Geburtshilfe Frauenheilkd 1998; 58(1): 38-43
DOI: 10.1055/s-2007-1022118
Onkologie Des Beckenraumes

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

DNA-Zytometrie am Abstrich der klinisch und zytologisch auffälligen Portio

DNA Cytometry in Abnormal Pap-smears of the CervixW. Kühn1 , M. Ruhnke1 , Alexandra Coumbos1 , Ruth-Gesa Willrodt1 , Carola Unverricht1 , Christel Deutschmann2
  • 1Frauenklinik im Universitätsklinikum Benjamin Franklin, Freie Universität Berlin (Geschäftsführender Direktor: Prof. Dr. H. K. Weitzel)
  • 2Institut für Medizinische Statistik und Informationsverarbeitung im Universitätsklinikum Benjamin Franklin, Freie Universität Berlin (Geschäftsführender Direktor: Prof. Dr. Dr. Irene Guggenmoos-Holzmann)
Further Information

Publication History

Publication Date:
17 June 2008 (online)

Zusammenfassung

Mittels DNA-Bildanalyse können an zytologisch auffälligen Zervixabstrichen Messungen zum DNA-Gehalt und zur Karyometrie (Kerntexturanalyse) erhoben werden. Patientinnen (n = 342) aus einer Dysplasiesprechstunde mit Pap IV- oder V-, CIN III- und HPV16/18-Läsionen weisen häufiger pathologische DMA-Histogramme (≥ 5 Zellen ≥ 5c), Aneuploidien ≥ 9c und signifikant veränderte Kernflächen bzw. Chromatinverteilungen (Entropie) auf als niedriggradige Dysplasien bzw. HPV 6/11-Befunde (p<0.05 bzw. p<0.001). Bei Pap III D vom „high risk“-DNA-Typ bzw. mit Zellen ≥ 9c kommt es häufiger zu einer zytologischen Progression als bei einer „low risk“-Dysplasie (1-4 Zellen ≥ 5c) ohne Nachweis von Zellen ≥9c. Histologisch nicht als CIN klassifizierte Läsionen (n = 16), jedoch auffälliger Anamnese (Zytologie, HPV-Infekt) zeigen in 93% eine pathologische DNA. Rauchen erweist sich von signifikantem Einfluß auf die Entwicklung aneuploider Zellen. Die DNA-Zytometrie kann, da sie sowohl dysplastische Zellkernveränderungen als auch nur minimale ChromatinaIterationen am Zervixepithel zu objektivieren vermag (5c- und 9c-exceeding rate), in das diagnostische, prognostische und therapeutische Management zervikaler intraepithelialer Neoplasien miteinbezogen werden (konservatives Vorgehen, Lasertherapien, LEEP, Konisationen, Hysterektomien).

Abstract

DNA cytometry makes it possible to determine the DNA content of a large number of cells and measure the size and form of the nucleus as well as to carry out nuclear structure analyses in cytologically irregular, dysplastic and tumorus cervical service were cytometrically analysed by DNA image analysis. Pap III D lesions revealed highly pathological histograms in 57% (≥5 cells ≥5c), Pap IV and V findings in 96% (p<0.001). The number of aneuploid cells ≥5c or ≥9c rose significantly with the increasing degree of dysplasia and from CIN I to CIN II or CIN III. Cytological progression is more often found in Pap III D of the high-risk DNA type than in low-risk dysplasias (1-4 cells ≥ 5c). In the detection of aneuploid cells ≥9c, the additive risk increases 2.57-fold and 6-fold for several cells ≥ 9 c. 93 % of the lesions that are not classified as CIN histologically (n =16) but have an irregulär history (cytology, HPV infection) exhibit a pathological amount of DNA. HPV types (6/11 vs. 16/18) differ significantly (p<0.05 in each case) with respect to their DNA Classification and degree of aneuploidy (cells ≥5c or ≥9c). Smoking is shown to have a significant influence on the development of aneuploid cells. Caryometric data like nuclear surface and entropy (chromatin distribution) change with increasing degree of severity of cytological lesions (p < 0.05 or < 0.001). DNA cytometry is a sensitive method which allows rapid analysis of a large number of abnormal cells in a cytological cervical smear. Cytologically detectable alterations and minimal lesions that are diffkult to detect by light microscopy canbe objectified. The prospective behaviour of dysplasias can be predicted to a certain extent by DNA cytometry. The method is thus suitable for inclusion into the therapeutic management of cytologically and colposcopically irregular patients.

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