Klin Padiatr 1993; 205(1): 18-22
DOI: 10.1055/s-2007-1025191
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Aminoglykoside bei Patienten mit Mukoviszidose und pulmonaler Exazerbation: Vergleich von Einmal- und Dreimalgabe

A Comparative Trial of Single versus Triple Dose of Aminoglycosides in Patients with Cystic Fibrosis and Pulmonary ExacerbationU.  Heininger1 , B.  Böwing1 , K.  Stehr1 , W.  Solbach2
  • 1Universitätsklinik für Kinder und Jugendliche Erlangen
  • 2Institut für Klinische Mikrobiologie der Universität Erlangen-Nürnberg
Further Information

Publication History

Publication Date:
13 March 2008 (online)

Abstract

Twenty-six patients with cystic fibrosis and pulmonary exacerbations were enrolled in a prospective randomized study to compare the efficacy of aminoglycosides (tobramycin or netilmicin) administered once daily (21 episodes, 5 with netilmicin, 16 with tobramycin) and thrice daily (23 episodes, 2 with netilmicin, 21 with tobramycin), respectively. In addition, the patients received an anti-pseudomonal beta-lactam antibiotic. In the single-dose group the total daily dosage was 4,97±1,12 mg/kg (total dosage per exacerbation: 74,55 mg/kg), compared to 9,60 ±2,70 mg/kg in the tripledose group (total dosage per exacerbation: 165,12 mg/kg). The mean peak and trough serum levels of the aminoglycoside were 8,31±1,76 mg/l and 0,18±0,10 mg/l, respectively in the single dose group compared to 6,12±1,30 mg/l and 0,58±0,31 mg/l in the triple dose group. Success of treatment, defined as decrease in leucocyte counts, normalization of elevated CRP-values, number of days in hospital and interval until next admission to hospital, was not different between both groups. We conclude that single daily dose of aminoglycosides was as efficacious as triple dose in our patients.

Zusammenfassung

26 Patienten mit Mukoviszidose und pulmonaler Exazerbation wurden in eine prospektive, randomisierte Studie aufgenommen. Ziel der Studie war es, die Wirksamkeit der Applikation von Aminoglykosiden (Tobramycin oder Netilmicin) im 24-Stunden-Intervall oder 8-Stunden-Intervall zu vergleichen. Alle Patienten erhielten ein weiteres pseudomonaswirksames Antibiotikum. Im 24-Stunden-Intervall betrug die mittlere Tagesdosis 4,97±1,12 mg/kg (mittlere Gesamtdosis pro Exazerbation: 74,55 mg/kg), im 8-Stunden-Intervall 9,60±2,70 mg/kg (mittlere Gesamtdosis 165,12 mg/kg). Die mittleren Spitzen- bzw. Talspiegel der Aminoglykoside betrugen 8,31±1,76 mg/l bzw. 0,18±0,10 mg/l (24- Std.-Intervall) und 6,12±1,30 mg/l bzw. 0,58±0,31 mg/1 (8-Std.-Intervall). Als therapeutische Erfolgskontrolle verglichen wir beide Behandlungsgruppen in Bezug auf Rückbildung von Entzündungsparametern, Dauer des Krankenaufenthaltes und Intervall zur nächsten pulmonalen Exazerbation. Dabei ergaben sich keine signifikanten Unterschiede. Daraus kann gefolgert werden, daß in unserem Patientenkollektiv die Wirksamkeit der täglichen Eihmalgabe von Aminoglykosiden der Dreimalgabe vergleichbar war.

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