Summary
The course of meningeal tumorous seed appearing as a rare neurological complication
in tumorous illness is demonstrated with 85 own patients. The distribution of the
underlying primary tumours and the latency between diagnosis of the primary tumour
and appearance of the meningeal tumorous seed is analysed as well as their classification
into the clinical types of course and course periods of meningeal carcinosis, dependent
on the clinical type of course. Finally, the course period and therapeutic possibilities
of influencing the meningeal tumorous seed by methotrexate dependent on the primary
tumour, are examined. The results are discussed with a synopsis of the literature,
referring particularly to their clinical relevance, the valve of additional diagnostics
and the specific use of intrathecal cytostatics therapy with MTX as well as side effects
determined by therapy. Finally, the comments underline the relevance of an additional
intrathecal treatment within the scope of therapy of tumours in general, as the quality
of life of the people concerned is improving for a limited period and the patients'
survival time is essentially prolonged, dependent on the clinico-neurological type
of meningeal tumorous seed.
Zusammenfassung
Der Verlauf der bei Tumorerkrankungen als seltene neurologische Komplikation auftretenden
meningealen Tumoraussaat wird mittels Beobachtungen an 85 eigenen Patienten dargestellt.
Die Verteilung der zugrundeliegenden Primärtumoren und die Latenz zwischen Diagnose
des Primärtumors und Auftreten der meningealen Tumoraussaat wird ebenso analysiert
wie die Zuordnung zu den klinischen Verlaufstypen und der Verlaufsdauer der Meningealkarzinose
abhängig vom klinischen Verlaufstyp. Schließlich werden die Verlaufsdauer und therapeutische
Beeinflußbarkeit der meningealen Tumoraussaat durch Methotrexat in Abhängigkeit vom
Primärtumor untersucht. Die Ergebnisse werden anhand einer Literaturübersicht insbesondere
bezüglich ihrer klinischen Relevanz, der Wertigkeit der Zusatzdiagnostik und des gezielten
Einsatzes der intrathekalen Zytostatikatherapie mit MTX sowie der therapiebedingten
Nebenwirkungen diskutiert. Die gemachten Ausführungen unterstreichen letztlich die
Bedeutung einer zusätzlichen intrathekalen Behandlung im Rahmen der allgemeinen Tumortherapie,
da für einen begrenzten Zeitraum die Lebensqualität der Betroffenen verbessert und
im wesentlichen abhängig vom klinisch-neurologischen Verlaufstyp der meningealen Tumoraussaat
die Überlebenszeit der Patienten verlängert wird.