Cent Eur Neurosurg 2007; 68(4): 195-199
DOI: 10.1055/s-2007-985859
Original Article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Long-term Results After Microsurgical Repair of Traumatic Nerve Lesions of the Upper Extremities

Langzeitergebnisse der mikrochirurgischen Therapie traumatischer Nervenläsionen der oberen ExtremitätW. K.-W. Guerra 1 , J. Baldauf 2 , H. W. S. Schroeder 1
  • 1Department of Neurochirurgie, Uniklinik Greifswald, Greifswald, Germany
  • 2Klinik für Neurochirurgie, Ernst-Moritz-Arndt Universität, Greifswald, Germany
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Publication Date:
29 October 2007 (online)

Abstract

Objective: Peripheral nerve injuries are still underestimated. This study examines the outcomes after surgical treatment of traumatic nerve lesions of the upper extremities. The different surgical techniques are analyzed with regard to the long-term outcome.

Methods: This retrospective study presents the data of 93 patients (female: 24; male: 69) who were operated on for peripheral nerve injuries of the upper extremities in our department between 1991 and 2003. Mean age was 31 years (range, 5-67 years). Altogether 100 traumatic nerve lesions (ulnar nerve: 20; radial nerve: 22; median nerve: 25; axillary nerve: 6; accessory nerve: 7; musculocutaneous nerve: 2; long thoracic nerve: 1; digital nerve: 3; combined nerves: 7) were surgically treated. Surgical management included primary nerve suture in 16, neurolysis in 25, and nerve grafting in 59 patients.

Results: 74 patients (80%) were available for follow-up examination. The mean follow-up period was 35 months (range, 18-132 months). All patients up to the age of 20 years demonstrated good or excellent sensorymotor recovery. A good functional outcome was observed in 79% of the patients older than 20 years. Overall, good to excellent improvements of motor function were achieved for lesions of the musculocutaneous, radial, accessory and axillary nerves (100%, 89%, 100%, 100% functional useful muscle innervation, muscle recovery grade 3 and more). The length of grafts, in cases of secondary nerve reconstruction, did not influence functional outcome.

Conclusion: Generally, early surgical repair of a nerve lesion predicted a better outcome. A good functional motor recovery was dependent on the age of the patient. Traumatic nerve lesions, without signs of reinnervation, should be treated surgically within a period of three months after injury.

Zusammenfassung

Einleitung: Periphere Nervenverletzungen werden nach wie vor unterschätzt. Die operative Behandlung traumatischer Nervenläsionen der oberen Extremität wird in dieser Arbeit präsentiert. Unterschiedliche chirurgische Techniken werden analysiert und mit dem klinischen Langzeitergebnis verglichen.

Methoden: In dieser retrospektiven Studie werden Daten von 93 Patienten (24 Frauen; 69 Männer) ausgewertet, die in unserer Klinik im Zeitraum von 1991 bis 2003 an einer traumatischen peripheren Nervenverletzung der oberen Extremität operiert wurden. Das Durchschnittsalter der Patienten betrug 31 Jahre (5-67 Jahre). Insgesamt wurden 100 traumatische Nervenläsionen (20 N. ulnaris-Läsionen, 22 N. radialis-Verletzungen, 25 N. medianus-, 6 N. axillaris, 7 N. accessorius-, 2 N. musculocutaneus-, 1 N. thoracicus longus-, 3 Nn. digitales-, und 7 Kombinationsverletzungen) chirurgisch behandelt. 16 primäre Nervennähte, 25 neurolysen und 59 Nerventransplantationen wurden durchgeführt.

Ergebnisse: 74 Patienten (80%) konnten nachuntersucht werden. Die mittlere Nachuntersuchungszeit lag bei 35 Monaten (18-132 Monaten). Alle Patienten mit einem Alter von 20 Jahren und jünger zeigten ein gutes bis sehr gutes Behandlungsergebnis. Bei 79% der Patienten mit einem höheren Lebensalter wurde immerhin noch ein gutes funktionelles Ergebnis gesehen. Die besten motorischen Ergebnisse wurden bei Läsionen des N. musculocutaneus, des N. radialis, des N. accessorius und des N. axillaris beobachtet (100%, 89%, 100%, 100% funktionell nützliche Innervation, M3 und besser). Die Länge der Nerventransplantate im Falle einer sekundären Nervenrekonstruktion beeinflußte nicht das funktionelle Outcome.

Schlußfolgerung: Je früher die Nervenläsion versorgt wird, desto besser ist das zu erwartende Behandlungsergebnis. Ein gutes funktionelles Behandlungsergebnis ist vom Patientenalter abhängig. Nervenläsionen ohne spontane Reinnervation sollten innerhalb von 3 Monaten operativ versorgt werden.

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Correspondence

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Department of Neurochirurgie

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