Cent Eur Neurosurg 2007; 68(4): 176-181
DOI: 10.1055/s-2007-985851
Original Article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Gross-total Resection of Malignant Gliomas in Elderly Patients: Implications in Survival

Bedeutung der kompletten chirurgischen Resektion für Überlebenszeit bei älteren Patienten mit malignen GliomenR. Martinez 1 , M. Janka 1 , F. Soldner 1 , R. Behr 1
  • 1Department of Neurosurgery, Klinikum Fulda, Fulda, Germany
Further Information

Publication History

Publication Date:
26 October 2007 (online)

Abstract

Background: Malignant gliomas in elderly patients are frequently under represented in neuro-oncology trials because of presumed low tolerability of gross-total resection and radiochemotherapy treatments. Thus, the balance of benefit versus adverse response of standard glioma therapy remains controversial. We hypothesized that older patients with malignant gliomas might also take advantage of extensive surgical procedures.

Patients and Methods: We analyzed retrospectively 138 consecutive malignant glioma patients. Sixty-two patients were >65 years whereas seventy-six were ≤ 65 years. Evaluation consists of clinical features at diagnosis, neurological functional status, surgical procedures, post-operative complications and the predictive value of the former variables for survival.

Results: At diagnosis, elderly patients showed a larger burden of comorbidities but they did not influence outcome significantly. Gross-total resection was associated with a longer survival as compared to biopsy and subtotal resection in both groups of elderly (p=0.05 and 0.001, respectively) and younger patients (p=0.004 and 0.003). Concerning complications, the only difference between both collectives was a higher incidence of psychosyndrome in the elderly group (p=0.016).

Conclusions: Our results indicate that gross-total resection of malignant gliomas in elderly patients is associated with a survival benefit without increased morbidity.

Zusammenfassung

Einleitung: Maligne Gliome bei älteren Patienten sind häufig unterrepräsentiert in neuroonkologischen Studien aufgrund ihre vermutlich schlechteren Ergebnisse nach einer ausgedehnten bzw. kompletten chirurgischen Resektion, Radio- und Chemotherapie. Ziel unsere Studie war es, den Einfluß einer kompletten chirurgischen Resektion von malignen Gliomen bei älteren Patienten im Hinblick auf die Überlebenszeit zu untersuchen.

Patienten und Methoden: Untersucht wurden 138 konsekutive Patienten mit malignen Gliomen. 62 waren älter als 65 Jahre, 76 waren 65 Jahre alt oder jünger. Analysiert wurden initiale Symptome sowie der neurologische Status und chirurgische Prozeduren, post-operative Komplikationen als auch der Einfluß der obengenanten Parameter auf die Überlebenszeit.

Ergebnisse: Ältere Patienten zeigten zum Zeitpunkt der Diagnose eine große Komorbidität, jedoch hatten diese Risiko-Faktoren keinen signifikanten Einfluß auf die Überlebenszeit. Eine makroskopisch komplette Resektion war mit einer längeren Überlebenszeit im Vergleich zu Biopsien oder einer subtotalen Resektion in beiden Gruppen der älteren- (p=0.05 und 0.001), und jüngeren Patienten (p=0.004 und 0.003) assoziiert. Eine höhere Inzidenz eines postoperativen Psychosyndromes war der einzige signifikante Unterschied zwischen beiden Patientengruppen (p=0.016).

Schlussfolgerung: Unsere Ergebnisse deuten daraufhin, dass eine komplette chirurgische Resektion bei älteren Patienten mit malignen Gliomen mit einer längeren Überlebenszeit assoziiert ist, jedoch nicht mit einer höheren Komplikationsrate.

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Correspondence

Dr. R. MartinezMD 

Department of Neurosurgery

Klinikum Fulda

Pacelliallee 4

36043 Fulda

Germany

Phone: +49/66/184 58 01

Fax: +49/66/184 58 02

Email: voelter.martinez@arcor.de

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