B&G Bewegungstherapie und Gesundheitssport 2007; 23(1): 19-26
DOI: 10.1055/s-2007-960520
WISSENSCHAFT

© Hippokrates Verlag in MVS Medizinverlage Stuttgart GmbH & Co. KG

Körperliches Training in der Bewegungstherapie bei Kindern mit Asthma bronchiale

Physical training in childhood asthmaR. Jaeschke1 , P. Platen2 , K. Schüle3
  • 1Waldburg-Zeil Kliniken, Fachkliniken Wangen
  • 2Fakultät für Sportwissenschaft, Ruhr-Universität Bochum
  • 3Institut für Rehabilitation und Behindertensport der Deutschen Sporthochschule Köln
Weitere Informationen

Publikationsverlauf

2005

2005

Publikationsdatum:
09. Februar 2007 (online)

Zur Bestimmung der Evidenz der Wirkung therapeutisch eingesetzten körperlichen Trainings bei Kindern mit Asthma bronchiale wurden Metaanalysen bei über 45 empirischen Studien durchgeführt. Bei mittlerer Evidenz hat Training mit niedrigen Intensitäten einen geringen Einfluss auf die Symptomatik bei Asthma bronchiale, ohne zusätzliche Wirkung einer begleitenden physiotherapeutischen Behandlung. Bei hoher Evidenz kann die Symptomatik der belastungsinduzierten Bronchokonstriktion indirekt verringert werden, insbesondere durch hohe Trainingsumfänge und bei Patienten mit höheren Schweregraden. Hohe Evidenz besteht für eine deutliche Steigerung der körperlichen Leistungsfähigkeit, wobei hier hohe Intensitäten größere Effekte bewirken. Körperliches Training bei Kindern mit Asthma bronchiale sollte bei variierenden Inhalten mit Intensitäten nahe der aerob-anaeroben ventilatorischen Schwelle und Umfängen über 20 Stunden durchgeführt und durch eine Patientenschulung begleitet werden.

Abstract

To clarify the evidence of physical training programs in asthmatic children, meta-analyses of 45 published studies were conducted. The results show small effects and moderate evidence on the symptoms of asthma. These effects cannot be increased by physiotherapy. With high evidence, the symptomatic of exercise induced bronchoconstrictions can be decreased especially in programs with a duration longer than 20 hours. There is also high evidence of positive effects of training on the physical fitness, particulary in training with high intensity. We conclude that physical training in asthmatic children should be performed at intensity near the ventilatoric aerob-anaerob threshold with long duration and should be combined with patient education.

Literatur

  • 1 AG Asthmaschulung im Kindes- und Jugendalter .Qualitätsmanagement in der Asthmaschulung von Kindern und Jugendlichen. 2. Aufl. München: Zuckschwerdt; 2002: 1-10
  • 2 AHCPR, Agency for Health Care Policy and Research . Acute Pain Management - Operative of Medical Procedures and Trauma.  Clinical Practice Guidline No. 1. Agency for Healthcare Research. 1992;  92 (0032) 100-107
  • 3 Ahmaidi S B, Varray A L, Savy-Pacaux A M, Prefaut C G. Cardio respiratory fitness evaluation by the shuttle test in asthmatic subjects during aerobic training.  Chest. 1993;  103 (4) 1135-1141
  • 4 Anderson S D, Henriksen J M. Management of exercise-induced asthma. In: Carlsen KH, Ibsen RB (Eds.): Exercise-induced asthma and sports in asthma. Copenhagen: Munksgaard; 1999: 99-108
  • 5 Andrasch R. The use of training programmes in rehabilitation of asthmatic children. In: Oseid S, Edwards AM (Eds.): The asthmatic child in play and sport. London: Pitman Books; 1983: 293-302
  • 6 Asher M I, Douglas C, Airy M, Andrews D, Trenholme A. Effects of chest physical therapy on lung function in children recovering from acute severe asthma.  Pediatric Pulmonology. 1990;  9 146-151
  • 7 Bar-Or O. Physical conditioning in children with cardio respiratory disease.  Exercise and Sport Sciences Reviews. 1985;  13 305-334
  • 8 Bar-Or O, Inbar O. Swimming and Asthma. Benefits and Deleterious Effects.  Sports Medicine. 1992;  14 (6) 397-405
  • 9 Berdel D, Gappa M, Leupold W, Lindemann H, Reinhardt D. Asthma bronchiale, Leitlinie N13 der Deutschen Gesellschaft für Kinderheilkunde und Jugendmedizin. München: Unveröffentlichtes Leitlinienpapier; 2002
  • 10 Bernard-Bonnin A C, Stachenko S, Bonin D, Charette C, Rousseau E. Selfmanagement teaching programs and morbidity of pediatric asthma: A meta-analysis.  Journal of Allergy and Clinical Immunology. 1995;  95 (1) 34-41
  • 11 Bundgaard A. Exercise and the Asthmatic.  Sports Medicine. 1985;  2 254-266
  • 12 Chalmers T C, Smith H, Blackburn B. et al . A Method for Assessing the Quality of a Randomized Control Trial.  Controlled Clinical Trials. 1981;  2 31-49
  • 13 Clark C J. The Role of Physical Training in Asthma. In: Casaburi R, Petty TL (Eds.): Principles and Practice of Pulmonary Rehabilitation Philadelphia: Saunders; 1993: 424-438
  • 14 Clark C J, Cochrane L M. Physical activity and asthma.  Current Opinion in Pulmonary Medicine. 1999;  5 68-75
  • 15 Cohen J. Statistical power analysis for the behavioral sciences. 2nd ed. Hillsdale: Erlbaum; 1988: 82-83
  • 16 Colland V T. Learning to cope with asthma: a behavioural self-management program for children.  Patient Education and Counseling. 1993;  22 (3) 141-152
  • 17 Duval S J, Tweedie R L. A non-parametric “trim and fill”-method of assessing publication bias in meta-analysis.  Journal of the American Statistical Association. 2000;  95 (449) 89-98
  • 18 Fachgesellschaft Rehabilitation in der Kinder- und Jugendmedizin .Leitlinien der Fachgesellschaft Rehabilitation in der Kinder- und Jugendmedizin - Asthma bronchiale - Kurzversion. 2002 (Zugriff am 18.02.2003 unter www.uni-duesseldorf.de/WWW/ AWMF/ll/preha-02.htm)
  • 19 Greenhalgh T. Einführung in die Evidence-based Medicine. Kritische Beurteilung klinischer Studien als Basis einer rationalen Medizin. Bern: Huber; 2000: 17
  • 20 Holloway E, Ram F SF. Breathing Exercises for Asthma (Cochrane Review). In The CochraneLibrary (Issue 2). Oxford: Update Software; 2002
  • 21 Hunter J E, Schmidt F L, Jackson G B. Meta-Analysis, Cumulating Research Findings across Studies. New Dehli: Sage Publications; 1982: 29, 119-123, 139, 151-153
  • 22 Hunter J E, Schmidt F L. Methods of Meta-Analysis. Correcting Error and Bias in Research Findings. New Dehli: Sage Publications; 1990: 451-463
  • 23 Kahn K S, Riet G, Glanville J, Sowden A J, Kleijnen J. Undertaking Systematic Reviews of Research on Effectiveness. CRD's Guidance for those Carrying Out or Commissioning Reviews. 2nd ed. York: NHS Centre for Reviews and Dissemination, University of York; 2001: I-0S4
  • 24 Kercsmar C M. Asthma. In: Chernick V, Boat TF (Eds.): Kendig's Disorders of the respiratory tract in children. 6th ed. Philadelphia: Saunders; 1998: 688-730
  • 25 King M J, Noakes T D, Weinberg E G. Physiological effects of a physical training program in children with exercise-induced asthma.  Pediatric Exercise Science. 1989;  1 (2) 137-144
  • 26 Kitsantas A, Zimmerman B J. Self-efficacy, activity participation, and physical fitness of asthmatic and nonasthmatic adolescent girls.  Journal of Asthma. 2000;  37 (2) 163-174
  • 27 Koinzer K. Gesundheitssport mit Kindern und Jugendlichen. Prävention - Therapie - Rehabilitation. Heidelberg: Ambrosius; 1997: 170-176
  • 28 Lecheler J, Biberger A, Pfannenbecker B. Asthma und Sport. Theoretische Grundlagen und praktische Handlungsanleitungen. Berchtesgaden: Ina; 1997: 143-147
  • 29 Lob-Corzilius T, Petermann  (Hrsg) F. Asthmaschulung - Wirksamkeit bei Kindern und Jugendlichen. Weinheim: Psychologie Verlags Union; 1997
  • 30 Mahon A D. Exercise training. In: Armstrong N, van Mechelen W (Eds.): Paediatric exercise science and medicine. Oxford: Oxford University Press; 2000: 201-222
  • 31 Martin D, Nicolaus J, Ostrowski C, Rost K. Handbuch Kinder- und Jugendtraining. Schorndorf: Hofmann; 1999: 363-366
  • 32 Matsumoto I, Araki H, Tsuda K. et al . Effects of swimming training on aerobic capacity and exercise induced bronchoconstriction in children with bronchial asthma.  Thorax. 1999;  54 (3) 196-201
  • 33 Moher D, Cook D J, Eastwood S, Olkin I, Rennie D, Stroup D F. Improving the quality of reports of meta-analyses of randomised controlled trials: the QUOROM statement. Quality of Reporting of Meta-analyses.  Lancet. 1999;  27 1896-1900
  • 34 Nixon P A. Role of exercise in the evaluation and management of pulmonary disease in children and youth.  Medicine and Science in Sports and Exercise. 1996;  28 (4) 412-414
  • 35 Perry D E, Lemanske R F. Prevention and treatment of exercise-induced asthma. In: McFadden Jr ER (Ed.): Exercise-Induced Asthma. New York: Marcel Dekker. 1999: 287-317
  • 36 Préfaut C, Varray A, Vallet G. Pathophysiological basis of exercise training in patients with chronic obstructive lung disease.  European Respiratory Review. 1995;  5 27-32
  • 37 Ram F SF, Robinson S M, Black P N. Effects of physical training in Asthma: a systematic review.  British Journal of Sports Medicine. 2000;  34 162-167
  • 38 Ram F SF, Robinson S M, Black P N. Physical training for Asthma (Cochrane Review). In: The Cochrane Library (Issue 2). Oxford: Update Software; 2002
  • 39 Roberts K H, Rost D H. Analyse und Bewertung empirischer Untersuchungen. Weinheim: Beltz; 1974: 89-90
  • 40 Rowland T W. Asthma. In: Rowland TW (Ed.): Exercise and children's health. Champaign: Human Kinetics; 1990: 192-206
  • 41 Rowland T W. Developmental Exercise Physiology. Champaign: Human Kinetics; 1996: 101-104
  • 42 Rustenbach S J. Metaanalyse: Eine anwendungsorientierte Einführung. Bern: Huber; 2003: 53-55
  • 43 Sackett D L, Rosenberg W M, Gray J A, Haynes R B, Richardson W S. Evidence based medicine: what it is and what it isn't.  British Medical Journal. 1996;  312 71-72
  • 44 Saltarelli W. Children. In: Ehrman JK, Gordon PM, Visich PS, Keteyian SJ (Eds.): Clinical Exercise Physiology. Champaign: Human Kinetics; 1998: 543-570
  • 45 Schaar B. Untersuchung zur Effektivität von ambulanten Sportangeboten für Kinder mit Atemwegserkrankungen. Frankfurt: Harri Deutsch; 1995
  • 46 Schüle K, Schnieders S. Anhang. In: Schüle K, Huber G (Hrsg.): Grundlagen der Sporttherapie. Prävention, ambulante und stationäre Rehabilitation. München: Urban & Fischer; 2002: 263-287
  • 47 Shephard R J. Training and the respiratory system - therapy for asthma and other obstructive lung diseases?.  Annals of Clinical Research. 1982;  14 (Suppl. 34) 86-96
  • 48 Shephard R J. Effectiveness of training programmes for prepubescent children.  Sports Medicine. 1992;  13 (3) 194-213
  • 49 Svenonius E, Kautto R, Arborelius M. Improvement after training of children with exercise-induced asthma.  Acta Paediatrica Scandinavica. 1983;  72 (1) 23-30
  • 50 Szczepanski R, Friedrichs F, Spindler T. Disease-Management-Programm für Asthma bronchiale im Kindes- und Jugendalter. Eigendruck; 2002
  • 51 Varray A L, Mercier J G, Préfaut C G. Individualized training reduces excessive exercise hyperventilation in asthmatics.  International Journal of Rehabilitation Research. 1995;  18 (4) 297-312
  • 52 Veldhoven van N HMJ. Children with asthma and physical exercise. Effects of a physical exercise programme for children with asthma. Bussum: Dick Coutinho; 1998
  • 53 Veldhoven van N HMJ, Vermeer A, Bogaard J M. et al . Children With Asthma and Physical Exercise: Effects of an Exercise Programme.  Clinical Rehabilitation. 2001;  15 (4) 360-370
  • 54 Verband Deutscher Rentenversicherungsträger .Rahmenkonzept und indikationsspezifische Konzepte zur medizinischen Rehabilitation von Kindern und Jugendlichen in der gesetzlichen Rentenversicherung. Empfehlungen des Verbandes Deutscher Rentenversicherungsträger. Bad Homburg: WDV Wirtschaftsdienst; 1998
  • 55 Verhagen A P, Vet de H D, Bie de R A. et al . The delphi list a criteria list for quality assessment of randomized clinical trials for conducting systematic reviews developed by delphi consensus.  Journal of Clinical Epidemiology. 1998;  51 1235-1241
  • 56 Washington R L, Bricker J T, Alpert B S. et al . Guidelines for exercise testing in the pediatric age group. From the Committee on Atherosclerosis and Hypertension in Children, Council on Cardiovascular Disease in the Young, the American Heart Association.  Circulation. 1994;  90 (4) 2166-2179

Korrespondenzadresse

R. Jaeschke

Waldburg-Zeil Kliniken · Fachkliniken Wangen · Rehabilitationskinderklinik

Am Vogelherd 14

88239 Wangen im Allgäu

Telefon: 0 75 22/7 97 12 88

Fax: 0 75 22/7 97 11 17

eMail: rjaeschke@wz-kliniken.de