Abstract
A 5year old German girl contracted visceral leishmaniasis during a vacation in Spain,
either 32 or 20 month prior to the manifestation of disease. She presented with fever,
hepatosplenomegaly and pancytopenia. A bone marrow aspirate proved the diagnosis.
Therapy with a pentavalent antimony drug brought about immediate improvement. Visceral
leishmaniasis has to be suspected in individuals with fever, hepatosplenomegaly and
pancytopenia who have resided in endemic areas (Mediterranean countries, India, East
Africa, South America) during the previous years. If untreated, visceral leishmaniasis
runs a fatal course. Therefore, early diagnosis by morphological and serological means
and specific therapy with pentavalent antimony drugs are mandatory.
Zusammenfassung
Wir berichten über ein 5jähriges deutsches Mädchen, das sich frühestens 32, spätestens
20 Monate vor Manifestation einer viszeralen Leishmaniose bei einem Spanienurlaub
infizierte. Das Kind bot die Trias Fieber, Hepatosplenomegalie, Panzytopenie. Die
Diagnose wurde aus dem Knochenmark gestellt. Die Therapie mit einem 5wertigen Antimonpräparat
führte zu einer prompten Besserung. Die viszerale Leishmaniose muß vermutet werden
bei Patienten mit Fieber, Hepatosplenomegalie und Panzytopenie, die sich in den letzten
Jahren in endemischen Gebieten (gesamter Mittelmeerraum, Indien, Ostafrika, Südamerika)
aufgehalten haben. Da die Erkrankung unbehandelt tödlich verläuft, ist eine frühe
Diagnose (morphologisch und serologisch) und gezielte Therapie (5wertige Antimonpräparate)
von größter Bedeutung.