Klin Padiatr 1991; 203(3): 141-145
DOI: 10.1055/s-2007-1025418
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Transkatheterverschluß des persistierenden Ductus arteriosus Botalli im Kindesalter - Eine Alternative zur operativen Ligatur

Transcatheter Closure of the Patent Ductus Arteriosus in Children - An Alternative to Surgical LigationJ. I. Stein , A.  Beitzke , Ch.  Suppan
  • Department für Pädiatrische Kardiologie Universitäts-Kinderklinik Graz
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Publication Date:
13 March 2008 (online)

Abstract

Transcatheter closure of a persistently patent ductus arteriosus (PDA) was successfully performed in four children using a Rashkind double disk umbrella device. Mean age was 5.1 ±1.5 (2.8 to 6.3 years) and weight 18.8±3.8 kg (14.1 to 22.3 kg). In all children the PDA was the only cardiac lesion and was diagnosed clinically and by means of continuous wave and colourcoded doppler echocardiography. After angiographic measurement of PDA size the correlating device was implanted. The ductus was closed immediately in two children, whereas there was a residual angiographic shunt in the others. Echocardiography performed within 24 hours showed a minimal shunt only in one of these cases. The shunt had disappeared at the one month follow up study. We experienced none of the reported possible complications. Transcatheter closure of the PDA after the neonatal period seems to be a safe and effective alternative to surgical ligation as our early experience shows, and should become the procedure of first choice in these patients.

Zusammenfassung

Im Rahmen einer Herzkatheteruntersuchung wurde bei vier Kindern ein persistierender Ductus arteriosus Botalli (PDA) mit einem ,Rashkind-Schirmchen' verschlossen. Ihr mittleres Alter lag bei 5,1 ±1,5 Jahren (2,8-6,3 Jahre) und das Gewicht im Mittel bei 18,8±3,8 kg (14,1-22,3 kg). Der PDA war der einzig bestehende Herzfehler und wurde klinisch und mit farbkodiertem- und continuous wave-Dopplerultraschall festgestellt. Nach angiographisch bestimmter Größe des PDA wurde ein entsprechendes ,Rashkind-Schirmchen' erfolgreich implantiert. Komplikationen traten keine auf. Bei zwei Kindern war der Ductus bereits unmittelbar nach Implantation des Schirmchens verschlossen. Bei den beiden anderen Kindern zeigte sich angiographisch noch ein minimaler Restshunt, der nur bei einem Kind auch noch nach 24 Std. bei der Ultraschalluntersuchung nachgewiesen werden konnte, im Kontrollechokardiogramm nach einem Monat aber verschwunden war. Der Transkatheterverschluß des PDA jenseits des Neugeborenenalters mit dem ,Rashkind-Schirmchen' ist eine sichere und effektive Alternative zur operativen Ligatur und sollte in Zukunft zur Therapie der ersten Wahl dieser Patientengruppe werden.

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