Rieder H, Eichler J, Kalinke H (Hrsg). Rückenschule Interdisziplinär. Medizinische, pädagogische und psychologische Beiträge. Stuttgart: Georg Thieme Verlag 1993
  • 11 Oesterreichische Gesellschaft für Osteopathie. Der osteopathische Standard .Ein Verhaltenskodex für die Mitglieder der Oesterreichischen Gesellschaft für Osteopathie (OEGO). Oesterreichische Gesellschaft für Osteopathie 2006
  • 12 Reading AE. Testing pain mechanisms in persons in pain. In: Wall PD, Melzack R (Eds). Textbook of Pain: Chruchill Livingstone, Edinburgh 1989
  • 13 Littman GS, Walker BR, Schneider BE. Reassessment of verbal and visual analog ratings in analgesic studies.  Clin Pharmacol Ther. 1985;  38 ((1)) 16-23
  • 14 Dreyfuss P, Dreyer S, Griffin J. Positive Sacroiliac Screening Tests in Asymptomatic Adults.  Spine. 1994;  19 ((10)) 1138-1143

Correspondence

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