Pharmacopsychiatry 1985; 18(3): 252-254
DOI: 10.1055/s-2007-1017375
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Serum and Cerebrospinal Fluid Prolactin Patterns during Neuroleptic Treatment in Schizophrenic Patients

Prolactinkonzentrationen im Blutserum und Liquor während neuroleptischer Behandlung schizophrener PatientenR.  Rimón1 , R.  Kampman1 , R.  Laru-Sompa2 , L.  Heikkilä1
  • 1Deparment of Psychiatry, University of Helsinki, Helsinki, Finland
  • 2Muurola Hospital, Rovaniemi, Finland
Further Information

Publication History

Publication Date:
13 March 2008 (online)

Abstract

Serum and CSF prolactin (PRL) concentrations were determined during eight weeks of fluphenazine medication in 28 patients with acute symptoms of schizophrenia. In both sexes a good correlation between the serum and CSF PRL values was found (r = 0.57, p < 0.01). Throughout the entire study, first admission (FA) patients had significantly higher levels of serum and CSF PRL than the re-entry (RE) schizophrenics (0.05> p < 0.001). In addition, in FA patients, a gradual increase of the serum and CSF PRL concentrations was observed, whereas in the RE group an adaptive secretion pattern of PRL could be detected. In both patient groups, female patients exhibited significantly higher PRL serum and CSF levels than the male patients {0.05 > p < 0.001). The tolerance phenomenon in the RE groups was more marked in the female than in the male patients. No correlation between clinical outcome and PRL response to fluphenazine treatment was observed. The prognostic significance of the differences in the PRL secretion pattern is discussed.

Zusammenfassung

In dieser Studie wurden Prolactinkonzentrationen im Blutserum und im Liquor während achtwöchiger Behandlung mit Fluphenazin von 28 Patienten mit akuten Schizophreniesymptomen bestimmt. Die Verfasser fanden bei beiden Geschlechtern eine gute Übereinstimmung zwischen Serum- und Liquorprolactinwerten (r = 0.57, p < 0.01). Durchgehend hatten Erstaufnahmepatienten signifikant höhere Serum- und Liquorprolactinwerte als wiederaufgenommene Schizophrene (0.05 > p < 0.001). Zusätzlich wurde bei Erstaufnahmepatienten ein gradueller Anstieg der Serum- und Liquorprolactinkonzentrationen beobachtet, während bei der Wiederaufnahmegruppe ein adaptives Verhaltensmuster der Prolactinsekretion zu entdecken war. In beiden Patientengruppen zeigten die weiblichen Patienten signifikant höhere Serum- und Liquorprolactinspiegel als die männlichen (0.05 > p < 0.001). Das Toleranzphänomen in der Wiederaufnahmegruppe war deutlicher bei den weiblichen als bei den männlichen Patienten. Es wurde keine Korrelation zwischen dem klinischen Verlauf und der Reaktion der Prolactinausscheidung auf die Behandlung mit Fluphenazin gefunden. Die prognostische Signifikanz der Unterschiede im Muster der Prolactinausscheidung wird diskutiert.

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