Rofo 1995; 162(3): 224-228
DOI: 10.1055/s-2007-1015869
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Messung des femoralen Torsionswinkels von Kindern durch Magnetresonanztomographie im Vergleich mit CT und Ultraschall

Measurement of anteversion of the femoral neck in children by MRI and evaluation by comparison with CT and ultrasoundR. Tomczak1 , K. Günther2 , T. Pfeifer1 , H. J. Häberle1 , A. Rieber1 , B. Danz, N. Rilinger1 , J. M. Friedrich1 , H. J. Brambs1
  • 1Abteilung für Röntgendiagnostik (Ärztl. Direktor: Prof. Dr. H. J. Brambs) Klinik und Poliklinik für Radiologie
  • 2RKU, Abteilung für Orthopädie (Ärztl. Direktor: Prof. Dr. Puhl) Universitätsklinik Ulm
Further Information

Publication History

Publication Date:
20 March 2008 (online)

Zusammenfassung

Zielsetzung: Die Antetorsion des Schenkelhalses von 19 Kindern (37 Hüften) wurde mit einem MRT-Verfahren gemessen.

Material und Methode: Die Meßergebnisse wurden mit CT- und Ultraschallmessungen verglichen. Alle Untersuchungen wurden unabhängig von zwei Untersuchern ausgewertet.

Ergebnisse: Es konnte eine hohe Korrelation (Pearson Korrelationskoeffizient) zwischen MRT/CT (r = 0,77) und MRT/US (r = 0,81) festgestellt werden. Der Mittelwert für die gemessenen AT-Winkel lag im CT (34°, + 5 bis + 82°) und Ultraschall (25,6°, + 10 bis + 40°) deutlich höher als im MR (23,2°, 0 bis 65°), was aus den verwendeten unterschiedlichen Meßtechniken erklärt werden kann. Die intra- und interindividuelle Beobachtervariabilität war für die MRT (r = 0,97 und r = 0,97) und CT (r = 0,99 und r = 0,96) niedrig, etwas höher für die Ultraschalluntersuchung (r = 0,88 und r = 0,88).

Schlußfolgerung: Die MRT ist eine neue strahlenfreie Methode zur Messung des femoralen Antetorsionswinkels. Sie erlaubt eine präzise Messung und erbringt reproduzierbare Resultate. Die magnetresonanztomographische Messung der femoralen Antetorsion wird bei Kindern empfohlen.

Summary

Purpose: Anteversion of the femoral neck was measured by MRI in 19 children (37 hips) preoperatively before femoral rotation osteotomies.

Material and methods: The results of this new technique were compared with values for anteversion obtained by CT and ultrasound. The measurements were performed independently by two observers to determine the correlation between the three different methods and to assess their reliability.

Results: It was possible to show a high correlation coefficient (Pearson) between MRI and CT (r = 0.77) as well as MRI and sonography (r = 0.81). The mean angles obtained by CT (34 degrees, range + 5 to + 82 degrees) and ultrasound (25.6 degrees, range +10 to +40 degrees) appeared larger than the MRI values (mean angle 23.2 degrees, range 0 to +65 degrees), which can be explained by the different measurement techniques. Mean inter- and intra-variability was low for MRI (r = 0.97 and r = 0.97) and CT (r = 0.99 and r = 0.96) but slightly higher for sonography (r = 0.88 and r = 0.88). MRI is a new reliable and precise method to evaluate femoral anteversion that does not require ionising radiation.

Conclusion: MRI is recommended for preoperative planning of paediatric femoral rotation osteotomy patients.