Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-2007-963722
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Sonografie der Schilddrüse. Teil 1 - Untersuchungstechnik, Normalbefund, Struma diffusa und Struma nodosa
Schilddrüsenknoten, SchilddrüsenmalignomeSonography of the Thyroid - Part 1Publication History
received: 3.9.2007
accepted: 31.10.2007
Publication Date:
11 December 2007 (online)

Key words
thyroid - ultrasound - ultrasound color Doppler - fine-needle aspiration
Kernaussagen
-
Schilddrüsenerkrankungen sind häufig, die Prävalenz von palpablen Schilddrüsenknoten liegt bei 20 - 30 %, die von sonografisch darstellbaren Knoten bei 50 - 70 %.
-
Schilddrüsenkarzinome sind dagegen sehr selten. Unter 1000 sonografisch entdeckten Schilddrüsenknoten befindet sich lediglich ein Karzinom (0,1 %).
-
Die Sonografie ist bei entsprechender Untersuchererfahrung und Gerätetechnik eine treffsichere Methode.
-
Schilddrüsenerkrankungen können konklusiv nachgewiesen werden. Zeigt sich eine normalvolumige, homogen strukturierte und unauffällig vaskularisierte Schilddrüse, kann eine Schilddrüsenerkrankung und auch eine Schilddrüsenfunktionsstörung weitgehend ausgeschlossen werden.
-
Die Schilddrüsenfunktion ist nur indirekt beurteilbar (Durchblutung in der Farbdoppler-Sonografie, Schilddrüsenwerte). Die Szintigrafie wird zur Sicherung eines autonomen Knotens > 1 - 1,5 cm eingesetzt.
-
Es existieren keine sicheren sonomorphologischen Malignitäts-Kriterien, sodass die Feinnadelpunktion zur Differenzierung maligne/benigne notwendig ist.
Main statements
-
Thyroid diseases are common. The prevalence of palpable thyroid nodules is 20 - 30 % and of sonographically visualizable nodules is 50 - 70 %.
-
Thyroid carcinomas are very rare. 1000 sonographically identified thyroid nodules include only one carcinoma (0.1 %).
-
Given appropriate examiner expertise and equipment technology, sonography is a reliable method.
-
Thyroid diseases can be conclusively verified. Given a normal-volume, homogeneously structured, and normally vascularized thyroid, thyroid disease and thyrotoxicosis can be largely ruled out.
-
Thyroid function is only indirectly assessable (blood flow in color Doppler sonography, thyroid values). Scintigraphy is used to verify autonomous nodules > 1 - 1.5 cm.
-
Since there are no reliable sonomorphological malignity criteria, fine-needle aspiration is necessary for differentiating between malignant and benign.
Literatur/References
- 1 Baskin H J. Thyroid Ultrasound and Ultrasound-Guided FNA Biopsy. Norwell, Massachusetts, USA; Kluwer Academic Publisher 2000
MissingFormLabel
- 2 Blank W. Schilddrüse, Nebenschilddrüse und Speicheldrüsen. Fröhlich E, Strunk H, Wild K Klinikleitfaden Sonographie München/Jena; Urban&Fischer Verlag 2003: 87-118
MissingFormLabel
- 3 Blank W. Schilddrüse. Seitz K, Schuler A, Rettenmaier G Klinische Sonographie Stuttgart; Thieme Verlag 2007 K. 32: 1-33
MissingFormLabel
- 4 Braun B. Schilddrüse. Braun B, Günther, R, Schwerk, WB Ultraschalldiagnostik - Lehrbuch und Atlas Landsberg/Lech; Ecomed 1992 III-3.1: 3-82
MissingFormLabel
- 5
Tessler F N, Tublin M E.
Thyroid Sonography: Current Applications and Future Directions.
AJR.
1999;
173
437-443
MissingFormLabel
- 6
Reiners C, Wegschneider K, Schicha H. et al .
Prevalence of thyroid disorders in the working population of Germany: Ultrasonography
screening in 96 278 unselected employees.
Thyroid.
2004;
14
926-932
MissingFormLabel
- 7
Reiners C, Geling M, Luster M. et al .
Epidemiologie des Schilddrüsenkarzinoms.
Onkologe.
2005;
11
11-19
MissingFormLabel
- 8
Blank W, Kunz A, Braun B.
Echosignalverstärkte Sonographie der Schilddrüse.
Ultraschall in Med.
2005;
26
S 36
MissingFormLabel
- 9
Braun B, Blank W.
Morphologie und Funktion der Schilddrüse.
Ultraschall in Med.
1999;
20
39-40
MissingFormLabel
- 10
Derwahl M, Studer H.
Nodular goiter and goiter nodules: Where iodine deficiency falls short of explaining
the facts.
Exp Clin Endocrinol Diabetes.
2001;
109
250-260
MissingFormLabel
- 11 Dietlein M, Schicha H. Schilddrüse 2003. Berlin/New York; Walter de Gruyter 2004
MissingFormLabel
- 12
Ezzat S, Sarti D A, Cain D R. et al .
Thyroid incidentalomas: prevalence by palpation and ultrasonographiy.
Arch Intern Med.
1994;
154
1838-1840
MissingFormLabel
- 13 Guggenberger D. Farbdopplersonographie und Szintigraphie in der Differentialdiagnose der Hyperthyreose. Inaugural Dissertation Tübingen; Medizinische Klinik Reutlingen 1996
MissingFormLabel
- 14
Papini E, Gugliemi R, Bianchini A. et al .
Risk of Malignancy in Nonpalpable Thyroid Nodules: Prediktive Value of Ultrasound
and Color-Doppler Features.
J Clin Endocrinol Metab.
2002;
87
1941-1946
MissingFormLabel
- 15
Hegedüs L.
The Thyroid Nodule.
N Eng J Med.
2004;
351
1764-1771
MissingFormLabel
- 16
Cappelli C, Castellano M, Pirola I. et al .
The predictive value of ultrasound findings in the management of thyroid nodules.
QJM.
2006;
100(1)
29-35
MissingFormLabel
- 17
Braun B, Blank W.
Empfehlungen und offene Fragen in der Diagnostik und Therapie von Schilddrüsenknoten.
Dtsch Med Wochenschr.
2006;
131
458-460
MissingFormLabel
- 18
Burman.
Editorial: Micropapillary Thyroid Cancer: Shoud We Aspirate All Nodules regardless
of Size?.
Clin Endocrinol Metab.
2006;
91
2043-2146
MissingFormLabel
- 19
Cooper D S, Doherty G M, Haugen B R. et al .
Management guidelines for patients with thyroid nodules and differentiated thyroid
cancer.
Thyroid.
2006;
86
1447-1463
MissingFormLabel
- 20 Blank W. Sonographisch gesteuerte Punktionen und Drainagen. Braun B, Günther R, Schwerk WB Ultraschalldiagnostik. Lehrbuch und Atlas Landsberg/Lech; Ecomed 1994 III-11.1: 1-79
MissingFormLabel
Dr. Wolfgang Blank
Medizinische Klinik, Klinikum am Steinenberg, Reutlingen
Steinenbergstr. 31
72764 Reutlingen
Phone: ++ 49/71 21/2 00 35 21
Fax: ++ 49/71 21/2 00 34 91
Email: blank_w@kreiskliniken-reutlingen.de