Rofo 2007; 179(8): 804-810
DOI: 10.1055/s-2007-963276
Interventionelle Radiologie

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Periinterventionelle prophylaktische Antibiotikagabe bei der radiologischen Portkatheterimplantation

Periinterventional Prophylactic Antibiotics in Radiological Port Catheter ImplantationB. Gebauer1 , U. Teichgräber1 , M. Werk1 , H.-J Wagner2
  • 1Klinik für Strahlenheilkunde, Charité, Universitätsmedizin Berlin
  • 2Institut für Radiologie, Vivantes Klinikum im Friedrichshain und Am Urban
Further Information

Publication History

eingereicht: 4.1.2007

angenommen: 9.5.2007

Publication Date:
18 July 2007 (online)

Zusammenfassung

Ziel: Kann eine singuläre prophylaktische, periinterventionelle Antibiotikagabe infektassoziierte Portkatheterkomplikationen reduzieren? Material und Methoden: In der Zeit vom Januar bis September 2002 wurden 164 Patienten mit Indikation zur zentralvenösen Portimplantation konsekutiv in die Studie eingeschlossen. Bei der Implantation war es dem jeweiligen Radiologen überlassen, ob er eine periinterventionelle, prophylaktische Antibiose durchführte oder nicht. Die Antibiose erfolgte mittels einer singulären, periinterventionellen, intravenösen Applikation von Ampicillin und Sulbactam (Unacid, Pfizer), bei Penicillinallergie 100 mg Ciprofloxacin i. v. (Ciprobay, Bayer). Eine katheterassoziierte Infektion wurde definiert als lokale oder systemische Infektion, welche eine Katheterexplantation notwendig machte. Ergebnisse: Indikation zur Portimplantation war eine maligne Grunderkrankung mit notwendiger Chemotherapie in 158 Fällen. Die Portkatheterimplantation (Chemosite [Tyco Healthcare] [n = 123], LowProfile [Arrow International] [n = 35], anderes Portsystem [n = 6]) erfolgte mittels sonografisch gesteuerter Punktion der rechten V. jugularis in 139 Fällen, in 24 Fällen über die linke V. jugularis und in einem Fall über die linke V. subclavia. Die periinterventionelle, prophylaktische Antibiose erfolgte bei 75 Patienten (Unacid [n = 63], Ciprobay [n = 12]), 89 Patienten erhielten keine Antibiose. Bei einem Patienten trat eine leichte allergische Reaktion auf die Antibiose auf, welche sich unter intravenöser Applikation von Antihistaminika und Kortison besserte. Insgesamt wurden 7 Portsysteme aufgrund infektiöser Komplikationen explantiert, 6 in der Gruppe ohne Prophylaxe gegenüber einem in der Gruppe mit Prophylaxe. Schlussfolgerungen: Die einmalige, prophylaktische Antibiose während der radiologisch-interventionellen Portkatheterimplantation kann die Häufigkeit infektiöser Früh- und Spätkomplikationen senken.

Abstract

Purpose: To evaluate whether catheter-related infections after radiologically placed port catheters can be reduced by single-shot periinterventional antibiosis. Materials and Method: Between January and September 2002, 164 consecutive patients with indication for central venous port catheter implantation were included in the present study. During implantation the interventional radiologist was responsible for deciding whether to administer a prophylactic single-shot antibiosis. The prophylactic antibiosis entailed intravenous administration of ampicillin and sulbactam (3 g Unacid, Pfizer) or 100 mg ciprofloxacine (Ciprobay, Bayer) in the case of an allergy history to penicillins. Catheter-related infection was defined as a local or systemic infection necessitating port catheter extraction. Results: Indication for port catheter implantation was a malignant disease requiring chemotherapy in 158 cases. The port catheter (Chemosite [Tyco Healthcare] [n = 123], low-profile [Arrow International] [n = 35], other port system [n = 6]) was implanted via sonographically guided puncture of the right jugular vein in 139 patients, via the left jugular vein in 24 cases and via the right subclavian vein in one patient. 75 patients received periinterventional prophylactic antibiosis (Unacid [n = 63] Ciprobay [n = 12]) and 89 patients did not receive antibiosis. The prophylactic antibiosis caused a minor allergic reaction in one patient that improved with antihistamic and corticoid medication. A total of 7 ports, 6 without prophylactic antibiosis versus one with periinterventional prophylaxis, were extracted due to infectious complications. Conclusion: Single-shot periinterventional prophylactic antibiosis can reduce early and late infectious complications after radiological-interventional placement of central venous port catheters.

Literatur

  • 1 Gebauer B, Teichgräber U K, Podrabsky P. et al . Ultraschall- und durchleuchtungsgesteuerte Implantation peripher inserierter zentral-venöser Katheter (PICC).  Fortschr Röntgenstr. 2004;  176 386-391
  • 2 Raad I. Intravascular-catheter-related infections.  Lancet. 1998;  351 893-898
  • 3 Moureau N, Poole S, Murdock M A. et al . Central venous catheters in home infusion care: outcomes analysis in 50,470 patients.  J Vasc Interv Radiol. 2002;  13 1009-1016
  • 4 Maki D G, Kluger D M, Crnich C J. The risk of bloodstream infection in adults with different intravascular devices: a systematic review of 200 published prospective studies.  Mayo Clin Proc. 2006;  81 1159-1171
  • 5 Wagner H J, Teichgräber U, Gebauer B. et al . Die transjuguläre Implantation venöser Portsysteme.  Fortschr Röntgenstr. 2003;  175 1539-1544
  • 6 O’Grady N P, Alexander M, Dellinger E P. et al . Guidelines for the prevention of intravascular catheter-related infections. Centers for Disease Control and Prevention.  MMWR Recomm Rep. 2002;  51 1-29
  • 7 Weeks S M. Unconventional venous access.  Tech Vasc Interv Radiol. 2002;  5 114-120
  • 8 Wacker F K, Lipuma J, Blum A. Alternative Zugangswege für Hämodialysekatheter bei Patienten mit verschlossenen peripheren venösen Zugangswegen.  Fortschr Röntgenstr. 2005;  177 1146-1150
  • 9 Flacke S, Standop J, Lohmaier S. Transhepatische Anlage eines Portkathetersystems.  Fortschr Röntgenstr. 2006;  178 438-439
  • 10 Silberzweig J E, Sacks D, Khorsandi A S. et al . Reporting standards for central venous access. Technology Assessment Committee.  J Vasc Interv Radiol. 2000;  11 391-400
  • 11 Chang L, Tsai J S, Huang S J. et al . Evaluation of infectious complications of the implantable venous access system in a general oncologic population.  Am J Infect Control. 2003;  31 34-39
  • 12 Teichgräber U K, Gebauer B, Benter T. et al . Central venous access catheters: radiological management of complications.  Cardiovasc Intervent Radiol. 2003;  26 321-333
  • 13 Teichgräber U K, Gebauer B, Benter T. et al . Langfristige zentralvenöse Zugänge und deren Komplikationsmanagement.  Fortschr Röntgenstr. 2004;  176 944-952
  • 14 Hebden J N. Preventing intravascular catheter-related bloodstream infections in the critical care setting.  AACN Clin Issues. 2002;  13 373-381
  • 15 Maki D G, Ringer M. Risk factors for infusion-related phlebitis with small peripheral venous catheters. A randomized controlled trial.  Ann Intern Med. 1991;  114 845-854
  • 16 Mermel L A, McCormick R D, Springman S R. et al . The pathogenesis and epidemiology of catheter-related infection with pulmonary artery Swan-Ganz catheters: a prospective study utilizing molecular subtyping.  Am J Med. 1991;  91 197S-205S
  • 17 Sherertz R J, Raad I I, Belani A. et al . Three-year experience with sonicated vascular catheter cultures in a clinical microbiology laboratory.  J Clin Microbiol. 1990;  28 76-82
  • 18 Mermel L A, Farr B M, Sherertz R J. et al . Guidelines for the management of intravascular catheter-related infections.  Infect Control Hosp Epidemiol. 2001;  22 222-242
  • 19 Maki D G. Infection caused by intravascular devices: pathogenesis, stategies for prevention. Maki DG Improving Catheter Site Care London; Royal Society of Medicine Services Ltd 1991: 3-27
  • 20 Ryan J M, Ryan B M, Smith T P. Antibiotic prophylaxis in interventional radiology.  J Vasc Interv Radiol. 2004;  15 547-556
  • 21 Dravid V S, Gupta A, Zegel H G. et al . Investigation of antibiotic prophylaxis usage for vascular and nonvascular interventional procedures.  J Vasc Interv Radiol. 1998;  9 401-406
  • 22 McKee R, Dunsmuir R, Whitby M. et al . Does antibiotic prophylaxis at the time of catheter insertion reduce the incidence of catheter-related sepsis in intravenous nutrition?.  J Hosp Infect. 1985;  6 419-425
  • 23 Ljungman P, Hagglund H, Bjorkstrand B. et al . Peroperative teicoplanin for prevention of gram-positive infections in neutropenic patients with indwelling central venous catheters: a randomized, controlled study.  Support Care Cancer. 1997;  5 485-488
  • 24 Carratala J. Role of antibiotic prophylaxis for the prevention of intravascular catheter-related infection.  Clin Microbiol Infect. 2001;  7 83-90
  • 25 Empfehlung der Kommission für Krankenhaushygiene und Infektionsprävention am Robert-Koch-Institut (RKI) . Prävention Katheter-assoziierter Infektionen.  Bundesgesundheitsblatt - Gesundheitsforschung - Gesundheitsschutz. 2002;  45 907-924
  • 26 Zahringer M, Hilgers J, Krüger K. et al . Die sonographisch gezielte Implantation von Portkathetersystemen über die laterale Vena subclavia.  Fortschr Röntgenstr. 2006;  178 324-329
  • 27 Da Costa A, Kirkorian G, Cucherat M. et al . Antibiotic prophylaxis for permanent pacemaker implantation: a meta-analysis.  Circulation. 1998;  97 1796-1801
  • 28 Bertaglia E, Zerbo F, Zardo S. et al . Antibiotic prophylaxis with a single dose of cefazolin during pacemaker implantation: incidence of long-term infective complications.  Pacing Clin Electrophysiol. 2006;  29 29-33
  • 29 van de Wetering M D, van Woensel J B. Prophylactic antibiotics for preventing early central venous catheter Gram positive infections in oncology patients.  Cochrane Database Syst Rev. 2003: CD003295; 
  • 30 Kock H J, Pietsch M, Krause U. et al . Implantable vascular access systems: experience in 1500 patients with totally implanted central venous port systems.  World J Surg. 1998;  22 12-16
  • 31 McGee D C, Gould M K. Preventing complications of central venous catheterization.  N Engl J Med. 2003;  348 1123-1133
  • 32 Calandra T, Cohen J. The international sepsis forum consensus conference on definitions of infection in the intensive care unit.  Crit Care Med. 2005;  33 1538-1548
  • 33 Raad I I, Bodey G P. Infectious complications of indwelling vascular catheters.  Clin Infect Dis. 1992;  15 197-208
  • 34 Hospital Infection Control Practices Advisory Committee . Guideline for prevention of intravascular device-related infections. Part II. Recommendations for the prevention of nosocomial intravascular device-related infections. Hospital Infection Control Practices Advisory Committee.  Am J Infect Control. 1996;  24 277-293
  • 35 Pearson M L. Guideline for prevention of intravascular device-related infections. Hospital Infection Control Practices Advisory Committee.  Infect Control Hosp Epidemiol. 1996;  17 438-473

Dr. Bernhard Gebauer

Klinik für Strahlenheilkunde, Charité, Universitätsmedizin

Augustenburger Platz 1

13353 Berlin

Phone: ++49/30/4 50 55 70 01

Fax: ++49/30/4 50 55 79 01

Email: bernhard.gebauer@charite.de

    >