Psychother Psychosom Med Psychol 2008; 58(1): 23-31
DOI: 10.1055/s-2007-970946
Originalarbeit

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Wirkt die Interpersonelle Psychotherapie besser bei Frauen als bei Männern?

Ergebnisse einer randomisierten, kontrollierten StudieIs Interpersonal Psychotherapy a Woman Specific Method?Results of a Randomized Controlled StudyDaniel  Schneider1 , Ingo  Zobel1 , Martin  Härter1 , Sabine  Kech1 , Mathias  Berger1 , Elisabeth  Schramm1
  • 1Universitätsklinikum Freiburg, Abteilung für Psychiatrie und Psychotherapie
Further Information

Publication History

eingereicht 5.2.2007

akzeptiert 7.6.2007

Publication Date:
23 July 2007 (online)

Zusammenfassung

Die Interpersonelle Psychotherapie (IPT) wurde von verschiedenen Autoren als frauenspezifisches Verfahren bezeichnet. Ob Frauen mehr von einer Behandlung mit IPT profitieren als Männer ist bislang unklar. 124 stationäre Patienten mit einer Major Depression wurden 5 Wochen lang entweder mit IPT oder mit Clinical Management jeweils in Kombination mit einer Pharmakotherapie behandelt. Zu Behandlungsbeginn waren bei Frauen Rollenwechsel innerhalb der Familie (z. B. durch Mutterschaft) signifikant häufiger als depressionsrelevanter Problemfokus vertreten, während es bei Männern überwiegend berufliche Veränderungen waren. Weiterhin gab es Unterschiede bezüglich des komorbiden Alkoholmissbrauchs und der interpersonellen Probleme zuungunsten von den Männern. Auf die stationäre Depressionsbehandlung sprachen Männer unabhängig von der Behandlungsform schneller an. Entgegen der verbreiteten Annahme, dass Frauen mehr von einer IPT profitieren, zeigten Männer bei Entlassung eine höhere Remissionsrate bei ansonsten vergleichbarer Wirksamkeit der Therapie.

Abstract

Interpersonal Psychotherapy (IPT) is considered by different authors to be a women specific therapy. If women gain more from IPT than men is not yet clear. A randomized controlled trial was conducted in 124 hospitalized patients with a DSM IV diagnosis of Major Depressive Disorder comparing 5 weeks of IPT plus medication versus medication plus Clinical Management. Pretreatment, role transitions in the family (e. g. due to motherhood) as the main problem area associated with depression were significantly more present in women whereas men described more professional changes as the main focus of depression. In addition, men had more alcohol abuse and interpersonal problems compared to women. Independent from the form of therapy, men responded faster to inpatient depression treatment. Contrary to the widespread assumption that women profit more from IPT, men in the combination treatment group revealed higher remission rates at discharge, whereas all other efficacy measures were comparable.

Literatur

  • 1 Weismann M M, Bland R, Joyce P R. et al . Sex differences in rates of depression: cross national perspectives.  J Affect Disord. 1993;  29 77-84
  • 2 Kessler R C, McGonagle K A, Nelson C B. et al . Sex and depression in the National Comorbidity Survey. 2. Cohort effects.  J Affect Disord. 1994;  30 15-26
  • 3 Wittchen H U, Müller N, Schmidkunz B. et al . Erscheinungsformen, Häufigkeit und Versorgung von Depressionen. Ergebnisse des bundesweiten Gesundheitssurveys „Psychische Störungen”.  Fortschr Med Orig. 2000;  118 S4-10
  • 4 Angst J, Dobler-Mikola A. The Zurich Study: a prospective epidemiological study of depression, neurotic, and psychosomatic symptoms, IV: recurrent and nonrecurrent depression.  Eur Arch Psychiatry Neurol Sci. 1985;  234 408-416
  • 5 Warren L W. Male intolerance of depression: a review with implications for psychotherapy.  Clin Psychol Rev. 1983;  3 147-156
  • 6 Kessler R C, Brown R L, Broman C L. Sex differences in psychiatric helping-seeking: evidence from our large-scale surveys.  J Health Soc Behav. 1981;  22 49-64
  • 7 Nolen-Hoeksema S. Sex differences in unipolar depression: evidence and theory.  Psychol Bull. 1987;  101 259-282
  • 8 Sargeant J K, Bruce M L, Florio L P. et al . Factors associated with 1-year outcome of major depression in the community.  Arch Gen Psychiatry. 1990;  47 519-526
  • 9 Perugi G, Musetti L, Simonini E. et al . Gender-mediated clinical features of depressive illness: The importance of temperamental differences.  Br J Psychiatry. 1990;  157 835-841
  • 10 de Girolamo G, Polidori G, Morosini P. et al . Prevalence of common mental disorders in Italy: Results from the European Study of the Epidemiology of Mental Disorders (ESEMeD).  Soc Psychiatry Epidemiol. 2006;  41 853-861
  • 11 Gjerde P, Block J, Block H H. Depressive symptoms of personality during late adolescence: Gender differences in the externalization-internalization on symptom expression.  J Abnorm Psychol. 1988;  97 475-486
  • 12 Khan A A, Gardner C O, Prescott C A. et al . Gender differences in the symptoms of major depression in opposite-sex dizygotic twin pairs.  Am J Pschiatry. 2002;  159 1427-1429
  • 13 Rhimer Z, Pestality P. „Anxiety/Aggression-driven depression” and „male depressive syndrome”: Are they the same?.  Psychiatry Res. 1997;  77 209-210
  • 14 Winkler D, Pjrek E, Kasper S. Anger attacks in depression - Evidence for a male depressive syndrome.  Psychother Psychosom. 2005;  74 303-307
  • 15 Craig T K. Adversity and depression.  Int Rev Psychiatr. 1996;  8 341- 353
  • 16 Kendler K S, Prescott C A. A populationbased twin study of lifetime major depression in men and women.  Arch Gen Psychiatry. 1999;  56 39-44
  • 17 Brown G W, Bifulco A, Harris T O. Life events, vulnerability and onset of depression: Some refinements.  Br J Psychiatry. 1987;  150 30-42
  • 18 Franke A, Kämmerer A (Hrsg). Klinische Psychologie der Frau. In: Kühner C Affektive Störungen. Ein Lehrbuch. Göttingen; Hogrefe 2001
  • 19 Nazroo J Y, Edwards A C, Brown G W. Gender differences in the onset of depression following a shared life event: a study of couples.  Psychol Med. 1997;  27 9-19
  • 20 Cochran S V, Rabinowitz F E. Gender-sensitive recommendations for assessment and treatment of depression in men.  Prof Psychol Res Pract. 2003;  34 132-142
  • 21 Hautzinger M, de Jong-Meyer R. Depression. Ergebnisse von zwei multizentrischen Vergleichsstudien bei unipolarer Depression.  Z Klin Psychol Psychiatr Psychother. 1996;  26 80-160
  • 22 de Jong-Meyer R, Hautzinger M, Rudolf G AE. et al . Die Überprüfung der Wirksamkeit einer Kombination von Antidepressiva- und Verhaltenstherapie bei endogen depressiven Patienten: Varianzanalytische Ergebnisse zu den Haupt- und Nebenkriterien des Therapieerfolgs.  Z Klin Psychol Psychiatr Pschother. 1996;  25 (2) 93-109
  • 23 Kühner C, Angermeyer M C. Rückfall- und Chronifizierungsprophylaxe bei Depression. Evaluation eines kognitiv-verhaltenstherapeutischen Gruppenprogramms nach P. M. Lewinsohn. Frankfurt a. M.; Peter Lang Verlag 1999
  • 24 Thase M E, Reynolds C F, Frank E. et al . Do depressed men and women respond similary to cognitive behavior therapy?.  Am J Psychiatry. 1994;  151 500-505
  • 25 Frank E, Carpenter L L, Kupfer D J. Sex differences in recurrrent depression: are there any that are significant?.  Am J Psychiatry. 1988;  145 41-45
  • 26 Klerman G L, Weissman M M, Rounsaville B J. et al .Interpersonal psychotherapy of depression. New York; Basic Books 1984
  • 27 Schramm E. Interpersonelle Psychotherapie (2. Aufl.). Stuttgart; Schattauer 1998
  • 28 O'Hara M W, Stuart S, Gorman L L. et al . Efficacy of interpersonal psychotherapy for postpartum depression.  Arch Gen Psychiatry. 2000;  57 1039-1045
  • 29 Spinelli M G, Endicott J. Controlled clinical trial of interpersonal psychotherapy versus parenting education program for depressed pregnant women.  Am J Psychiatry. 2003;  160 (3) 555-562
  • 30 Swartz H A, Zuckoff A, Frank E. et al . An open-label trial of enhanced brief interpersonal psychotherapy in depressed mothers whose children are receiving psychiatric treatment.  Depress Anxiet. 2006;  23 (7) 398-404
  • 31 McGrath E, Puryear Keita G, Strickland B R. et al .Frauen und Depression. Risikofaktoren und Behandlungsfragen. Bergheim; Mackinger 1993
  • 32 Spinelli M G. Interpersonal psychotherapy for depressed antepartum women: a pilot study.  Am J Psychiatry. 1997;  154 (7) 1028-1030
  • 33 Stuart S, O'Hara M W. Treatment of postpartum depression with interpersonal psychotherapy.  Arch Gen Psychiatry. 1995;  52 75-76
  • 34 Angus L, Gillies L A. Counseling the borderline client: an interpersonal approach.  Can J Counsell. 1994;  28 69-82
  • 35 Fairburn C G, Jones R, Peveler R C. et al . Psychotherapy and bulimia nervosa. Longer-term effects of interpersonal psychotherapy, behavior therapy, and cognitive behavior therapy.  Arch Gen Psychiatry. 1993;  50 419-428
  • 36 Fairburn C G, Norman P A, Welch S L. et al . A prospective study of outcome in bulimia nervosa and the long-term effects of three psychological treatments.  Arch Gen Psychiatry. 1995;  52 304-312
  • 37 Wilfley D E, Welch R R, Stein R I. et al . A randomized comparison of group cognitive-behavorial therapy and group interpersonal psychotherapy for the treatment of overweight individuals with binge-eating disorder.  Arch Gen Psychiatry. 2002;  59 713-721
  • 38 Schramm E, Calker D von, Dykierek P. et al . An intensive treatment program of Interpersonal Psychotherapy plus pharmacotherapy for depressed inpatients: acute and long-term results of a randomized controlled study.  Am J Psychiatry. 2007;  164 768-777
  • 39 Wittchen H, Zaudig M, Fydrich T. Strukturiertes Klinisches Interview für DSM-IV. Bern; Hogrefe 1997
  • 40 Baumann U. Hamilton-Depressions-Skala. Deutsche Übersetzung. Heidelberg; Springer 1976
  • 41 Guy W. ECDEU assessment manual for psychopharmacology. Rev. Rockville, MD: U. S.; National Institute of Health, Psychopharmacology Research Branch 1976
  • 42 Saß H, Wittchen H, Zaudig M. et al .Diagnostische Kriterien DSM-IV-TR. Göttingen; Hogrefe 2003
  • 43 Schramm E. IPT-S Manual (unveröffentlichtes Manuskript). 
  • 44 Schramm E. Interpersonal psychotherapy for outpatient and inpatient treatment of depression (in German).  Psychother Dialog. 2001;  4 440-449
  • 45 Wagner E, Frank E, Steiner S. Discriminating maintenance treatments for recurrent depression: development and implementation of a rating scale.  J Psychother Pract Res. 1992;  1 280-290
  • 46 Hautzinger M, Bailer M, Worall H. et al .BDI. Beck-Depressions-Inventar (2. Aufl.). Bern; Huber 1995
  • 47 Steinhausen H C. Global assessment of child psychopathology.  J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. 1987;  26 203-206
  • 48 Horowitz L, Strauß B, Kordy H. Inventar zur Erfassung Interpersonaler Probleme - Deutsche Version (2. Aufl.). Göttingen; Beltz Test 2000
  • 49 Borkenau P, Ostendorf F. Neo-Fünf-Faktoren-Inventar (NEO-FFI). Göttingen; Hogrefe 1993
  • 50 Keller M, Lavori P, Friedman B. et al . The Longitudinal Interval Follow-Up Evaluation. A comprehensive method for assessing outcome in prospective longitudinal studies.  Arch Gen Psychiatry. 1987;  44 540-548
  • 51 American Psychiatric Association, APA .Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM- IV). Washington, D. C.; APA 1994
  • 52 Frank E, Prien R F, Jarrett R B. et al . Conceptualization and rationale for consensus definitions of terms in major depressive disorder. Remission, recovery, relapse, and recurrence.  Arch Gen Psychiatry. 1991;  48 851-855

Elisabeth Schramm

Universitätsklinik Freiburg, Abteilung für Psychiatrie und Psychotherapie

Hauptstraße 5

79104 Freiburg

Email: Elisabeth.Schramm@uniklinik-freiburg.de

    >