Zusammenfassung
Chronische Leistenbeschwerden beim Sportler sind häufig die Folge von Ursprungstendinosen
der Adduktoren. Abhängig von der dadurch induzierten Einschränkung der sportlichen
Belastbarkeit und bei Nichtansprechen auf konservative Therapie kann eine Tenotomie
indiziert werden. Im Gegensatz dazu sind akute Abrissverletzungen der Ursprungssehne
des Adduktor longus jedoch selten. Bei den bisher publizierten 5 Fällen wurde immer
eine Reinsertion der abgerissenen Sehne früh durchgeführt. Wir haben diese Sportverletzung,
über die hier erstmalig in der deutschsprachigen Literatur berichtet wird, bei einem
Hürdensprinter, einem Fußballer und einem Rock ’n’ Roll Tänzer jeweils klinisch diagnostiziert
und sonografisch und kernspintomografisch bestätigt. Intraoperativ fand sich in allen
Fällen ein kompletter symphysealer Abriss der Adduktor longus Sehne. Die Adduktor
longus Sehne wurde mittels Knochenanker transossär anatomisch reinseriert. Nach frühfunktioneller
Nachbehandlung konnte die volle sportliche Belastbarkeit nach fünf, sechs und sieben
Monaten wieder erreicht werden.
Abstract
Chronic groin pain in athletes frequently results from adductor insertional tendinopathy.
Adductor tenotomy has been proposed for cases recalcitrant to conservative treatment.
However, acute tears of the proximal adductor tendons have rarely been described and
all of them underwent early repair. This report reviews the relevant literature and
adds three more acute proximal adductor longus insertional tears. Diagnosis has been
made clinically and was confirmed by ultrasound and MRI. Following early repair using
suture anchors and functional postoperative rehabilitation, full sports ability was
re-established five, six and seven months, respectively.
Schlüsselwörter
Adduktor longus Sehnenruptur - knöcherner Sehnenabriss - Knochenanker - akuter Leistenschmerz
Key Words
proximal adductor longus tendon - avulsion - groin injury - suture anchor repair
Literatur
- 1
Akermark C, Johansson C.
Tenotomy of the adductor longus tendon in the treatment of chronic groin pain in athletes.
Am J Sports Med.
1992;
20
640-643
- 2
Rizio L, Salvo J P, Schurhof M R. et al .
Adductor longus rupture in professional football players: acute repair with suture
anchors: a report of two cases.
Am J Sports Med.
2004;
32
243-245
- 3
Falcone G, Gusso M I, Pelagotti M.
Traumatic rupture of the distal tendon of the adductor longus muscle of the thigh.
Arch Putti Chir Organi Mov.
1983;
33
455-459
- 4
Mouzopoulos G, Stamatakos M, Vasiliadis G. et al .
Rupture of adductor longus tendon due to ciprofloxacin.
Acta Orthop Belg.
2005;
71
743-745
- 5
Symeonides P P.
Isolated traumatic rupture of the adductor: longus muscle of the thigh.
Clin Orthop Relat Res.
1972;
886
4-66
- 6
Sangwan S S, Aditya A, Siwach R C.
Isolated traumatic rupture of the adductor longus muscle.
Indian J Med Sci.
1994;
48
186-187
- 7
Peterson L, Stener B.
Old total rupture of the adductor longus muscle. A report of seven cases.
Acta Orthop Scand.
1976;
47
653-657
- 8
Ippolito E, Postacchini F.
Rupture and disinsertion of the proximal attachment of the adductor longus tendon.
Italian journal of orthopaedics and traumatology.
1981;
7
79-85
- 9
Vogt S, Ansah P, Imhof A B.
Complete osseous avulsion of the adductor longus muscle: acute repair with three fiberwire
suture anchors.
Arch Orthop Trauma Surg.
2007;
127
613-615
- 10
Lindenberg S, Thorup J, Christoffersen.
Rupture of the adductor longus muscle. Differential diagnosis from incarcerated inguinal
hernia.
Ugeskr Laeger.
1983;
145
1382-1383
- 11
Talbot C, Bismil Q, Barwick T. et al .
Partial rupture of the adductor longus complicated by myositis ossificans.
Injury extra.
2006;
37
274-276
Dr. med. Heinz Lohrer
Tanja Nauck
Sportmedizinisches Institut Frankfurt am Main
Otto-Fleck-Schneise 10
60528 Frankfurt/Main
Phone: ++ 49/69/67 80 09 33
Fax: ++ 49/69/67 80 09 53
Email: lohrer@smi-frankfurt.de