Klin Padiatr 1991; 203(3): 149-154
DOI: 10.1055/s-2007-1025420
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Sekretorisches Immunglobulin A im Speichel von gesunden Kindern und Kindern mit Atemwegserkrankungen

Secretory Immunglobulin A in Saliva of Healthy Children and of Children Suffering from Airways DiseasesH.  Manzke1 , S.  Groh1 , Ch.  Glienicke2
  • 1Kinderkrankenhaus Seehospiz ,,Kaiserin Friedrich", Norderney
  • 2AbteiIung Allgemeine Pädiatrie der Universitäts-Kinderklinik Kiel
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Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
13. März 2008 (online)

Abstract

Using the Elisa-Test of Dakopatts, Hamburg, described by Ishiguro et al and modified by us (Mikrotitration plates instead of tubes, blocking up free bonding capacities in the plates with 1% gel fluid, altered incubation periods) we determined secretory IgA (SIgA) in saliva samples of 376 infants and children. The probands could be divided in three groups: Group 1, serving as controls, consisted of 163 healthy children. Group 2 comprised 111 children suffering from acute infection of the respiratory tract. Group 3 consisted of 102 children with chronic airways diseases, in particular, asthma. In the healthy infants and children we found age dependent increases of SIgA until the age of 4 years. The median values amounted 16.7 (newborns), 59.2 (1st year), 118.2 (2nd year), 149.2 (3rd year), 185.5 (4th year), 159 (5th year) and 175.8 mg/1 (5th-13th year). A similar age dependent increase of SIgA was evident in the saliva samples of children suffering from acute infections of the respiratory tract. In the children with chronic airways diseases there was only a slight increase of SIgA during the first 4 years (x = 78.0-113.5 mg/I) and an abrupt (statistically significant) rise in the fifth year. The median value of SIgA was 216 mg/I in the children aged 5-13 years. Serum IgA along with salivary IgA were measured in 128 children (r = 0.40, p<0.001). 6 children had a complete IgA deficiency and 4 children an incomplete IgA deficiency, i.e. low secretory IgA levels in saliva (36.8-50.0 mg/I) and lacking IgA in serum (<14 mg/dl). 1 child had a selective lack of SIgA at normal IgA concentration in serum (67 mg/dl) caused by a lacking synthesis of the secretory component.

Zusammenfassung

Mit einem verbesserten Enzymimmunoassay wurde sekretorisches Immunglobulin A (SIgA) im Speichel von 376 Kindern untersucht, die sich in 3 Gruppen aufteilten: gesunde Kinder (n=163), Kinder mit akuten Luftwegsinfekten (n = 111) und Kinder mit chronischen Atemwegserkrankungen (n=102). Bei den gesunden Kindern fand sich eine altersabhängige Konzentrationszunahme bis zum 4. Lebensjahr. Die Medianwerte betrugen 16,7 (Neugeborene), 59,2 (1. Lj.), 118,7 (2. Lj), 149,1 (3. Lj.), 185,5 (4. Lj.), 159 (5. Lj.) und 175,8 mg/I (6.-13. Lj.). Bei den Kindern mit akuten Atemwegserkrankungen ließ sich ein ähnlicher Altersanstieg nachweisen. Bei den Kindern mit chronischen Atem wegserkrankungen, insbesondere Atopien, zeigte sich zwischen dem 2.-5. Lebensjahr ein signifikant geringerer Anstieg des SIgA im Speichel mit Medianwerten zwischen 78,0 und 113,5 mg/I und im Alter von 6-13 Jahren ein signifikant höherer Medianwert als bei den Gesunden (x = 216 mg/I). Bei 128 Probanden wurde zugleich mit dem SIgA im Speichel die IgA-Konzentration im Serum gemessen (r = 0,40, p<0,001). 6 Kinder hatten einen totalen Immunglobulin A-Mangel, 4 Kinder hatten meßbares SIgA im Speichel bei nicht meßbarem IgA im Serum und ein Kind normal hohes IgA im Serum bei nicht meßbarem SIgA im Speichel.

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