Klin Padiatr 1984; 196(4): 195-200
DOI: 10.1055/s-2007-1025607
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Hämodynamik und Histologie der Lunge bei 175 Ventrikelseptumdefekten*

Histological Findings and Hemodynamic Data in 175 Patients with Ventricular Septal DefectH. -E. Hoffmeister , H. M. Hoffmeister , J.  Apitz , H.  Fischbach
  • Chirurgische Universitätsklinik Tübingen, Abteilung für Thorax-, Herz- und Gefäßchirurgie und Universitäts-Kinderklinik Tübingen, Abteilung für pädiatrische Kardiologie und dem Pathologischen Institut der Universität
* Prof. Dr. A.J. Beuren † gewidmet.
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Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
13. März 2008 (online)

Abstract

Lung biopsies obtained during operation from 175 patients with isolated or combined ventricular septal defect were examined histologically. The degree of the pulmonary hypertensive vasculopathy was classified according to the Heath and Edwards-grading. These morphological findings were compared to the hemodynamic data (pulmonary/systemic ratios of systolic pressure, resistance, and flow as well as mean pulmonary artery pressure). Pressure and resistance showed a good correlation to the histological changes. The combination of both variables, however, did not further improve the prediction of the severity of the vascular lesions. No relation was found between flow and pulmonary vasculopathy.

Higher grades of the vasculopathy were associated with systolic pressure ratios excceding at least 0.65, in most patients with even marked higher ratios. On the other hand an elevation of pulmonary blood pressure of pulmonary arterial resistance does not mean a more severe vasculopathy implicitly, since there were some patients with a considerable hemodynamic hypertension without at least severe histological changes.

We conclude that patients with a systolic pulmonary pressure not exceeding about 75% of systemic pressure have a very low risk of a morphologically fixed hypertension. Therefore an urgent operation of such patients to prevent fixation of the pulmonary hypertension seems not to be necessary.

Zusammenfassung

An 175 intraoperativ gewonnenen Lungen-Biopsien von Patienten mit isolierten und kombinierten Ventrikelseptumdefekten wurde der Grad der hypertensiven pulmonalen Vaskulopathie untersucht und nach der Heath und Edwards - Klassifikation eingeteilt. Diesen Befunden wurden die Quotienten (pulmonal/systemisch) von systolischem Druck, Fluß und Widerstand sowie der Arteria pulmonalis gegenübergestellt. Wir fanden einen guten Zusammenhang zwischen hämodynamischer und histologischer Ausprägung der pulmonalen Hypertonie. Druck und Widerstand der Lungenstrombahn korrelieren gut mit dem Grad der Gefäßveränderung, die kombinierte Betrachtung beider Quotienten ließ allerdings keine besseren Rückschlüsse auf die Vaskulopathie zu. Der Flußquotient zeigte keinen Zusammenhang mit den Gefäßschädigungen. Sofern nicht hämodynamisch ein schwerer Hochdruck (Druckquotient > 0,8) zumindest aber ein mittelschwerer Hochdruck (Druckquotient zwischen 0,65 und 0,8) vorliegt, ist keine ausgeprägte Vaskulopathie mit der Gefahr der Fixierung zu diesem Zeitpunkt gegeben. Dies schließt zwar die zukünftige Entwicklung von ausgeprägten Gefäßveränderungen nicht aus, jedoch ist deren Wahrscheinlichkeit gering.

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