Klin Padiatr 1991; 203(6): 452-454
DOI: 10.1055/s-2007-1025472
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Vergleichende Bestimmung der Mikroalbuminurie mittels Radioimmunoassay und kinetischer Nephelometrie bei Kindern und Jugendlichen ohne und mit Typ-I-Diabetes mellitus (IDDM)

Comparative Determination of Microalbuminuria by Radioimmunoassay and Kinetic Nephelometry in Children and Juveniles with and without Insulin Dependent Diabetes Mellitus (IDDM)H. -C. Koch , W.  Burmeister , N.  Liappis , S.  Soetadji , Barbara  Langner , Doris  Wagner
  • Universitäts-Kinderklinik und Poliklinik Bonn
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Publication Date:
13 March 2008 (online)

Abstract

In 73 healthy (group I) and 32 children and juveniles with insulin dependent diabetes mellitus (IDDM, group II) urinary albumin excretion is determined by radioimmunoassay (RIA) and kinetic nephelometry. Intention of the study is to examine, if the kinetic nephelometry is - as observed in adults - a suitable method also in children and juveniles to detect microalbuminuria (>30 mg/d). In both groups albumin excretion is observed in every urine sample when measured by RIA. Because of it's higher threshold kinetic nephelometry detects albumin excretion only in a part of the urine samples. The correlation between the two methods is very high (r = 0.905, p<0.001, n=174). So kinetic nephelometry is not suitable to determine reference values. But as a faster and possibly more specific method than RIA nephelometry is a very effective way for a screening of microalbuminuria also in children and juveniles

Zusammenfassung

Bei 73 gesunden (Gruppe I) und 32 Typ- I-diabetischen Kindern und Jugendlichen (IDDM) (Gruppe II) wird die Albuminausscheidung im Harn mittels Radioimmunoassay (RIA) und kinetischer Nephelometrie bestimmt. Ziel der Studie ist, zu untersuchen, ob sich die kinetische Nephelometrie - wie bei Erwachsenen beschrieben - auch im Kindes- und Jugendlichenalter zur Erkennung einer Mikroalbuminurie (>30 mg/24 h) eignet. In beiden Gruppen ist mit RIA gemessen in allen Harnportionen eine Albuminexkretion nachweisbar. Die Nephelometrie zeigt aufgrund der höheren Nachweisgrenze nur in einem Teil der Fälle eine Ausscheidung an. Nephelometrie und RIA stimmen hier gut überein (r = 0,905, p<0,001, n=174). Somit ist die kinetische Nephelometrie als schnelle und möglicherweise spezifischere Methode zwar nicht zur Ermittlung von Referenzwerten, aber als Screening zur Ermittlung einer Mikroalbuminurie geeignet.