Aktuelle Neurologie 1992; 19(4): 89-96
DOI: 10.1055/s-2007-1018048
Originalarbeiten

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

ACNU und Ara-C in der Rezidivtherapie maligner Gliome - Randomisierte Phase-II-Studie

ACNU and Ara-C in the Treatment of Recurrent Malignant Gliomas - A Randomised Phase II StudyP. Krauseneck1 , 6 , B. Müller1 , Ü. Aydemir2 , K. H. Heuser3 , H.-B. Makoski4 , G. Ransmayr5
  • 1Neurologische Universitäts-Klinik Würzburg
  • 2Biometrisches Zentrum für Therapiestudien München
  • 3Neurologische Universitäts-Klinik Kiel
  • 4Klinik für Strahlentherapie Städt. Kliniken Duisburg
  • 5Neurologische Universitäts-Klinik Innsbruck
  • 6Neurologische Klinik Bamberg
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Publication History

Publication Date:
30 January 2008 (online)

Summary

ACNU (100mg/m2 every six weeks) or Ara-C (150mg/m2 4 times every three weeks) were used in a randomised Phase II study in 46 patients suffering from malignant gliomas who had been uniformly pretreated multimodally including chemotherapy (BCNU±VM26). The change in therapy was effected in 38 patients due to recurrence and in 8 because of BCNU-induced lung damage. Remissions of the tumor were achieved with both substances four times each, as seen via CT, whereas the rate of response in case of a progressive tumor (remission or stabilisation) was a little lower with Ara-C (3/17) than with ACNU (8/21). Hence, both substances are effective in malignant gliomas and there is obviously no complete cross-resistance between BCNU and ACNU.

Both substances differ from one another in the profile of their side effects: Whereas with ACNU the haemotoxicity, which obviously cumulated together with the BCNU predamage, limited the therapeutic use several times, this applied in the case of Ara-C to a transient but possibly severe neurotoxicity, the haemotoxicity being marked but rapidly reversible.

This study Vdid not reveal any lung toxicity of any of these two preparations, not even after BCNU-induced interstitial pneumonia. Nevertheless, ACNU should be used only with strict control of lung function if there is a severe previous damage to the lung, because of the pharmacological relationship between ACNU and BCNU.

Furthermore, the role of an active therapy of recurrence in a differentiated treatment concept of malignant gliomas is underlined; in fact, two-thirds of the patients who survive for more than 18 months in a usually good general condition owe the prolonged course of the disease to such therapy.

Zusammenfassung

ACNU (100mg/m2 alle 6 Wochen) bzw. Ara-C (150mg/m2 4 × alle 3 Wochen) wurde im Rahmen einer randomisierten Phase-II-Studie bei 46 Patienten mit malignen Gliomen eingesetzt, die einheitlich multimodal inkl. Chemotherapie (BCNU ± VM26) vorbehandelt worden waren. Bei 38 Patienten erfolgte die Therapieumstellung wegen eines Rezidivs, bei 8 wegen einer BCNU-induzierten Lungenschädigung. Bei beiden Substanzen konnten je 4 × im CT Tumorremissionen erzielt werden, die Ansprechrate bei progredientem Tumor (Remission oder Stabilisation) lag mit 3/17 bei Ara-C etwas niedriger als bei ACNU mit 8/21. Somit sind beide Substanzen bei malignen Gliomen wirksam, außerdem besteht offenbar keine komplette Kreuzresistenz zwischen BCNU und ACNU.

Die beiden Substanzen unterschieden sich im Profil der Nebenwirkungen: War bei ACNU die Hämatotoxizität, die offenbar mit der BCNU Vorschädigung kumulierte, mehrfach therapielimitierend, so galt dies bei Ara-C für die flüchtige, aber u.U. schwere Neurotoxizität, während die Hä-matotoxizität zwar deutlich aber rasch reversibel war.

Beiden Substanzen sind in dieser Studie keine Lungentoxizitäten zuzuschreiben, auch nach BCNU-induzierter interstitiellen Pneumonie nicht. Dennoch sollte ACNU wegen der pharmakologischen Verwandtschaft bei gravierender pulmonaler Vorschädigung nur unter konsequenter Kontrolle der Lungenfunktion appliziert werden.

Außerdem wird die Rolle der aktiven Rezidivtherapie in einem differenzierten Behandlungskonzept maligner Gliome betont, dem zwei Drittel der länger als 18 Monate überlebenden Patienten den langen Verlauf in überwiegend gutem Allgemeinzustand verdanken.

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