Summary
Between February 1984 and December 1990, 622 St. Jude Medical valves were implanted
in 548 patients. There were 382 males (69.7 %) and 166 females (30.3 %) with a mean
age of 32.3 + 11.9 years (ränge 9-68 years). Sixty-eight percent of the patients were
referred from rural areas. Three hundred and forty patients underwent aortic valve
replacement (AVR), 134 had mitral valve replacement (MVR), and 74 had aortic and mitral
valve replacement (DVR). The hospital mortality was 4.7 % (16/340) for AVR, 6.7 %
(9/ 134) for MVR and 10.8 % (8/74) for DVR. Follow-up period ranged from 1.1 to 7.2
years. Total follow-up was 1317.3 patient-years (py). All patients roeeived 2.5 mg
warfarin, 225 mg dipyridamole, and 250 mg aspirin daily, regardless of Prothrombin
time and cardiac rhythm. Thromboombolism was observed in 10 patients (0.75 py); there
were 3 mortalities (0.22% py). Valve thrombosis oecurred in 4 patients (0.30% py)
: 3 in the MVR group (0.94% py) and 1 in the AVR group (0.11 % py). Hemorrhage oecurred
in 19 patients (1.44% py) with 11 fatal outcomes (0.83 % py). It is concluded that
a random daily dose of 2.5 mg warfarin with 225 mg dipyridamole and 250 mg aspirin
is sufficient for safe anticoagulation without the need for serial prothrombin-time
adjustments.
Zusammenfassung
Es wird über 548 Patienten berichtet, denen 622 St. JudeKlappenprothesen implantiert
wurden. In 340 Fällen fand ein Aortenklappenersatz (AKE), in 134 Fällen ein Mitralklappenersatz
(MKE) und in 74 Fällen ein Doppelklappenersatz (DKE) an Aorten- und Mitralklappen
statt. Die Frühletalität betrug beim AKE 4,7%, beim MKE 6,7% und beim DKE 10,8 %.
Die postoperative Beobachtungszeit schwankte zwischen 1,1 und 7,2 Jahren. Alle Patienten
- 60% stamten aus einer ländlichen Region - erhielten tgl. 2,5 mg Warfarin, 3×75 mg
Dipyridamol und 250 mg Aspirin und zwar unabhängig von der Prothrombinzeit und dem
Herzrhythmus. Bei 402 Patienten wurden postoperativ im zweiten, sechsten und zwölften
Monat und danach jährlich Gerinnungstests vorgenommen. 10× kam es zu einer Thrombembolie
mit 3 Todesfällen. 4× trat eine Klappenthrombose auf mit folgender Re-Operation, die
1 × tödlich endete. Eine durch Antikoagulantien verursachte Blutung trat 19× auf mit
11 Todesfällen. Angesichts der Schwierigkeit, bei einer ländlichen Bevölkerung konsequent
lege artis-ausgeführte Prothrombinzeit-Kontrollen vorzunehmen, plädieren die Autoren
für die angegebe kombinierte Antikoagulantien-Behandlung.
Key words
St. Jude Medical prosthetic valve - Aortic valve replacement - Mitral valve replacement
- Anticoagulation