Geburtshilfe Frauenheilkd 1993; 53(11): 760-767
DOI: 10.1055/s-2007-1023722
Originalarbeiten

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Die lokoregionäre intraarterielle Chemotherapie bei primär inkurablen Lokalrezidiven eines Mammakarzinoms

Locoregional Intraarterial Chemotherapy in Primary Incurable Breast Cancer RecurrencesU. Nitz1 , B. Havenith1 , B. Rost2 , D. Mosny1 , G. Ellerbrok1
  • 1Universitätsfrauenklinik Düsseldorf
  • 2Klinik für diagnostische Radiologie der Universität Düsseldorf
Further Information

Publication History

Publication Date:
18 March 2008 (online)

Zusammenfassung

Etwa ein Drittel der Lokalrezidive des Mammakarzinoms sind bei Diagnosestellung bereits inkurabel. Die lokoregionäre intraarterielle Chemotherapie stellt neben der Radio / Hyperthermie eine der neuen experimentellen Therapiemöglichkeiten dar. Im folgenden werden die Ergebnisse einer Phase-I-II-Studie berichtet, in die 15 Patientinnen mit weit fortgeschrittenen, zum Teil vorbehandelten lokoregionären Rezidiven und 2 Patientinnen mit T4N2/N3-Tumoren eingeschleust wurden. Insgesamt wurden 39 Therapiekurse, zumeist als superselektive intraarterielle Chemotherapie über Infusion der Aa. thoracica lateralis und mammaria interna, durchgeführt. Infundiert wurden Mitomycin C 10 mg und Mitoxantron 25 mg über 90 min. An Nebenwirkungen durch das Kathetersystem sahen wir 2 Hämatome und eine Thrombose im Bereich einer Schleuse, die auf eine ungenügende Heparinisierung zurückzuführen war. Lokal wurde die Chemotherapie gut vertragen, an systemischen Toxizitäten sahen wir einen Fall einer Leukopenie °4. Nausea-, Thrombozytopenie- und Alopezierate waren niedrig (7mal Nausea °1, 5mal Thrombozytopenie °1 und 2mal Thrombozytopenie °2, 2 × Alopezie °1). Insgesamt wurden 6 komplette Remissionen (3mal cCR, 3mal pCR), 6 partielle Remissionen und 4mal no change beobachtet. Aufgrund der geringen Nebenwirkungsrate und der guten vorläufigen Ergebnisse halten wir die o.g. lokoregionäre intraarterielle Chemotherapie bei Lokalrezidiven und auch bei primär lokal weit fortgeschrittenen Tumorstadien, die mit konventioneller Therapie nicht kurativ angehbar sind, für indiziert.

Abstract

Approximately one third of all local recurrences of breast cancer are incurable at the time of diagnosis. Locoregional intraarterial chemotherapy is one of the new therapy modalities besides laser therapy and combined radiotherapy/hyperthermia. The results of a phase I-II study, in which 15 patients with advanced, partly pretreated local recurrences as well as 2 patients with T4N2/N3 tumours were included, are reported as follows. All in all, 39 superselective intraarterial chemotherapy courses were carried out. Mitomycin (10 mg) and Mitoxantron (25 mg) were infused over 90 min. The side effects due to the catheter system were two haematomas and one thrombosis attributed to an insufficient heparin dose. Locally, the chemotherapy was well tolerated. One severe systemic side effect, a leucopenia WHO 4° was observed. Nausea, thrombocytopenia and alopecia rates were low (7 × nausea 1°, 5 × thrombocytopenia 1°, 2 × thrombocytopenia 2°, 2 × alopecia 1°). 6 Complete remissions (3 × pCR, 3 × cCR) as well as 6 partial remissions and 5 no changes were found. We believe that this method, because auf the low side-effect profile and the temporary good results, represents a good alternative in otherwise incurable locoregional recurrence of breast carcinoma and in specified cases of locally advanced disease. 1° and 2× thrombocytopenia 2°, 2 × alopecia 1°). Altogether, 6 complete remissions were found (3 × cCR, 3 × pCR), 6 partial remissions with 4 ×no change occured. Because of the low rate of side effects and the relatively good results, we recommend the above locoregional intraarterial chemotherapy not only in local recurrences but also in primary locally advanced breast cancer, which do not response to the conventional therapy.

    >