Deutsche Zeitschrift für Onkologie 2007; 39(4): 148-152
DOI: 10.1055/s-2007-986019
Forschung

© Karl F. Haug Verlag in MVS Medizinverlage Stuttgart GmbH & Co. KG

Tumortherapie mit onkolytischen Viren bei malignen Hirntumoren

Thomas Neßelhut1 , Dagmar Marx1 , J. J. Neßelhut1 , N. Cillien1 , Wilfried Stücker2 , Ingo Wilke3 , Wolfgang Lüke4
  • 1Institut für Tumortherapie, Duderstadt
  • 2IOZK, Köln
  • 3FZMB, Bad Langensalza
  • 4IOZK, Köln (derzeitige Adresse Deutsches Primatenzentrum Göttingen)
Further Information

Publication History

Publication Date:
20 December 2007 (online)

Zusammenfassung

Die schulmedizinischen Behandlungsmethoden für maligne Hirntumoren sind nach wie vor unbefriedigend. Dies gilt insbesondere für die aggressivste Form, das Glioblastoma multiforme WHO IV. Deshalb ist die Entwicklung neuer, innovativer Strategien, wie z.B. die spezifische Immuntherapie, für die Therapie von malignen Hirntumoren von eminent wichtiger Bedeutung. Als eine der wichtigsten und effektivsten Säulen der spezifischen Immuntherapie von malignen Hirntumoren hat sich die Behandlung mit aus Monozyten abgeleiteten autologen dendritischen Zellen herauskristallisiert. In mehreren klinischen Studien konnte gezeigt werden, dass die Behandlung von Hirntumoren mit dendritischen Zellen allein oder in Kombination mit anderen Therapien erfolgreich sein kann. Einen weiteren Erfolg versprechenden Weg stellt die Behandlung mit onkolytischen Viren dar.

Summary

Malignant brain tumors belong to the tumors with up to now unfavorable prognosis. The most aggressive form, glioblastoma multiforme (GBM WHO IV), is categorized as incurable with average survivals less than 18 months, in spite of standard treatment (surgery, radiation therapy and chemotherapy).

Although the tumor is hidden behind the blood brain barrier, immune effector cells can be recruited into the central nervous system. This makes an active specific immunotherapy feasible. Meanwhile, several groups have shown that a specific immunotherapy with monocyte-derived dendritic cells (MoDC) can induce a clinical antitumor response in patients with malignant brain tumors. Treatment failure to DC therapy can be due to loss of antigen expression restricted on MHC-class I and II molecules leading to a lower immunogenity of the tumors. Beside dendritic cell therapy another promising approach is the treatment with replication-selective viruses, also called oncolytic viruses such as Newcastle Disease Virus (NDV). Cancer cells infected with NDV can be killed directly by the virus or the infection can lead to the induction of an immune response against the cancer cell.

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Korrespondenzadresse:

Dr. med. Thomas Neßelhut

Institut für Tumortherapie

Hinterstraße 53

37115 Duderstadt

Email: thomas.nesselhut@dr-nesselhut.de

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