Zusammenfassung
Zielsetzung: Die Antetorsion des Schenkelhalses von 19 Kindern (37 Hüften) wurde mit einem MRT-Verfahren
gemessen.
Material und Methode: Die Meßergebnisse wurden mit CT- und Ultraschallmessungen verglichen. Alle Untersuchungen
wurden unabhängig von zwei Untersuchern ausgewertet.
Ergebnisse: Es konnte eine hohe Korrelation (Pearson Korrelationskoeffizient) zwischen MRT/CT
(r = 0,77) und MRT/US (r = 0,81) festgestellt werden. Der Mittelwert für die gemessenen
AT-Winkel lag im CT (34°, + 5 bis + 82°) und Ultraschall (25,6°, + 10 bis + 40°) deutlich
höher als im MR (23,2°, 0 bis 65°), was aus den verwendeten unterschiedlichen Meßtechniken
erklärt werden kann. Die intra- und interindividuelle Beobachtervariabilität war für
die MRT (r = 0,97 und r = 0,97) und CT (r = 0,99 und r = 0,96) niedrig, etwas höher
für die Ultraschalluntersuchung (r = 0,88 und r = 0,88).
Schlußfolgerung: Die MRT ist eine neue strahlenfreie Methode zur Messung des femoralen Antetorsionswinkels.
Sie erlaubt eine präzise Messung und erbringt reproduzierbare Resultate. Die magnetresonanztomographische
Messung der femoralen Antetorsion wird bei Kindern empfohlen.
Summary
Purpose: Anteversion of the femoral neck was measured by MRI in 19 children (37 hips) preoperatively
before femoral rotation osteotomies.
Material and methods: The results of this new technique were compared with values for anteversion obtained
by CT and ultrasound. The measurements were performed independently by two observers
to determine the correlation between the three different methods and to assess their
reliability.
Results: It was possible to show a high correlation coefficient (Pearson) between MRI and CT (r = 0.77) as well as MRI and sonography (r = 0.81). The mean angles
obtained by CT (34 degrees, range + 5 to + 82 degrees) and ultrasound (25.6 degrees,
range +10 to +40 degrees) appeared larger than the MRI values (mean angle 23.2 degrees,
range 0 to +65 degrees), which can be explained by the different measurement techniques.
Mean inter- and intra-variability was low for MRI (r = 0.97 and r = 0.97) and CT (r
= 0.99 and r = 0.96) but slightly higher for sonography (r = 0.88 and r = 0.88). MRI
is a new reliable and precise method to evaluate femoral anteversion that does not
require ionising radiation.
Conclusion: MRI is recommended for preoperative planning of paediatric femoral rotation osteotomy
patients.
Schlüsselwörter
Femur - Torsionswinkel - MRT - CT - Sonographie
Key words
Femur - Neck - MRI - CT - Sonography