Klin Padiatr 1992; 204(4): 214-220
DOI: 10.1055/s-2007-1025351
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Die Therapie maligner Lebertumoren des Kindesalters

Ein Zwischenbericht der multizentrischen Studie HB-89 der GPOHThe Treatment of Malignant Liver Tumours in ChildhoodAn Interim Report on the Multicentric Study HB-89 of the GPOHD. von Schweinitz1 , D.  Bürger1 , P.  Weinel2 , H.  Mildenberger1
  • 1Kinderchirurgische Abteilung
  • 2Abteilung für Pädiatrische Onkologie und Hämatologie, Medizinische Hochschule Hannover
Further Information

Publication History

Publication Date:
13 March 2008 (online)

Abstract

After a pilot phase in 1988 the liver tumour study HB-89 of the German Society of Pediatric Oncology and Hematology (GPOH) was started on January 1st 1989. It comprises the malignant epithelial liver tumours of childhood - hepatoblastoma and hepatocellular carcinoma. The objectives of the study are 1. to reduce surgical complications and incomplete tumour resections by restricting the primary operation to a lobectomy of the liver in case of small tumours or to a biopsy in case of extended disease, and 2. to reduce the size of large tumours by means of chemotherapy for subsequent resection. The tumourreductive and adjuvant chemotherapy consists of the combinations of ifosfamide, cisplatinum, adriamycin (IPA) and cisplatinum plus adriamycin as continuous infusion (PA-cont). Up to December 31st 1991 a total of 78 pediatric liver tumours were registered, 51 of those hepatoblastomas and 10 hepatocellular carcinomas. 19 (37%) hepatoblastomas were resected at primary operation (stage I and II). After chemotherapy 24 (83 %) of 29 primarily inoperable hepatoblastomas (stage III and IV) became resectable, one child recieved a liver transplant. At the time all hepatoblastoma patients of stages I and II and 20 (69%) of stages III and IV are in remission, the overall remission rate is 81 % (39/48). Seven patients with multifocal hepatoblastoma had an unfavourable outcome, only two are free of tumour. Of 10 patients with a hepatocellular carcinoma only three with a primary complete tumour resection are disease free. The IPA and PA-cont therapies were highly effective on hepatoblastomas (96%), but not on hepatocellular carcinomas. Toxic side effects occuring in 18%, respectively 25% of the courses were tolerable, but one 2 months old child died because of liver failure. The rate of surgical complications after liver resection was low (24%), there was no postoperative mortality. Incompletely resected tumours tended to show quick recurrence.

Zusammenfassung

Nach einer Pilotphase 1988 wurde die Lebertumorstudie HB-89 der GPOH am 1. 1. 89 gestartet. Sie erfaßt die malignen epithelialen Lebertumoren - Hepatoblastom und hepatozelluläres Karzinom - des Kindes- und Jugendalters. Ziel des neuen Studienprotokolls ist es, 1. durch Beschränkung der ersten Operation auf eine Leberlappensektion bei kleinen oder eine Biopsie bei großen Tumoren schwere chirurgische Komplikationen und inkomplette Tumorresektionen zu vermeiden, und 2. ausgedehntere Tumoren mit Chemotherapie auf eine resektable Größe zu reduzieren. Für die tumorreduktive und adjuvante Chemotherapie sind die Kombinationen Ifosfamid, Cisplatin und Adriamycin (IPA) und Cisplatin und Adriamycin als kontinuierliche Infusion (PA-cont) vorgesehen. Bis zum 31. 12. 91 wurden 78 Kinder mit einem primären Lebertumor, davon 51 Hepatoblastome und 10 hepatozelluläre Karzinome gemeldet. Es konnten 19 (37%) Hepatoblastome primär reseziert werden (Stadium I und II). Von 29 zunächst inoperablen Hepatoblastomen (Stadium III und IV) waren nach Chemotherapie 24 (83%) resektabel, bei einem Kind wurde erfolgreich eine Leber transplantiert. Am Stichtag waren alle Hepatoblastompatienten der Stadien I und II und 20 (69%) der Stadien III und IV, insgesamt demnach 39 (81 %) in Remission. 7 Patienten mit einem multifokalen Hepatoblastom hatten einen ungünstigen Verlauf, es sind nur zwei in Remission. Von den Patienten mit einem hepatozellulären Karzinom sind nur die drei mit einem primär komplett entfernten Tumor in Remission. Die IPA und PA-cont Therapien waren hoch wirksam auf Hepatoblastome (96%), nicht jedoch auf hepatozelluläre Karzinome. Die toxischen Nebenwirkungen waren mit 18%, bzw. 25% der Kurse tolerabel, es mußte jedoch ein Todesfall durch Leberversagen bei einem zwei Monate alten Kind registriert werden. Die Operationsmorbidität nach Leberresektionen war mit 24% gering, ein perioperativer Todesfall trat nicht ein. Inkomplett resezierte Tumoren neigten zu rascher Rezidivierung.

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