RSS-Feed abonnieren
DOI: 10.1055/s-2007-963023
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Vascularisation of Benign and Malignant Thyroid Nodules: CD US Evaluation
Vaskularisierung von benignen und malignen Schilddrüsenknoten: Farbdoppler-Ultraschall-UntersuchungPublikationsverlauf
                     received: 1.12.2006
                     
                     accepted: 22.1.2007
                     
Publikationsdatum:
09. Mai 2007 (online)

Zusammenfassung
Ziel: requenzmodulierter Doppler-Ultraschall (DUS) hat den Nachweis von Blutfluss in Schilddrüsentumoren ermöglicht. Seine Rolle bei der Beurteilung von Schilddrüsenknoten hinsichtlich Malignität ist aber noch nicht genau definiert worden. Material und Methoden: DUS- und Spektralparameter wurden in 50 benignen und 20 malignen Schilddrüsenknoten analysiert. Folgende Vaskularisationsmuster konnten identifiziert werden: Muster 0 - kein erkennbarer Fluss; Muster 1 - minimaler zentraler Fluss ohne peripheren Ring; Muster 2 - peripherer ringförmiger Fluss ohne oder mit minimalem zentralen Fluss; Muster 3 - peripherer ringförmiger Fluss und geringer bis mäßig ausgeprägter Fluss innerhalb des Knotens; Muster 4 - ausgeprägter zentraler Fluss mit oder ohne peripheren Ring. Spitzenflussgeschwindigkeit (PSV) und enddiastolische Geschwindigkeit (EDV) wurden bestimmt und der Widerstandsindex (RI) ausgerechnet. Ergebnisse:Signifikant mehr gutartige Knoten zeigten Vaskularisationsmuster 1, 2 und 3. Signifikant mehr bösartige Knoten zeigten Vaskularisationsmuster 3 und 4 und nur Muster 4. EDV war signifikant niedriger in malignen als in benignen Knoten (6,06 ± 4 cm/s vs. 13,01 ± 8,74 cm/s). RI war signifikant höher in malignen als in benignen Schilddrüsenknoten (0,75 ± 0,08 vs. 0,56 ± 0,09). Für RI ≥ 0,70 wurden 80 % Sensitivität, 92 % Spezifität, 80 % positiver Vorhersagewert, 92 % negativer Vorhersagewert und 88,6 % Genauigkeit berechnet, um maligne Schilddrüsenknoten zu charakterisieren. Schlussfolgerung: Wir glauben, dass Flussnachweis innerhalb des Knotens ohne oder mit minimalem peripheren Fluss im DUS sowie ein RI ≥ 0,70 relativ verlässlich zur Unterscheidung zwischen malignen und benignen Schilddrüsenknoten herangezogen werden können. Knoten mit vorherrschender peripherer Vaskularisation und minimalem oder keinem zentralen Fluss und ein RI unter 0,70 sind wahrscheinlich gutartig.
Abstract
Purpose: Frequency encoded Doppler ultrasound (DUS) imaging has allowed identification of flow in thyroid tumours, but its role in evaluation of thyroid nodules for malignancy has not been accurately defined. We wanted to investigate the possible role of DUS in differentiation of benign and malignant nodules.Materials and Methods: DUS and spectral parameters were analysed in 50 benign and 20 malignant thyroid nodules. The following patterns of vascularity were identified: pattern 0 - no visible flow; pattern 1 - minimal internal flow without a peripheral ring; pattern 2 - peripheral ring of flow but minimal or no internal flow; pattern 3 - peripheral ring of flow and a small-to moderate amount of internal flow; pattern 4 - extensive internal flow with or without a peripheral ring. Peak systolic velocity (PSV) and end diastolic velocity (EDV) was measured and resistance index (RI) was calculated. Results: Significantly more benign nodules had vascularisation patterns 1.2 and 3. Significantly more malignant nodules had vascularisation patterns 3 and 4, and only pattern 4. EDV was significantly lower in malignant than in benign nodules (6.06 ± 4 cm/sec vs. 13.01 ± 8.74 cm/sec). RI was significantly higher in malignant than in benign thyroid nodules (0.75 ± 0.08 vs. 0.56 ± 0.09). For RI ≥ 0.70: 80 % sensitivity, 92 % specificity, 80 % positive predictive value, 92 % negative predictive value, and 88.6 % accuracy, were calculated in characterising malignant thyroid nodules. Conclusion: We believe that internal flow without or with minimal peripheral flow on DUS and RI ≥ 0.70 can be used to distinguish between malignant and benign thyroid nodules fairly reliably. Nodules with prevailing peripheral vascularisation and minimal or no internal vascularisation, and RI below 0.70 are probably benign.
Key words
thyroid - nodule - frequency encoded Doppler Ultrasound (DUS) - resistance index (RI) - vascularisation
References
- 1 
            Frates M C, Benson C B, Doubilet P M. et al .
            Can Color Doppler Sonography Aid in the Prediction of Malignancy of Thyroid Nodules?. 
            J Ultrasound Med. 
            2003; 
            22 
            127-131 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 2 
            Woestyn J, Afschrift M, Schelstraete K. et al .
            Demonstration of nodules in the normal thyroid by echography. 
            Br J Radiol. 
            1985; 
            58 
            1179-1182 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 3 
            Brander A, Viikinkoski V, Nickels J. et al .
            Importance of thyroid abnormalities detected at US screening: a 5-year follow-up. 
            Radiology. 
            2000; 
            215 
            801-806 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 4 
            Mortenson J, Woolner L, Bennett W. 
            Gross and microscopic findings in clinically normal thyroid glands. 
            J Clin Endocrinol Metab. 
            1955; 
            15 
            1270-1280 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 5 
            Mazzaferri E. 
            Management of a solitary thyroid nodule. 
            N Engl J Med. 
            1993; 
            328 
            553-559 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 6 
            Cochand-Priollet B, Guillausseau P J, Chagnon S. et al .
            The diagnostic value of fine-needle aspiration biopsy under ultrasonography in nonfunctional
            thyroid nodules: a prospective study comparing cytologic and histologic findings. 
            Am J Med. 
            1994; 
            97 
            152-157 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 7 
            Iannuccilli J D, Cronan J J, Monchik J M. 
            Risk for Malignancy of Thyroid Nodules as Assessed by Sonographic Criteria The Need
            for Biopsy. 
            J Ultrasound Med. 
            2004; 
            23 
            1455-1464 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 8 
            Fukunari N, Tanaka K, Sugino K. et al .
            Clinical evaluation of real-time tissue elastography (RTE for the differential diagnosis
            of thyroid follicular. 
            Ultraschall in Med. 
            2005; 
            S1 
            26 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 9 
            Franceschi M, Roncevic S, Mateša N. et al .
            Role of ultrasonography and fine needle aspiration biopsy in the management of thyroid
            nodules. 
            Ultraschall in Med. 
            2005; 
            S1 
            26 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 10 
            Brkljacic B, Cuk V, Tomic-Brzac H. et al .
            Ultrasonic evaluation of benign and malignant nodules in echographically multinodular
            thyroids. 
            J Clin Ultrasound. 
            1994; 
            22 
            71-76 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 11 
            Kim E K, Park C S, Chung W V. et al .
            New sonographic criteria for recommending FNAB of nonpalpabile solid nodules of the
            thyroid. 
            AJR. 
            2002; 
            178 
            687-691 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 12 
            Koike E, Noguchi S, Yamasita H. et al .
            Ultrasonographic characteristic of thyroid nodules. 
            Arch Surg. 
            2001; 
            136 
            334-337 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 13 
            Takami, Ikeda Y, Miyabe R. et al .
            Radiological and surgical management of thyroid neoplasms. 
            Biomedicine & Pharmacotherapy. 
            2004; 
            58 
            360-364 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 14 
            Gritzmann N. 
            Sonography of the neck: current potentials and limitations. 
            Ultraschall in Med. 
            2005; 
            26 
            185-196 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 15 
            Rago T, Vitti P, Chiovato S. et al .
            Role of conventional ultrasonography and color flow-Doppler sonography in predicting
            malignancy in “cold” thyroid nodules. 
            Eur J Endocrinol. 
            1998; 
            138 
            41-46 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 16 
            Shimamoto K, Endo T, Ishigaki T. et al .
            Thyroid nodules: evaluation with color Doppler ultrasonography. 
            J Ultrasound Med. 
            1993; 
            12 
            673-678 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 17 
            Folkman J. 
            Role of angiogenesis in tumor growth and metastasis. 
            Semin Oncol. 
            2002; 
            29 
            15-18 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 18 
            Ramsden J D. 
            Angiogenesis in the thyroid gland. 
            Journal of Endocrinology. 
            2000; 
            166 
            475-480 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 19 
            Turner H E, Harris A L, Melmed S. et al .
            Angiogenesis in Endocrine Tumors. 
            Endocrine Reviews. 
            2003; 
            24 
            600-632 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 20 
            Ishiwata T, Iino Y, Takei H. et al .
            Tumor angiogenesis as an independent prognostic indicator in human papillary thyroid
            carcinoma. 
            Oncology Reports. 
            1998; 
            5 
            1343-1348 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 21 
            Segal K, Shpitzer T, Feinmesser M. et al .
            Angiogenesis in follicular tumors of the thyroid. 
            Journal of Surgical Oncology. 
            1996; 
            63 
            95-98 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 22 
            Gritzmann N, Koischwitz D, Rettenbacher T. 
            Sonography of the thyroid and parathyroid glands. 
            Radiol Clin North Am. 
            2000; 
            38 
            1131-1145 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 23 
            Spezia S, Cerbone G, Colao A. et al .
            Usefulness of power doppler in the diagnostic managment of hypoechoic thyroid nodules. 
            European Journal of Ultrasound. 
            1997; 
            6 
            165-170 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 24 
            Miyakawa M, Onoda N, Etoh M. et al .
            Diagnosis of thyroid follicular carcinoma by the vascular pattern and velocimetric
            parameters using high resolution pulsed and power Doppler ultrasonography. 
            Endocr J. 
            2005; 
            52 
            207-212 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 25 
            Bonnema S J, Bennedbæk F N, Wiersinga W M. et al .
            Management of the non-toxic multinodular goitre: A European questionnaire study. 
            Clin Endocrinol. 
            2000; 
            53 
            5-12 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 26 
            Hegedüs L. 
            Thyroid ultrasound. 
            Endocrinol Metab Clin North Am. 
            2001; 
            30 
            339-360 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 27 
            Papini E, Guglielmi R, Bianchini A. et al .
            Risk of malignancy in nonpalpabile thyroid nodules: Predictive value of ultrasound
            and color-doppler features. 
            J Clin Endocrinol Metab. 
            2002; 
            87 
            1941-1946 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 28 
            Berni A, Tromaba L, Flavo L. et al .
            Malignant thyroid nodules: comparison between color Doppler diagnosis and histological
            examination of surgical samples. 
            Chir Ital. 
            2002; 
            54 
            643-647 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 29 
            Fakunari N. 
            Thyroid ultrasonography B-mode and color-doppler. 
            Biomed Pharmacother. 
            2002; 
            56 
            55-59 
            
            Reference Ris Wihthout Link
Dr. Gordana Ivanac
         Radiology Department, University Hospital Dubrava
         
         A.G. Suska 6
         
         10000 Zagreb
         
         Telefon: ++3 84/1/2 90 32 55
         
         Fax: ++3 84/1/2 90 32 55
         
         eMail: gordana.augustan@zg.t-com.hr
         
         
 
     
      
    
