Zusammenfassung
Ziel: Beschreibung der pathognomonischen Sonomorphologie der Bursitis iliopectinea als Beitrag
zur Differentialdiagnose der Beinschwellung. Methoden: Charakterisierung der vergrößerten Bursa iliopectinea mittels Sonographie (inklusive
FCDS) (n = 6) und vergleichende Gegenüberstellung von CT (n = 4) und MRT (n = 1) Befunden.
Ergebnisse: Bei 5 Patientinnen lagen 6 vergrößerte Bursae iliopectineae vor, welche eine längsovale
Form aufwiesen und typischerweise in der Leistenregion lateral und dorsal der Gefäße
und im Becken lateral der Iliakalgefäße lokalisiert waren. Sonographisch fanden sich
zystische Strukturen mit echofreiem Inhalt (n = 1) bei Arthrose, homogen echogenem
Inhalt (n = 3) bei Abriebreaktion nach Hüft-TEP und mit inhomogenem, pseudotumorösem
Inhalt (n = 2) bei PCP. Schlußfolgerungen: Die Sonographie erlaubt die zuverlässige Diagnose einer Bursitis iliopectinea infolge
ihrer längsovalen Form und der Ausdehnung von der Leistenregion per continuitatem
ins Becken mit Medialverlagerung der Femoral- und Iliakalgefäße. Sie kann so dazu
beitragen, unnötige Operationen oder Biopsien zu verhindern. Bei Problemfällen ermöglicht
die CT oder MRT eine sichere anatomische Zuordnung.
Summary
Purpose: To describe the pathognomic sonographic morphology of iliopectineal bursitis as a
contribution to the differential diagnosis of leg swelling. Methods: Characterization of the enlarged iliopectineal bursa by sonography (including CCDS)
(n = 6) and comparison with CX (n = 4) and MRI findings (n = 1). Results: There were 6 enlarged iliopectineal bursas in 5 female patients which exhibited an
elongated oval form and were typically located in the groin region lateral and dorsal
of the vessels and in the pelvis lateral to the iliac vessels. On sonography, cystic
structures with echo-free contents (n = 1) in arthrosis, homogeneous echoic contents
(n = 3) in abrasive reactions after hip TEP, and with inhomogeneous, pseudo-tumorous
contents (n = 2) in PCP. Conclusions: Sonography enables the reliable diagnosis of an iliopectineal bursitis by means of
its elongated oval form and extension from the groin region in continuity to the pelvis
with medial displacement of the femoral and iliac vessels. It can thus help to avoid
unnecessary operations or biopsies. In cases of doubt, use of CT or MRT enables a
certain anatomical assignment.
Schlüsselwörter:
Bursitis iliopectinea - lliopsoas Bursa - Hüftgelenk - Synoviale Bursa - Synoviale
Zysten
Key words:
Iliopectineal bursitis - Iliopsoas bursa - Hip joint -Synovial bursa - Synovial cysts