Klin Padiatr 1991; 203(6): 424-428
DOI: 10.1055/s-2007-1025467
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© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Hämostaseologische Veränderungen bei ,,idiopathischen" venösen Thrombosen im Kindes- und Jugendalter

Haemostatic Disorders in Children Suffering from Idiopathic Vein ThrombosisUlrike  Nowak-Göttl , W. D. Kreuz , Viola  Hach-Wunderle1 , Heike  Freund , T.  Güngör , S.  Ehrenforth , H. K. Breddin1 , B.  Kornhuber
  • Zentrum der Kinderheilkunde und
  • 1Zentrum der Inneren Medizin, Klinikum der J. W. Goethe-Universität Frankfurt am Main
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Publication History

Publication Date:
13 March 2008 (online)

Abstract

The prevalence of inherited thrombotic syndroms in the general population appears to be higher than that of inherited bleeding disorders. The most important candidates for screening are patients with unexplained venous thromboembolism at ages of less than 40 years: In 18 children and adolescents suffering from ,,idiopathic" vein thrombosis laboratory screening has been performed: PT, PTT, TT, platelet count, spontaneous platelet aggregation, von Willebrand factor, fibrinogen, plasminogen, antithrombin III, protein C, C1-inactivator, alpha-1-antitrypsin, alpha-1-antichymotrypsin, alpha- 2-antiplasmin and alpha-2-macroglobulin. Compared to an age matched healthy control group in children with idiopathic vein thrombosis we could demonstrate in vitro platelet activation with significant enhanced platelet aggregation and elevated levels of von Willebrand factor in the onset of the disease. Antithrombin III, protein C, alpha-2-antiplasmin and alpha-2-macroglobulin were significantly decreased. These changes turned to be normal in the following 6 to 9 months. PT, PTT, TT, platelet count, plasminogen, alpha-1-antitrypsin, alpha-1-antichymotrypsin and c1-inactivator showed no alterations compared to the control. Platelet activation and alteration of platelet function in vivo and in vitro is established to initiate thrombosis. The von Willebrand's VIII molecule is involved in this step. The decreased inhibitors of the hemostatic system antithrombin III and protein C in the onset period of thrombotic diseases are discussed to be an increased turnover, whereas the decreased levels of alpha-2-antiplasmin and alpha-2-macroglobulin might be a counter-regulation to the thrombotic event, showing an "activated" fibrinolytic system.

Zusammenfassung

Thrombosen im Kindesalter ohne erklärbare Ursache bedürfen einer ausführlichen gerinnungsphysiologischen Abklärung: bei 18 Kindern und Jugendlichen mit ,,idiopathischen" Venenthrombosen wurden TPZ, PTT, TZ, Thrombozytenzahl, spontane Plättchenaggregation, von Willebrand Faktor, Antithrombin III, Protein C, Fibrinogen, Plasminogen, Alpha-1-Antitrypsin, Alpha-1-Antichymotrypsin, C1 Inaktivator, Alpha- 2-Antiplasmin und Alpha-2-Makroglobulin untersucht. Verglichen mit einem altersentsprechenden gesunden Kontrollkollektiv zeigten sich bei Kindern mit Venenthrombosen in der Akutphase eine signifikant gesteigerte spontane Plättchenaggregation, erhöhte Werte für den von Willebrand-Faktor, erniedrigte Spiegel für Antithrombin III, Protein C und für die Fibrinolyseinhibitoren Alpha-2-Antiplasmin und Alpha-2-Makroglobulin. Eine Normalisierung der Veränderungen wurden nach 6- 9 Monaten beobachtet. Die anderen untersuchten Parameter zeigten keine Veränderungen. Die gesteigerte spontane Plättchenaggregation und die erhöhten Werte des von Willebrand-Faktors scheinen ursächlich an der Pathogenese des thrombotischen Geschehens beteiligt zu sein, während für erniedrigte Spiegel von Antithrombin III und Protein C in der Akutphase ein erhöhter Umsatz diskutiert wird. Die im Gegensatz zu erwachsenen Patienten mit venösen Thrombosen erniedrigten Werte für Alpha-2-Antiplasmin und Alpha-2-Makroglobulin scheinen einen Hinweis zu geben auf ein ,,aktiviertes" Fibrinolysesystem im Sinne einer Gegenregulation auf das stattgehabte thrombotische Ereignis.

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