Klin Padiatr 1992; 204(1): 6-9
DOI: 10.1055/s-2007-1025314
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Anamnestische Faktoren bei SIDS-Risikokindern mit auffälligem Atemmuster

Anamnestical Factors in SIDS-Risk Infants with Suspicious Breathing PatternsS.  Glaser , S.  Scholle , B.  Scheidt , G.  Zwacka
  • Universitäts-Kinderklinik Jena
Further Information

Publication History

Publication Date:
13 March 2008 (online)

Abstract

436 out of about 9000 infants who were born between April 1987 and November 1990 in Jena were selected by means of a risk score for a polygraphical monitoring. This score contains anamnestical factors of the mother and the infant which are characteristic of an enhanced risk for the sudden infant death syndrome (SIDS). We performed a day-time polysomnography (ECG, heart rate, respiration, EEG, EOG, EMG) with a sleep duration of at least one hour. 23 of the infants investigated demonstrated abnormal breathing patterns (increased mean apnea duration, apneas longer than 15 s, apneas with bradycardia) and were treated with aminophylline to prevent a possible SIDS event. Now we investigated the statistical relation between 26 anamnestical factors of our risk score and the treatment neediness. In univariate statistical comparisons treated infants differed from untreated infants concerning the occurrence of intraventricular haemorrhages (IVH), the gestational age (GA) (preterm or fullterm) and the occurrence of hyperbilirubinemia (HB) in their anamnesis. In a multivariate analysis with all 26 factors the birth weight was the third important factor beside IVH and GA, but only factor IVH was statistically significant. A cluster analysis of the variables with respect to the separation of the two groups of infants indicates that the variables IVH, GA and HB strongly correlate. In the light of these results we can underline that abnormal breathing patterns can be expected especially in infants with IVH, short GA and low birth weight.

Zusammenfassung

Von ca. 9000 Säuglingen, die zwischen April 1987 und November 1990 in Jena geboren wurden, wurden 436 anhand eines Risikokatalogs zur polygrafischen Überwachung ausgewählt. Der Risikokatalog enthält mütterliche Faktoren und prä-, peri- und postnatale Faktoren aus der Anamnese der Säuglinge, welche nach Daten aus der Literatur für ein erhöhtes Risiko, am SIDS zu sterben, kennzeichnend sind. Es wurde eine Tagzeit-Polysomnografie (EKG, Herzfrequenz, Atmung, EEG, EMG, EOG) mit einer Schlafdauer von mindestens einer Stunde durchgeführt. 23 der untersuchten Säuglinge zeigten abnormale Atemmuster (erhöhter mittlerer Atemausfall, Apnoen über 15 s Dauer, Apnoen mit Bradykardie) und wurden mit Aminophyllin behandelt, um ein mögliches SIDS-Ereignis zu verhindern. Nun untersuchten wir die statistische Beziehung zwischen 26 anamnestischen Faktoren unseres Risikokatalogs und der Behandlungsbedürftigkeit. In einzelnen statistischen Vergleichen unterschieden sich behandelte von unbehandelten Säuglingen bezüglich des Auftretens von Hirnblutungen, Frühgeburtlichkeit und Hyperbilirubinämie. In einer multivariaten Analyse war neben den Faktoren Hirnblutung und Frühgeburtlichkeit das Geburtsgewicht der wichtigste Faktor, aber nur der Faktor Hirnblutung war hier statistisch signifikant. Eine Clusteranalyse der Variablen zeigte, daß Hirnblutung, Frühgeburtlichkeit und Hyperbilirubinämie stark korrelieren. Angesichts der Resultate können abnormale Atemmuster vorrangig bei Säuglingen mit Hirnblutung, niedrigem Gestationsalter und niedrigem Geburtsgewicht erwartet werden.

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