Zusammenfassung
Ziel: Beurteilung von zervikalen Myelopathien und Spinalstenosen im Vergleich von ultraschneller
HASTE-Sequenz sowie T2 -TSE-Sequenz. Methode: 24 Patienten mit degenerativen Halswirbelsäulenveränderungen wurden untersucht. Die
Aufnahmen wurden hinsichtlich der Artefaktanfälligkeit, der Darstellung von Halswirbelkörper,
Bandscheiben und degenerativen Veränderungen, dem Grad einer Spinalstenose (Stadium
0-3) sowie der Beurteilung des Zervikalmarks ausgewertet. Ergebnisse: Aufgrund von ausgeprägten Artefakten konnten nur 23 von 24 Untersuchungen mit der
HASTE-Sequenz, hingegen alle Untersuchungen mit der T2 -TSE-Sequenz ausgewertet werden. Eine Differenzierung von osteophytären Randanbauten
von Bandscheiben und Wirbelkörpern war in der HASTE-Sequenz gegenüber der T2 -TSE-Sequenz nur eingeschränkt möglich. Eine in 4 Fällen in der T2 -TSE-Sequenz diagnostizierte zervikale Myelopathie wurde bei 2 Patienten in der HASTE-Sequenz
erkannt. In der Bewertung der Spinalkanalstenose zeigte die HASTE-Sequenz ein geringeres
Stenosestadium. Schlußfolgerung: Die T2 -TSE-Sequenz ist der HASTE-Sequenz in der Beurteilung der anatomischen Strukturen,
dem Grad der Spinalkanalstenose sowie einer zervikalen Myelopathie überlegen.
Summary
Purpose: The purpose of this study was to compare HASTE-sequence with T2 -weighted TSE-sequence in the detection of cervical myelopathy and cervical spinal
stenosis in kinematic MRI. Methods: 24 patients with degenerative disease of the cervical spine were studied. Images were
evaluated according to the following criteria: artifacts, delineation of the vertebra,
disks and degenerative changes, grade of spinal stenosis (grade 0-3) and evaluation
of the cervical spinal cord. Results: Due to image blurring and artifacts, evaluation and delineation of the cervical spine
was possible in all cases in the T2 -weighted TSE-sequence, but only in 23 of 24 patients using HASTE-sequence. Differentiation
between osteophytes and disks was obtained in most cases (23 /24 ) in the T2 -weighted TSE-sequence but none in the HASTE-sequence. Cervical myelopathy was observed
in 4 patients in T2 -weighted TSE images but only in two cases using HASTE-sequence. Compared to T2 -weighted TSE-sequence spinal canal stenosis was underestimated using HASTE-sequence.
Conclusion: T2 -TSE-sequence is superior to HASTE-sequence in the delineation of anatomical structures
of the cervical spine, the grading of cervical spinal stenosis and the evaluation
of cervical myelopathy.
Schlüsselwörter:
Magnetresonanz-Tomographie - HWS - Spinalstenose - zervikale Myelopathie - Kinematische
MRT
Key words:
Magnetic resonance imaging - Cervical spine - Spinal canal stenosis - Cervical myelopathy
- Kinematic MRI