Zusammenfassung
Wir berichten über eine erfolgreich durchgeführte fetoskopische Koagulation der umbilikalen
Blutgefäße eines Akardius mittels Nd:YAG Laser. Der Eingriff wurde in der 20. SSW
in Lokalanästhesie unter Ultraschallkontrolle durchgeführt. Die Fruchthöhle wurde
mittels eines Fetoskopes mit 9,8 Charriere transabdominal punktiert. Die starre Optik
hatte einen Außendurchmesser von 1,9 mm, der Öffnungswinkel betrug 60°. Durch den
Arbeitskanal des Schaftes wurde eine Nd:YAG Laserfaser mit einem Durchmesser von 0,4
mm eingeführt. Das Fetoskop wurde an den umbilikalen Ansatz der beiden Blutgefäße
am Akardius herangeführt und nach Visualisierung der Gefäße wurden diese koaguliert
bis der Blutfluß sistierte. Der weitere Schwangerschaftsverlauf war komplikationslos
und es kam zur Spontangeburt eines gesunden Mädchens in der 39. SSW. Die Laserkoagulation
der umbilikalen Blutgefäße beim Akardius eröffnet eine neue, minimal invasive Möglichkeit
der intrauterinen Therapie. Eine solche erscheint bei der sonst für den normal entwickelten
Zwilling sehr hohen Mortalität (> 50 %) und Morbidität ge rechtfertigt.
Abstract
We report on the successful intrauterine surgical treatment of a twin pregnancy with
an acardiac fetus. At 18 weeks of gestation the patient presented with polyhydramnios
and a hydropic acardius acephalus and the donor twin showed signs of congestive heart
failure. Colour Doppler ultrasound allowed localisation of the communicating vessels
running on the placental surface towards the umbilicus of the acardiac twin. At 20
weeks we performed endoscopic laser coagulation of the umbilical vessels of the acardiac
twin. A sheath (9.8 Charriere) with a 1.9 mm diameter rigid fetoscope (field of vision
60°) was introduced percutaneously under local anesthesia into the amniotic cavity
of the “pump” twin. Under sonographic control the fetoscope was directed towards the
communicating vessels on the placental surface. A Nd-YAG laser (0.4 mm diameter fiber)
was used to coagulate two vessels, artery and vein, until interruption of the reversed
arterial perfusion was accomplished. Tricuspid regurgitation of the normal twin disappeared
throughout the following two weeks and no further complications occurred throughout
pregnancy. At 39 weeks a healthy girl was delivered vaginally. Now at the age of 3
months she is developing normally. Minimal invasive endoscopic laser coagulation of
the umbilical vessels of the acardiac twin appears to be the optimal currently available
treatment for the normal twin, for which otherwise a high mortality (> 50 %) and morbidity
must be expected.