Summary
Severe cyanosis resulting from postoperative atrial right-to-left shunt is a life-threatening
complication. We present a technique of transient transcatheter balloon closure of
a patent foramen ovale in a newborn operated on for critical pulmonary stenosis, where
the foramen ovale had been left open intraoperatively. Cardiac cathetcrization was
performed under echocardiographic control in the intensive care unit and the foramen
ovale was occluded with a water-filled balloon-catheter. Significant improvement of
arterial oxygen tension allowed delayed definitive surgical closure in a second step.
Unfortunately, the child developed right-sided pneumothorax postoperatively and died
of cardiopulmonary failure. Nevertheless, this procedure seems a suitable way to relieve
atrial right-to-left shunt temporarily until definitive surgical closure can be performed.
Zusammenfassung
Eine schwere Zyanose aufgrund eines interatrialen Rechtslinks-Shuntes stellt eine
ernstc Komplikation nach Korrektur einer Rechtsherzobstruktion dar. Bei einem Neonaten
nach Operation einer kritischen Pulmonalstenose gelang es uns, das intraoperativ offen
belassene Foramen ovale während einer Herzsondierung mittels Ballon zu verschließen
und die Zyanose damit deutlich zu mildern. Der Ballonverschluß der interatrialen Kommunikation
wurde unter echokardiographischer Sicht-kontrolle auf der Intensivstation vorgenommen
und über Stunden ohne Komplikationen toleriert. In einor zweiten Sitzung wurde das
Foramen ovale chirurgisch verschlossen. Unglück-licherweise entwickelte das Kind postoperativ
einen rechtsseitigen Pneumothorax und verstarb. Dennoch eignet sich diese Methode
im Notfall, eine kritische Zyanose vorübergehend zu behandeln.
Key words
Critical pulmonary stenosis - Patent foramen ovale - Transient balloon occlusion