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DOI: 10.1055/s-2007-980129
Einfluss der nächtlichen Sauerstofftherapie auf die Lebensqualität bei Patienten mit COPD und isolierter schlafbezogener Hypoxämie: Eine prospektive, plazebokontrollierte cross-over Studie
Influence of Nocturnal Oxygen Therapy on Quality of Life in Patients with COPD and Isolated Sleep-Related Hypoxemia: A Prospective, Placebo-Controlled Cross-Over TrialPublication History
eingereicht 24.4.2007
akzeptiert 30.8.2007
Publication Date:
15 November 2007 (online)

Zusammenfassung
Hintergrund: Bei Patienten mit COPD und isolierter nächtlicher Hypoxämie konnte bislang kein positiver Effekt einer nächtlichen Sauerstoffgabe im Hinblick auf die Lebenserwartung bzw. die Entwicklung einer pulmonalarteriellen Hypertonie nachgewiesen werden. Ziel der vorliegenden Pilotstudie war die Untersuchung des Einflusses einer nächtlichen Sauerstofftherapie auf die Lebensqualität bei COPD-Patienten ohne Indikation zur Sauerstofftherapie im Ruhe- und Wachzustand und nächtlichen Sauerstoffentsättigungen. Patienten und Methode: Bei 19 Patienten mit COPD in stabiler Krankheitsphase ohne Sauerstoffbedarf in Ruhe (PaO2 62,7 ± 4,9 mm Hg) und nächtlicher Hypoxämie (t90 55,5 ± 33,4 % der Gesamtmesszeit, SaO2 m 89,8 ± 1,9 %, SaO2min 81,1 ± 4,8 %) wurde randomisiert eine Therapie mittels Sauerstoff bzw. Plazebo (Raumluft) eingeleitet, die jeweils über einen identischen Konzentrator generiert wurden. Die Behandlungsperioden umfassten einen Zeitraum von jeweils 6 Wochen, am Ende jeder Behandlungsphase erfolgte die Umstellung auf Plazebo bzw. Verum durch einen Techniker. Die Lebensqualität wurde vor und am Ende der jeweiligen Behandlungsperiode mit Plazebo resp. Verum mittels dem SF 36 Fragebogen, dem Nottingham Health Profile und dem Saint George's Respiratory Questionnaire erfasst. Ergebnisse: Signifikante Unterschiede im Vergleich Plazebo/Verum im Sinne einer Besserung unter nächtlicher Sauerstofftherapie fanden sich lediglich für die Dimension der subjektiven Beurteilung der Schlafqualität (Nottingham Health Profile), alle anderen Faktoren zeigten keinen Unterschied im Vergleich Plazebo/Verum. Allerdings konnte sowohl unter Plazebo als auch unter Verumgabe eine signifikante Besserung aller geprüften Faktoren der Lebensqualität erzielt werden. Schlussfolgerung: Die Verordnung einer nächtlichen Sauerstofftherapie bei COPD-Patienten mit isolierter nächtlicher Hypoxämie führt innerhalb von sechs Wochen in der vorliegenden Pilotstudie nicht zur Besserung der Lebensqualität; sie kann jedoch in Einzelfällen mit dokumentierter Besserung der Schlafqualität indiziert sein.
Abstract
Background: In patients with COPD and isolated night time hypoxemia, oxygen administration has not shown any effects on life expectancy and the development of pulmonal arterial hypertension. The aim of the present pilot study was to investigate the influence of nocturnal oxygen therapy on the quality of life in daytime normoxemic COPD patients with nocturnal oxygen desaturations. Patients and Methods: 19 patients with COPD, in a stable phase of the disease without need for oxygen supplementation under rest (PaO2 62.7 ± 4.9 mm Hg) and nocturnal hypoxemia (t90 = 55.5 ± 33.4 % of registration time, mean SaO2 89.8 ± 1.9 %, minimal SaO2 81.1 ± 4.8 %) were randomly assigned to either oxygen or placebo treatment, both generated by identical concentrator devices. Each treatment period lasted 6 weeks, after six weeks a cross-over was performed by a technician. Quality of life was assessed before and at the end of each treatment period by the SF-36, Nottingham Health Profile and Saint George’s Respiratory Questionnaire. Results: Significant differences for the comparison of placebo and verum were only seen for the dimension sleep (NHP), all other dimensions showed no differences between placebo and oxygen. However, both placebo and oxygen improved the majority of the quality of life items significantly. Conclusions: The prescription of supplemental oxygen in COPD patients with isolated nocturnal hypoxemia in the present pilot study is not able to improve the quality of life within 6 weeks after initiation of therapy. It cannot, therefore, be generally recommended, but may be indicated in patients with a documented improvement of sleep quality.
Literatur
- 1 Global Initiative for Chronic Obstructive Lung Disease (GOLD) .Update 2005; (www.copdgold.com) Site access. Nov. 11th 2005
MissingFormLabel
- 2
Nocturnal Oxygen Therapy Trial Group .
Continuous or nocturnal oxygen therapy in hypoxemic chronic obstructive lung disease:
a clinical trial.
Ann Int Med.
1980;
93
391-398
MissingFormLabel
- 3
Medical Research Council Working Party .
Long term domiciliary oxygen therapy in chronic hypoxic cor pulmonale complicating
chronic bronchitis and emphysema.
Lancet.
1981;
11
681-686
MissingFormLabel
- 4
Douglas N J, Calverley P MA, Leggett R JE. et al .
Transient hypoxemia during sleep in chronic bronchitis and emphysema.
Lancet.
1979;
1
1-4
MissingFormLabel
- 5 Rasche K. Nächtliche Hypoxämien bei chronisch-obstruktiven Lungenerkrankungen. Thieme 1996
MissingFormLabel
- 6
Boysen P G, Block A J, Wynne J W. et al .
Nocturnal pulmonary hypertension in patients with chronic obstructive pulmonary disease.
Chest.
1979;
76
536-574
MissingFormLabel
- 7
Coccagna G, Lugaresi E.
Arterial blood gases and pulmonary and systemic arterial pressure during sleep in
chronic obstructive pulmonary disease.
Sleep.
1978;
1
117-124
MissingFormLabel
- 8
Fletcher E C, Levin D C.
Cardiopulmonary hemodynamics during sleep in subjects with chronic obstructive pulmonary
disease. The effect of short- and long-term oxygen.
Chest.
1984;
85
6-14
MissingFormLabel
- 9
Fletcher E C, Donner C F, Midgren B. et al .
Survival in COPD patients with daytime PaO2 > 60 mm Hg with and without nocturnal oxyhemoglobin desaturation.
Chest.
1992;
101
649-655
MissingFormLabel
- 10
Fletcher E C, Luckett R A, Goodnight-White S. et al .
A double-blind trial of nocturnal supplemental oxygen for sleep desaturation in patients
with chronic obstructive pulmonary disease and daytime paO2 above 60 mm Hg.
Am Rev Respir Dis.
1992;
145
1070-1076
MissingFormLabel
- 11
Chaouat A, Weitzenblum E, Kessler R. et al .
Sleep-related O2-desaturation and pulmonary haemodynamics in COPD patients with mild hypoxemia.
Eur Respir J.
1997;
10
1730-1735
MissingFormLabel
- 12
Chaouat A, Weitzenblum E, Kessler R. et al .
A randomized trial of nocturnal oxygen therapy in chronic obstructive pulmonary disease
patients.
Eur Respir J.
1999;
14
1002-1008
MissingFormLabel
- 13
Gorecka D, Gorzelak K, Sliwinski P. et al .
Effect of long-term oxygen therapy on survival in patients with chronic obstructive
pulmonary disease with moderate hypoxemia.
Thorax.
1997;
52
674-679
MissingFormLabel
- 14
American Thoracic Society .
Standards for the diagnosis and care of patients with chronic obstructive pulmonary
disease.
AJRCCM.
1995;
152
77-120
MissingFormLabel
- 15
Deutsche Gesellschaft für Pneumologie .
Wissenschaftliche Sektion: Klinische Pneumologie: Leitlinien zur Langzeit-Sauerstofftherapie.
Pneumologie.
2001;
55
454-464
MissingFormLabel
- 16
Rasche K, Duchna H W, Orth M. et al .
Der Einfluss verschiedener Hypoxiedefinitionen auf die Beziehung zwischen Pulmonalisdruck
im Wachzustand und Hypoxämie im Schlaf bei COPD.
Pneumologie.
2001;
55
289-294
MissingFormLabel
- 17
Brazier J E, Harper R, Jones N M. et al .
Validating the SF-36 health survey questionnaire: new outcome measure for primary
care.
BMJ.
1992;
49
162-170
MissingFormLabel
- 18
Desikan R, Mason H L, Rupp M T. et al .
Health-related quality of life and healthcare resource utilization by COPD patients:
a comparison of three instruments.
Quality of Life Research.
2002;
11
739-751
MissingFormLabel
- 19
Jones P W.
Interpreting thresholds for a clinically significant change in health status in asthma
and COPD.
Eur Respir J.
2002;
19
398-404
MissingFormLabel
- 20
Doll H, Duprat-Lomon I, Ammermann E. et al .
Validity of the St. George's Respiratory Questionnaire at acute exacerbation of chronic
bronchitis: Comparison with the Nottingham health profile.
Quality of life Research.
2003;
12
117-132
MissingFormLabel
- 21 Bradley J. Distribution-free statistical tests. London: Prentice-Hall Inc 1968
MissingFormLabel
- 22
Engstrom C P, Persson L O, Larsson S. et al .
Reliability and validity of a Swedish version of the St. George's respiratory questonnaire.
Eur Respir J.
1998;
11
61-66
MissingFormLabel
- 23
Schünemann H J, Griffith L, Jaeschke R. et al .
Evaluation of the minimal important difference for the feeling thermometer and the
St. George's respiratory Questionnaire in patients with chronic airflow obstruction.
J Clin Epidemiol.
2003;
56
1170-1176
MissingFormLabel
- 24
Hunt S M, McEvan J.
The development of a subjective health indicator.
Sociol Health Illness.
1980;
2
231-246
MissingFormLabel
- 25
Hunt S M, McKenna S P, McEwen J.
A quantitative approach to perceived health status: a validation study.
J Epidemiol Community Health.
1980;
34
281-286
MissingFormLabel
- 26
Kohlmann T, Bullinger M, Kirchberger-Blumstein I.
Die deutsche Version des Nottingham Health Profile (NHP): Übersetzungsmethodik und
psychometrische Validierung.
Soc Präventivmed.
1997;
42
175-185
MissingFormLabel
- 27
Jans M P, Schellevis F G, van-Eijk J T.
The Nottingham Health Profile: Score distribution, international consistency and validity
in asthma and COPD patients.
Qual Life Res.
1999;
8
501-507
MissingFormLabel
- 28
Weitzenblum E, Chaouat A, Kessler R.
L'oxygénothérapie de longue durée dans l'insuffisance respiratoire chronique.
Rev Pneumol Clin.
2002;
58
195-212
MissingFormLabel
- 29
Lilker E S, Karnick A, Lerner L.
Portable oxygen in chronic obstructive lung disease with hypoxemia and cor pulmonale.
A controlled double-blind crossover study.
Chest.
1975;
68
236-241
MissingFormLabel
- 30
Folgering H.
Supplemental oxygen for COPD patients with nocturnal desaturations?.
Eur Respir J.
1999;
14
997-999
MissingFormLabel
- 31
Tatsumi K, Kimura H, Kunitomo F. et al .
Sleep arterial oxygen desaturation and chemical control of breathing during wakefulness
in COPD.
Chest.
1986;
90
68-73
MissingFormLabel
Priv.-Doz. Dr. Maritta Orth
Berufsgenossenschaftliches Universitätsklinikum Bergmannsheil GmbH, Medizinische Klinik
III, Pneumologie, Allergologie und Schlafmedizin, (Direktor: Univ.-Prof. Dr. med.
G. Schultze-Werninghaus)
Bürkle-de-la-Camp-Platz 1
44789 Bochum
Email: maritta.orth@rub.de